ABS i WSBK?

Jag får en liten känsla av att Elwe överdriver en smula... ;)

Du gör ABS i road racing till en ideologisk fråga.

:fakta
Kul tråd, de som ofta brukar vara utvecklings negativa e positiva o så.. :D

Andra, däribland jag, skiter i allt sådant där, var istället lyckliga över att någon faktiskt vågar vara lite pretentiös, och som elwe fullständigt ärlig i sin sak.

Du vet, det finns ofta många pekpinnar och absolut noll distans samtidigt på blodigt allvar.

Själv har jag inga som helst ABS ambitioner, tyd d kommer att kosta skjortan. Förövrigt när d gäller racing, jag har svårt att övertyga mig om det förnuftiga i att försöka hindra utveckling.

Hur är det med ABS inom bilracingen, är det någon klass som kör med ABS?

Kollade FIMs regler för *TCC "Any electronic driving aid system is prohibited (ABS/ASR/EPS...)."

Hallå där.

F1 hade ABS för ca 10 år sen men det blev förbjudet efter 1 eller 2 år. Även DTM hade det då om jag inte minns fel.

Sen tror jag inte Elwe överdriver, han låter så här i alla trådar han är med i.
Det var bättre förr.....:rolleyes:

Varför dra gränsen vid de senaste årens nymodigheter?

Vi kan väl på en gång förbjuda däck med luft i, endast stålhjul eller helgjutna däck är tillåtna.

Kul :)
Jag ser att det jobbas hårt för att få det till att jag är emot teknisk utveckling ...
Tyvärr får jag nog meddela att det är helt fel. Jag har jobbat med produkutveckling, nyproduktframtagning, mm inom mekanik och mekatronik i snart 30 år. Hade jag varit emot teknisk utveckling så hade jag nog inte haft några patent inom bromstekniken, men det har jag ...
Jag har definitivt inget emot att det tas fram vassare motorer, bättre bromsar, bättre däck, bättre fjädring, osv.
Det jag INTE tycker om är system som aktivt går in och ändrar på beslut som föraren har tagit! Iaf inte inom en sport där föraren ska vara den som huvudsakligen står för prestationen.
När man börjar vandra på vägen med aktiva system så är man snart i ett läge där det kvittar vem som sitter på hojen och då finns inte RoadRacing som sport längre och det tycker jag vore synd. :mattias

Det var bättre förr.....:rolleyes:
Ju förr desto bättre...
Nu behövs bara ett förbud mot radialdäck samt att man ersätter nuvarande sandfållor av Saharas storlek med planterade träd i bankanten istället.Sen kan vi äntligen njuta av riktig räjsing:banana

Last edited:
Jag får nog hålla med elwe... ABS är väl inte särskilt kul inom racing
där man vill se förarskicklighet i första hand men självklart utveckling
av motorer, bromsar, chassin m.m.
Gör eventuella krascher så ofarliga som möjligt istället med stora sandfållor
och luftkuddar eller liknande mot "sargerna".

Däremot så skulle jag gärna se det på alla gathojar, där det finns många
fler oförutsägbara händelser som kan inträffa. Då är det bra att veta att man kan lita på sina bromsar, och sin om än artificiella bromsförmåga. Det skulle vara trevligt att kunna ställa in ABS:ens känslighet också, samt att den absolut måste gå att stänga av.

Last edited:
När du gasar för mycket och TC begränsar, då tar den över, den "stöttar" inte ... om man drar för hårt i bromshandtaget då tar ABS:en över, den ger inte goda råd. Vi är redan där, elektronik går in och justerar AKTIVT beslut som föraren redan tagit!
Har jag fel om jag gissar att du är en stark motståndare till de sociala skyddsnät vi har i Sverige och tycker att de gör människor till ansvars- och initiativlösa zombies?

Var och en ska klara sig själv utan det beskyddande daltandet från staten?

Staten ska minsann inte komma och bestämma över mig!

Staten är individens fiende!!

ABS är som Staten!!!

Ingen ABS på min motorcykel!!!!!!!

:hihi

Last edited:
Jag är helt klart på elwes sida när det gäller TC. När de gäller ABS jag tror ändå inte det skulle bli sån revolution om det kom in i racingen ändå.
Rätt sällan man ser folk som bromsar omkull sig när folk blivit lite vana bakom styret inom racingen.

Har jag fel om jag gissar att du är en stark motståndare till de sociala skyddsnät vi har i Sverige och tycker att de gör människor till ansvars- och initiativlösa zombies?

Var och en ska klara sig själv utan det beskyddande daltandet från staten?

