Adapter till radial-ok

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Hej
Undrar om någon kan hjälpa mig med att tillverka adapter så jag kan montera Yamaha r1 bromsok fram.
Gäller en ninja 650 2017.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det frågan om att R1 oken kommer för nära bromskivorna och måste flyttas ut kanske 10 mm så köpte ja sådana "spacers" från UK ( England) till GSX1300R när jag installerade Brembo P4(?) 34 mm.
Testade innan med R6 bromsok men de gav ett helt stumt bromshandtag pga av de små kolvdiametrarna och det var inte min melodi.
Det var den här typen med utstick som gick in i bromsfästet på framgaffeln och motsvarande inskärning för ta "utsticket" på bromsoket.
Bara kolla hur långa / tjocka "spacers" ska vara (om problemet är att bromsoket kommit för nära bromsskivan) och måste flyttas ut. För min del var det inget problem använda original Suzuki bultarna. Bultarna räckte som förut till för att hålla bromsoken på framgaffeln.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Är det frågan om att R1 oken kommer för nära bromskivorna och måste flyttas ut kanske 10 mm så köpte ja sådana "spacers" från UK ( England) till GSX1300R när jag installerade Brembo P4(?) 34 mm.
Testade innan med R6 bromsok men de gav ett helt stumt bromshandtag pga av de små kolvdiametrarna och det var inte min melodi.
Det var den här typen med utstick som gick i bromsfästet på framgaffeln och motsvarande inskärning för ta "utsticket" på bromsoket.
Bara kolla hur långa / tjocka "spacers" ska vara (om problemet är att bromsoket kommit för nära bromsskivan) och måste flyttas ut. För min del var det inget problem använda original Suzuki bultarna. Bultarna räckte som förut.till att hålla bromsoken på framgaffeln.
Ninja har axiell infästning, därav behovet av adapter. Som någon tidigare skrev så är det osannolika att det finns färdiga, men ett relativt enkelt jobb för en mekanisk verkstad. Det är rätt vanligt med dessa adaptrar till crossar för motardbromsar. Mät dina bultavstånd på gaffeln, har du tur så stämmer det med vad som normalt sitter på en cross och då kan du mäta vidare från det.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej
Undrar om någon kan hjälpa mig med att tillverka adapter så jag kan montera Yamaha r1 bromsok fram.
Gäller en ninja 650 2017.
Som Hayabusaman säger - borde finnas på ebay https://www.zxforums.com/threads/chinese-brake-brackets.43985/

Finns säkert många som kan tillverka, men har du en ritning eller hur hade du tänkt dig? Har du inte ritning så måste tillverkaren veta måtten på gaffelns infästning, måtten på oken, måtten på skivan, skivans läge i sidled relativt gaffelns infästning. Enda stället i landet jag kan tänka mig som har den infon o kan tillverka är Acke Rising

BTW - lösningen ger mer ofjädrad vikt (skruvar + adapters), och troligen ingen nämnvärd förbättring av bromsprestanda. Är du inte nöjd med dina ok så byt till Brembo eller liknande som borde finnas att passa rakt av. Kommer också se lite klumpigt ut (men det är upp till betraktaren)
 
Last edited:

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Ska höra med en mekanisk verkstad i Hässleholm trakten om dem kan göra adaptrar.
Poängen är ju att det kan bli bättre broms verkan o inte sämre
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Är oket på något sätt bättre än ditt befintliga?
Radialok i sig ger ju ingen fördel om du ska ha en adapter mellan, tvärtom.
Men jag har alltid haft för mig att radial ok ger bättre broms verkan iom att den har 4 kolvar.
Men kan adapter böja på sig eller tänja på sig, kanske detta som ger en sämre broms verkan?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men blir inte broms verkan större oavsett med radial ok?
Är det en förlust att montera sådana med adapter?

Det beror ju på storleken på kolvarna också.

Hela frågeställningen ändrades ju nu. Monterar du ett fyrkolvsok med samma storlek på kolvarna som ditt ursprungliga ok så ska ju bromsarna bli bättre. Även med större kolvar förstås.

Har du flytande bromsskiva? Det behövs nog om du går ifrån ett flytande ok.
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Det beror ju på storleken på kolvarna också.

