ABS i WSBK?

Bara en fråga: skulle duktiga bromsare som ex Barros, Rossi etc haft fördelar eller nackdelar med att ha ABS? Stoppsträckan blir ju inte nödvändigtvis kortare med ABS (på torrt före då så klart).

Bara en fråga: skulle duktiga bromsare som ex Barros, Rossi etc haft fördelar eller nackdelar med att ha ABS? Stoppsträckan blir ju inte nödvändigtvis kortare med ABS (på torrt före då så klart).

Alla förare på VM-nivå kan nog bromsa maximalt om dom hade tävlat i bara det. Tror inte det hade skijlt många mm/cm mellan förarna om dom gjort bromstester.

Men på en bana där man bromsar-gasar-bromsar och olika hårt med gasen eller bromsen så kommer fler aspekter in. Största aspeken är då varvtiderna.

Alla förare har olika smak och känsla för hur man ska köra en hoj snabbt och det kräver olika inställnar. Vissa kör snabbare med att köra med mycket känsla från framhjulet. Hårda inbromsningar och hård setup då. Anra har mer känsla med att reglera sin hoj under gas tidigt i en sväng vilket kräver andra inställningar på hojen.

Så förarna som föredrar att bromsa sent kommer bromsa sen och gasa sent ur svängarna med ABS för dom kör snabbast så. Medans andra kommer bromsa tidigare och gasa tidigare med ABS med för att dom kör snabbast så runt en bana..

Om man tex elektriskt hade kunnat ställa om fjädringen med, vilket man kan nu, så skulle man kunna ha en bra setup för bromsningen och sen ändrat den till att fåt bra setup för att köra snabbt i/ur svängen.

Och dina erfarenheter av racehoj med ABS på bana är?

Det har inte funnits några race-hojar med ABS.
Hade de som varit/är aktiva velat ha det så hade det säkert funnits.
Det är min övertygelse att de inte känner att de behöver detta "hjälpmedel", annars hade det funnits redan.

Det har inte funnits några race-hojar med ABS.
Hade de som varit/är aktiva velat ha det så hade det säkert funnits.
Det är min övertygelse att de inte känner att de behöver detta "hjälpmedel", annars hade det funnits redan.

Jag börjar låta som en skiva som hakat upp sig, men jag är övertygad om att det är ett väldigt trevligt hjälpmedel för samtliga förare i blött. Detta naturligtvis förutsatt att man får det att fungera bra, och att det inte handlar om att lyfta över en långsam gat-ABS.

Och ditt resoneman håller inte riktigt. Traction control kör aktiva fortare med, och det är det nog många som vill ha, men det finns inte ännu/kom nyss. Jag tror på ABS :)

ABS is here to stay...

De som tror sig kunna köra bättre/veta bättre/inte tycka att rajjsing ska utvecklas, utan att det ska vara medeltid, och risk att dö, för att "så har det alltid varit.." och "det sållar agnarna från vetet" osv osv med allt dravel som eg. underförstått betyder: JAG kan köra bättre, och de sopor som MED hjälpmedel kan köra lika fort är ovärdiga loosers...

Som sagt! Time will tell.

Hojåkare i gemen, men rajjsingåkare i synnerhet är ett konservativt släkte.

Vem minns inte att man inte ens ville ha hjälmlag en gång i tiden.
Tvekar någon idag att ha det?

Men ni som tycker att en bättre förare klarar sig utan allt: Vad är ni rädda för?
Det gör väl inget om en sån stjärna oxå har ABS då?
Bara det att den kommer vara helt oanvänd, eftersom denna stjärna alltid kommer outperforma ABS:en...
D.v.s han känner/vet bättre, och kommer sålunda aldrig ha någon nytta av den, och eftersom han ÄR bättre än elektroniken....så kommer han ju oxå ha bättre varvtider!

Så vad är vi rädda för här?

Så vad är vi rädda för här?
Den springande punkten.

:fakta

Det kännetecknande är att de som är mest kritiska inte har några egna erfarenheter av det de är kritiska mot. Man uttrycker en generell rädsla mot det som är okänt och nytt. Klassiskt (och naturligt) när det gäller fördomar.

Som sagt: vad har någon att oroa sig för? Hondas ABS känns enligt de mc-journalister som har testat dem, som vanliga bromsar. Men de går inte att låsa. Och de stabiliserar bakdelen. Det är ju suveränt!

:födelseda

Hur är det med ABS inom bilracingen, är det någon klass som kör med ABS?

Kollade FIMs regler för *TCC "Any electronic driving aid system is prohibited (ABS/ASR/EPS...)."

Last edited:
Hur är det med ABS inom bilracingen?

Blandat, finns klasser både med och utan.
Sen är det väl så att börjar man åka med slicks och väldigt mycket grepp så fungerar inte "gat-abs" så bra enligt dem som vet, men det finns race-abs'er som ska vara inställda för det extra greppet också.
Jag leker ju med bil lite på bana numer, jag gillar abs'en där iaf, det är inte alltid helt enkelt att känna när det låser upp i en bil, och man sparar däcken från plattmackor. På hoj känner man ju ganska direkt om man låser upp i torrt.

Sen skiljer det sig såklart med ABS på bil och hoj, jag tycker ju det är rätt svårt att låsa upp framhjulet på en hoj om man åker med slicks eller regndäck, blir ju stoppies av det hela.
Bak däremot brukar det vara svårare att dosera fint, så där skulle det hjälpa en del.
Är inte fullständigt mot ABS som jag är mot TC, ABS'en kan rädda en från sånt man faktiskt inte gör direkt fel, man bromsar likadant varv efter varv, nästa varv ligger det nån m.m mer vatten eller någon har spillt lite skit o så går man i backen..