Staten ska minsann inte komma och bestämma över mig!

Staten är individens fiende!!

ABS är som Staten!!!

Ingen ABS på min motorcykel!!!!!!!

Har du precis kommit ut från nåt fackmöte? :D
Imponerande argument ... exakt så sakliga som det anstår dig ...

Jag är helt klart på elwes sida när det gäller TC. När de gäller ABS jag tror ändå inte det skulle bli sån revolution om det kom in i racingen ändå.
Rätt sällan man ser folk som bromsar omkull sig när folk blivit lite vana bakom styret inom racingen.

Håller med Elwe på racing biten. Jag menar vad är det för svårt att bara hänga sig över bromsen och veta att elektroniken doserar ut den perfekta inbromsningen. Denna ABS teknik är ju precis i sin startgrop och redan nu presterar den säkert lika bra som de bästa förarna. Tänk hur det blir om några år. TC har tagit bort många av omkörningar på rakorna pga allas perfekta utgångar. De flesta omkörningar görs idag under inbromsning. Med ABS:en lär ju alla ligga på rad varv efter varv. :död

För gathojar ser jag bara ABS som något positivt.

\Masonit

Bara för att de inte bromsar omkull sig innebär ju inte att de bromsar optimalt. Det lär vi ju se i varje inbromsning med hjälp av ABS:en.

\Masonit

Last edited:
Nu ska jag bidra med lite information och säga vad jag tycker:

Många flygplan har haft ABS sedan 1930 talet, ja du läste rätt. Där är det uppenbarligen fördelaktigt.

Går vi på fordon för gatbruk och privatpersoner så började ABS:en bli populär bland bilar i början på 80-talet men fanns redan på de första bilarna sedan mitten av 60-talet.

Går vi vidare i tiden så hade Formel 1 bilarna ABS redan säsongen 90-91, Då ansåg man alltså att ABS-systemet för fyrhjuliga fordon hade blivit så bra och kompakt att även världens bästa bilförare gjorde en tidsvinst med systemet. Detta förbjöds sedan efter säsongen -93. En parallell kan vara att även traction control var populärt i Formel 1 dessa år, också förbjudet efter -93 för övrigt.

Drygt 10 år senare kör alla i MotoGp med Traction Control. Med tanke på hur parallell utvecklingen har varit med ABS och traction control på bilsidan kan man anta att ABS inte är långt bort för att bli tillräckligt bra för att ge en tidsvinst även på proffsnivå.

Kan en gatförare bromsa bättre en förstagenerationselektronik? Kanske, jag kan då göra det med många bilar. I vart fall i en kontrollerad situation.
Kan NÅGON förare bromsa bättre än den elektronik som så småningom kommer att utvecklas? Nej, definitivt inte.
En människa har en begränsad reaktionsförmåga och känsla, elektroniken har det i princip inte.

Jag vill gärna ha ABS på gata för att bromsa säkert. På bana, varför inte, men jag är kluven. Det kan som Elwe säger vara en stor glädje att känna att man "gjort något" helt själv, men några illusioner om att jag är bättre än elektroniken gör jag mig inte.

För proffs och underhållning á la Moto GP anser jag att alla "förarhjälpmedel" ska vara förbjudna, alltså både TC, ABS, aktiv fjädring, aktiv aerodynamik, aktiva kaffekokare osv. Detta av anledningen till att jag vet att elektroniken är bättre än förarna, om inte nu så i en snar framtid och jag tittar hellre på de bästa förarna än de bästa programmerarna.

Last edited:
Med ABS:en lär ju alla ligga på rad varv efter varv. :död
En berättigad farhåga. Det är lätt att se hur fler hjälpmedel som ersätter förarens kognitiva förmågor gör sporten mindre spännande/rolig. Det ligger ju i roadracingens innersta väsen att den tvingar föraren att balansera på en mycket vass egg. Men vad blir i förlängningen resultatet av att bygga höga murar runt sporten och inte låtsas om den utveckling som hela tiden pågår i världen utanför? Låter lite som Kapten Nemo...

Edit: ett positivt sätt att betrakta roadracing med förbjudna elektroniska hjälpmedel är ju att det är något fint med att skapa en utopi. En fantasivärld. Kanske är det så man ska betrakta roadracing.

