Don Quixote
Nordic BoTT 2010
Jag får en liten känsla av att Elwe överdriver en smula... 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kul tråd, de som ofta brukar vara utvecklings negativa e positiva o så..Du gör ABS i road racing till en ideologisk fråga.
![]()
Hur är det med ABS inom bilracingen, är det någon klass som kör med ABS?
Kollade FIMs regler för *TCC "Any electronic driving aid system is prohibited (ABS/ASR/EPS...)."
Varför dra gränsen vid de senaste årens nymodigheter?
Vi kan väl på en gång förbjuda däck med luft i, endast stålhjul eller helgjutna däck är tillåtna.
Ju förr desto bättre...Det var bättre förr.....![]()
Har jag fel om jag gissar att du är en stark motståndare till de sociala skyddsnät vi har i Sverige och tycker att de gör människor till ansvars- och initiativlösa zombies?När du gasar för mycket och TC begränsar, då tar den över, den "stöttar" inte ... om man drar för hårt i bromshandtaget då tar ABS:en över, den ger inte goda råd. Vi är redan där, elektronik går in och justerar AKTIVT beslut som föraren redan tagit!
Har jag fel om jag gissar att du är en stark motståndare till de sociala skyddsnät vi har i Sverige och tycker att de gör människor till ansvars- och initiativlösa zombies?
Var och en ska klara sig själv utan det beskyddande daltandet från staten?
Staten ska minsann inte komma och bestämma över mig!
Staten är individens fiende!!
ABS är som Staten!!!
Ingen ABS på min motorcykel!!!!!!!
Jag är helt klart på elwes sida när det gäller TC. När de gäller ABS jag tror ändå inte det skulle bli sån revolution om det kom in i racingen ändå.
Rätt sällan man ser folk som bromsar omkull sig när folk blivit lite vana bakom styret inom racingen.
Jag är helt klart på elwes sida när det gäller TC. När de gäller ABS jag tror ändå inte det skulle bli sån revolution om det kom in i racingen ändå.
Rätt sällan man ser folk som bromsar omkull sig när folk blivit lite vana bakom styret inom racingen.
En berättigad farhåga. Det är lätt att se hur fler hjälpmedel som ersätter förarens kognitiva förmågor gör sporten mindre spännande/rolig. Det ligger ju i roadracingens innersta väsen att den tvingar föraren att balansera på en mycket vass egg. Men vad blir i förlängningen resultatet av att bygga höga murar runt sporten och inte låtsas om den utveckling som hela tiden pågår i världen utanför? Låter lite som Kapten Nemo...Med ABS:en lär ju alla ligga på rad varv efter varv.![]()
Du får skilja på en vanlig framhjulslåsning som man kan släppa och ta om, jämfört med en missad bromspunkt där inga hjälpmedel i världen hjälper. Kör du förbi den fysiskt möjliga bromspunkten för de rådande förhållandena så hjälper det inte om du har 10 ABS:er. Du klotar trots dina hjälpmedel ...
Ja, om man nu inte ska börja köra race med säkerhetslina i skinnställspuckeln kopplad till en travers ...
Så vad är vi rädda för här?
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026