Jomen då bygger vi (tankemässigt) en ny hoj där alla banor är förprogrammerade, hojen gasar optimalt när man trycker på en knapp och bromsar optimalt när man trycker på den andra knappen. Växling och nedlägg går automatiskt via hydraulmanövrerad dubbellåda och mot/med-styrning. Man håller sig i ett handtag på tanken eftersom hojen styr själv.
Skulle man missa en tryckpunkt för någon av knapparna så går automatiken in och ser till att det sker ändå, innan det är försent, men man får en liten straffördröjning så att den som är skickligast på att trycka på rätt knapp i rätt tid får en liten fördel från det.
Vem som sitter på hojen lottas inom respektive team.
Det kan bli hur spännande som helst ... det är bara det att jag är så j-a gammalmodig och bakåtsträvande att jag föredrar racing där förarens alla färdigheter kommer till sin rätt.

Jomen då bygger vi (tankemässigt) en ny hoj där alla banor är förprogrammerade, hojen gasar optimalt när man trycker på en knapp och bromsar optimalt när man trycker på den andra knappen. Växling och nedlägg går automatiskt via hydraulmanövrerad dubbellåda och mot/med-styrning. Man håller sig i ett handtag på tanken eftersom hojen styr själv.
Skulle man missa en tryckpunkt för någon av knapparna så går automatiken in och ser till att det sker ändå, innan det är försent, men man får en liten straffördröjning så att den som är skickligast på att trycka på rätt knapp i rätt tid får en liten fördel från det.
Det kan bli hur spännande som helst ... det är bara det att jag är så j-a gammalmodig och bakåtsträvande att jag föredrar racing där förarens alla färdigheter kommer till sin rätt.
Du gör ABS i road racing till en ideologisk fråga. Kan bli en intressant diskussion, men i så fall i en egen tråd.

Bifogat

• jung5-large.jpg
    jung5-large.jpg
    23.4 KB · Visningar: 43

Detta finns redan, det kallas tv-spel:tummenupp :hihi

Du gör ABS i road racing till en ideologisk fråga. Kan bli en intressant diskussion, men i så fall i en egen tråd.

Var går gränsen då? TC, ABS, automatiskt bromstillslag?

Detta finns redan, det kallas tv-spel:tummenupp :hihi

Jag vet :)
Det behöver bara tydliggöras för vissa att det även fortsättningsvis bör vara skilda dicipliner. :tummenupp

Last edited:
Jomen då bygger vi (tankemässigt) en ny hoj där alla banor är förprogrammerade...osv

;) Jaaa du, du kan verkligen retorikens konst, och att dra parallellerna långt bortom det rimligas horisont, för att förstärka dina argument! :D

Men återigen, även om vi nu gjorde denna hoj där elektroniken tar över (och inte bara som nu, stöttar), så skulle ju alla "riktiga" förare, med känsla, ändå överglänsa dessa marionetter i kedjor som likt hjärndöda barbiedockor far runt på helt autonoma hojar...

Summan av kardemumman är ju att vi skulle få det alla vill ha: Tätare rajjsing.
Men trots TC och allt har vi ännu inte sett denna otäcka trend ni teknikbelackare talar om.
Det synes mer som att alla, oavsett grundskicklighet, har haft att vinna på teknikutveckling.

Tycker oxå att OffKeff´s exempel på faktorer utanför kontroll, oxå kan lindras och elimineras med t.ex ABS.
Eller VILL vi att även de bästa SKA falla?
Är det ett tornérspel vi sitter och dregglar över egentligen?

Är det huvuden som ska rulla, och inte motorcyklar??

När du gasar för mycket och TC begränsar, då tar den över, den "stöttar" inte ... om man drar för hårt i bromshandtaget då tar ABS:en över, den ger inte goda råd. Vi är redan där, elektronik går in och justerar AKTIVT beslut som föraren redan tagit!
Väldigt många kör race för att det är kul, för att man mår bra av adrenalinkicken och för att det ger spänning i tillvaron även med runtomkringaktiviteterna som mekning, resor, nya kompisar, mm.
Skulle hojarna styras med en generell modul som tar över än mer av körningen så blir det nog ett annat klientel som tar över racingen och de som idag kör race söker sig till andra verksamheter som ger adrenalinkickar.
Racing har alltid innehållit ett riskmoment ... det är det som skiljer det från t ex golf. Det är också det som fick mig att välja racing för där var man fri att själv testa sina gränser, både fysiskt och mentalt och det gav en enorm tillfredställelse att bemästra en klurig bana på en ilsken hoj.
För dem som inte vågar eller vill sticka ut huvudet så finns ju TV-spel, men som jag tidigare sagt så är det en helt annan diciplin. Hur kul och spännande vore racing om man eliminerar alla risker? Sporten har alltid byggt på att du vågar lita på dig själv och vad du gör, eller att man är åskådare och ser på dem som vågar ... eliminerar man riskerna så blir det som vilken j-a bollsport som helst ...

Nåja. Det finns ju faktsiskt gråtoner här i världen. Allt är inte svart eller vitt...

Var går gränsen då? TC, ABS, automatiskt bromstillslag?

Jag vet :)
Det behöver bara tydliggöras för vissa att det även fortsättningsvis bör vara skilda dicipliner. :tummenupp

Varför dra gränsen vid de senaste årens nymodigheter?

Vi kan väl på en gång förbjuda däck med luft i, endast stålhjul eller helgjutna däck är tillåtna.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026