Bifogat

• 20000_squid_Nautilus_viewbay.jpg
    20000_squid_Nautilus_viewbay.jpg
    120 KB · Visningar: 47
Last edited:
Du får skilja på en vanlig framhjulslåsning som man kan släppa och ta om, jämfört med en missad bromspunkt där inga hjälpmedel i världen hjälper. Kör du förbi den fysiskt möjliga bromspunkten för de rådande förhållandena så hjälper det inte om du har 10 ABS:er. Du klotar trots dina hjälpmedel ...
Ja, om man nu inte ska börja köra race med säkerhetslina i skinnställspuckeln kopplad till en travers ...

Åja, det räcker med en knäpuck och en armbåge. :)
[YOUTUBE-ID]5wsg70jTYvI[/YOUTUBE-ID]

ABS'en kan ju bara vara 100% effektiv medans cykeln är helt upprätt (i min högst personliga uppfattning). Och det är ju väldigt sällan som man har problem med att framhjulet kasar när man börjar bromsa (ska väl vara i blött då).

I hårdare inbromsningar så har man ju större problem med att cykeln vil lyfta på baken, än att framhjulet låser sig.

När man sen börjar lägga ner, och framhjulet riskerar att släppa, ligger man redan så nära gränsen för en vurpa så även om man hade en supereffektiv ABS så hade man stått på näsan så fort man drar i handtaget, långt innan ABS'en hade reagerat.
När man har sånt tryck på framhjulet vid nedlägg så räcker det ju bara med en liten viktförskjutning för att det ska släppa. När det väl gått så långt att ett system kan registrera att framhjulet snurrar långsammare än bakhjulet. ja, då har man redan vurpat...

Men jag kan som sagt kanske se en liten vinning med ett riktigt bra ABS system när man kör i regn...

Tekniken i WSBK/MotoGP ligger så långt fram nu, så om man i dagens läge kunde konstruera ett 100% effektivt ABS system som funkar bra, så hade det nog funnits nu...

Last edited:
Sen har vi ju det där med dagsform som man slipper bekymmra sig för. Bromsar lika bra jämt. Fast som jag skrivit tidigare så kvarstår ju risken med att det hela blir lite tråkigare.

men asså.om abs blir bättre an utan. så är det bara en del utav utvecklingen, det kanske till och med gör att man kan köra ännu hårdare . banorna kanske görs svårare att köra.anpassade för bättre prestanda ex, abs osv. Den biten behöver man inte oroa sig för.
glädjen i denna sport liksom all andra handlar om vem som presterar bäst hanterar fordonet bäst på banan. så länge all kör inom ramen med likadana fordon i effekt,prestanda o dyl.med abs eller utan. sen om man löper eller kör go.cart så gör det vilket som.
sporten ligger i att komma först att spöa motståndarn på samma cykel. inte tekniken

Last edited:
Ingen bromsar bättre utan än med ABS. :fakta

http://www.motorrad.se/?nid=252

\Masonit

Stämmer säkert och visst att abs är kanon bra på hoj, när den körs på gata.

För mig iaf får gärna all "aktiv"teknik försvinna i racing eller ha en egen klass. Vad vet jag nya classic kanske blir hojar utan hjälpmedel.

Men som elwe redan påpekat när system går in och ändrar förarens beslut så slutar det handla om föraren och blir om tekniken istället.
Jätte bra på allmänväg där hojen kan hjälpa men på bana ska det vara föraren det handlar om och inte maskinen. Maskinen ska vara ett komplement och man kan utveckla motor/bromsar/chassi m.m. så att det blir bättre och lättare för föraren men inte till den grad att datorn kan ändra det val föraren gjort.

Tycker jag iaf :)

Så vad är vi rädda för här?

Att det blir hojen som får köra och jag får bara sitta på och säga vad den ska göra men inte hur.

launchcontrol/TC/ABS m.m.

Fungerar alla systemen perfekt så behöver du bara hålla full gas i starten och dumpa kopplingen, hålla stumt tills du bromsar stumt och sen hålla fullt till nästa bromsning.

Kanske blir tightare race men det blir hojarna som gör jobbet.

Om man ska fortsätta (en smula överdrivet :näsblod) så är inte steget långt till att ladda in banans asfalts kant i datorn och sedan montera en gps och låta den hålla sig innanför kanterna. Då kan vi helt plötsligt köra racen från depåtältet och föraren behöver aldrig trilla och skada sig, och hojen ja mer än en vis vinkel på lutningen och det fälls ut en airbagboll runt hojen.
Så billig och säker sporten skulle bli. Men ska sporten handla om vem som kan programmera bäst?

(lite överdrivet det sista jag vet men en tanke)

Jag har för mig att jag i början av året läste att någon duktigt tysk skulle köra med ABS i IDM. Någon som vet om det blev så?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026