Hela frågeställningen ändrades ju nu. Monterar du ett fyrkolvsok med samma storlek på kolvarna som ditt ursprungliga ok så ska ju bromsarna bli bättre. Även med större kolvar förstås.

Har du flytande bromsskiva? Det behövs nog om du går ifrån ett flytande ok.
Ingen aning om det är en flytande bromsskiva.
Men varför blir inte broms effekten bättre om man monterar en radial ok?
Har det med att man monterar en adapter?
Varför skulle adaptern spela roll i detta fall?
Kan det vara för att adaptern sviktar o töjer på sig?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen aning om det är en flytande bromsskiva.
Men varför blir inte broms effekten bättre om man monterar en radial ok?
Har det med att man monterar en adapter?
Varför skulle adaptern spela roll i detta fall?
Kan det vara för att adaptern sviktar o töjer på sig?

Radialmontering av oken var en lösning för att minska flexet. När din gaffel redan har ett axiellt fäste som flexar så tar du inte bort nåt flex genom att montera en adapter. Risken är däremot överhängande att du inför mer flex i konstruktionen.
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Radialmontering av oken var en lösning för att minska flexet. När din gaffel redan har ett axiellt fäste som flexar så tar du inte bort nåt flex genom att montera en adapter. Risken är däremot överhängande att du inför mer flex i konstruktionen.
Hur kan man förhindra flexet då... Tjockare material i adaptern?
Det borde ju kunna förebyggas till viss del.
Annars får de bli en 4 kolvs ok av axiel sådan.
Men även här kommer en adapter behövas eventuellt....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur kan man förhindra flexet då... Tjockare material i adaptern?
Det borde ju kunna förebyggas till viss del.
Annars får de bli en 4 kolvs ok av axiel sådan.
Men även här kommer en adapter behövas eventuellt....

Flexet är nog ditt minsta bekymmer.

Men vill du ändra flexet så får du börja med att byta till en annan framgaffel.

Har du sökt på hur andra har uppdaterat sina bromsar på den hojen? Jag googlade lite snabbt och orkade inte läsa länkarna men såg att där var väldigt många länkar med folk som uppdaterat samt ville uppdatera sina bromsar på den hojen.

Stålspunna bromsslangar brukar ju vanligen vara steg 1 på de flesta hojar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Brembo och flera andra har ju prestandabromsok för axiell montering, fästpunkterna är väl ofta samma.
För varje lager man lägger på, gaffel->adapter->ok inför man risk för svaj och glapp, köp bra ok som passar dirket på den gaffel du har, byt ev bromsbelägg till bättre grepp och som ovan, byt bromsslangar. OBS, det är inte det stålspunna som är finessen, det är teflonslangen inne som gör skillnad, stålväven skyddar bara.
Om du fortfarande är missnöjd med bromsarna, köp gjutjärnsskivor.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bromsar är ett system som består av många komponenter som är matchade för bästa prestanda. Skivor med viss storlek och visst material, bromsklossar i ett material som passar till skivorna, bromsok med viss storlek och antal kolvar , storlek och flex. Sen har du slangar av ett visst material och du har en bromspump som har en viss diameter och slaglängd på pumpen. Att byta en viss del kan göra bromsarna "bättre" men också betydligt sämre, som Comeback skriver här upp med R6 oken som ju ändå är riktigt bra grejer.

Frågan är ju vad du vill förbättra?

Är bromsen svampig? Nya stålomspunna slangar brukar göra susen.
Kan du inte låsa framhjulet? Då har du något allvarligt fel i någon det av systemet
Kan du låsa framhjulet? Enda skillnaden med större och fetare ok är att du "kanske" kan låsa hjulet ännu mer...varför man nu vill det... :)
Vill du ha en annan "känsla", att det tar tidigare/hårdare? Då är ju nya belägg en bra ide men då uppkommer nya problem. Racebelägg tar som satan...när de riktigt varma. En kall, blöt dag på gatan tar de inte alls.
Välsintrade gatbelägg av god klass kan ta i ordentligt även när de är kalla, men kan käka bromsskivor till frukost.
Du kan också få en annan "känsla" av att byta bromspump, vilket du ändå bör göra om du byter ok

Sen kommer den stora frågan: Har du ABS? Om inte kan du lattja hur mycket du vill, har du ABS så är det väldigt lätt att göra en f_ck up... :)
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top