ABS i WSBK?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Någon som kommer köra CBR 1000 RR med ABS i WSBK 2009? Vore väldigt intressant att se om ett sådant ekipage får någon fördel jämfört med övriga.

Jo, jag vet - de som "kan köra" behöver inte ABS. :rolleyes:

Vem som helst som har läst om hur Hondas system funkar och upplevs inser att utvecklingen av ABS för mc-racing kommer förändra det mesta som vi har lärt oss om hur man bromsar med en motorcykel. Frågan är hur lång tid det kommer ta tills ABS sitter på var mans racehoj och är lika självklart som slicks istället för touringdäck, om man vill vinna.

Bifogat

• 2009-honda-cbr600rr-abs.jpg
    2009-honda-cbr600rr-abs.jpg
    69.1 KB · Visningar: 144
Knappast... normalföraren (du och jag) kör snabbare med ABS medan de riktigt snabba för snabbare utan. Se testen:

[YOUTUBE-ID]X6kO6ltk3a0[/YOUTUBE-ID]

Skulle beställa en CBR600RRA direkt om jag hade 125 lapp över.

Knappast... normalföraren (du och jag) kör snabbare med ABS medan de riktigt snabba för snabbare utan. Se testen:

jo men det är ju gathojs ABS som ska funka i alla underlag, det lär ju inte dröja länge innan dom utvecklat ABS för racing som är bättre eller iaf lika bra som en raceförare.
Man lär ju komma långt om man kan köra med olika ABS mappar för torrt och blött tex

jo men det är ju gathojs ABS som ska funka i alla underlag, det lär ju inte dröja länge innan dom utvecklat ABS för racing som är bättre eller iaf lika bra som en raceförare.
Man lär ju komma långt om man kan köra med olika ABS mappar för torrt och blött tex

Det tror jag med :tummenupp

Vilka situationer är det tänkt ABS ska rädda inom racingen? När såg du senast en duktig racingförare krampaktigt hålla kvar ett låst framhjul till vurpa?
Det är en helt annan sak om framhjulet släpper ... mot det hjälper inga ABS eftersom inte några "devices" övertrumfar fysiska lagar ...

Vilka situationer är det tänkt ABS ska rädda inom racingen? När såg du senast en duktig racingförare krampaktigt hålla kvar ett låst framhjul till vurpa?
Det är en helt annan sak om framhjulet släpper ... mot det hjälper inga ABS eftersom inte några "devices" övertrumfar fysiska lagar ...

Pedrosa i stor ledning på Sachsenring 2008 va?

Tycker det är bra att dom utvecklar system som gör gatkörningen betydligt säkrare, enligt mig. Skulle definitivt välja en med ABS över en utan om jag hade pengar till en ny :) Men den dagen kommer väl.

Pedrosa i stor ledning på Sachsenring 2008 va?

Du får skilja på en vanlig framhjulslåsning som man kan släppa och ta om, jämfört med en missad bromspunkt där inga hjälpmedel i världen hjälper. Kör du förbi den fysiskt möjliga bromspunkten för de rådande förhållandena så hjälper det inte om du har 10 ABS:er. Du klotar trots dina hjälpmedel ...
Ja, om man nu inte ska börja köra race med säkerhetslina i skinnställspuckeln kopplad till en travers ...

Ja, om man nu inte ska börja köra race med säkerhetslina i skinnställspuckeln kopplad till en travers ...
:hihi

Vettefan om ABS hjälper dessa killar så mycket när det är torrt, men i blött skulle det nog vara väl så effektivt. Problemet idag är väl den extra vikten ?

Du får skilja på en vanlig framhjulslåsning som man kan släppa och ta om, jämfört med en missad bromspunkt där inga hjälpmedel i världen hjälper. Kör du förbi den fysiskt möjliga bromspunkten för de rådande förhållandena så hjälper det inte om du har 10 ABS:er. Du klotar trots dina hjälpmedel ...

Nu blir det lite OT men i detta fall då Pedrosa vurpade långt innan kurvan tycker jag att det stämmer dåligt med den förklaringen. Det rimliga om man missar bromspunkten är väl att man gör så gott man kan men går brett in i böjen eller i värsta fall går ut i sanden. Jag tror att Pedrosa bromsade på sig och gick omkull pågrund av detta. Med ABS skulle han inte ha vurpat (men heller inte legat först i racet...).

För övrigt tror jag också att det dröjer innan vi ser ABS på racehojar.

Nu blir det lite OT men i detta fall då Pedrosa vurpade långt innan kurvan tycker jag att det stämmer dåligt med den förklaringen. Det rimliga om man missar bromspunkten är väl att man gör så gott man kan men går brett in i böjen eller i värsta fall går ut i sanden. Jag tror att Pedrosa bromsade på sig och gick omkull pågrund av detta. Med ABS skulle han inte ha vurpat (men heller inte legat först i racet...).

För övrigt tror jag också att det dröjer innan vi ser ABS på racehojar.

Att man passerar bromspunkten långt före kurvan när det är blött är inget konstigt alls ... man blir ofta lite förvånad hur lång tid det tar att dra ner hastigheten till en nivå där det känns meningsfullt att börja lägga ner.
Mitt minne av racet du refererar till är att Peddo drog upp ett tempo som ingen annan ens ville vara i närheten av. Ingen ABS i världen hade räddat honom från att klota eftersom han hade tappat känslan och körde på vilja ...
Min åsikt är att ABS inte hör hemma i en sport där man vill avgöra vem som är bäst förare.

Vid en gränsfall på sen inbromsning på framför allt blött underlag (ännu mer vid skiftande regnförhållanden) kan nog en ABS hjälpa en vm-förare att räddas om han inte hårfint känner att det börjar nypa för mycket.
Har han bromsat för sent kan han likadant som med bil börja svänga försiktigt utan att tappa allt fäste vilket kanske bara 5 pers i världen klarar nu.

Man behöver inte krampaktigt hålla kvar i bromsen för att vurpa på regn, har själv nypt till lite för snabbt (inte för hårt men för snabbt) och när jag märker att hjulet börjar rulla lite för långsamt är det kört, trots att jag släpper bromsen lyckas inte hjulet acca upp tillräckligt snabbt och få fäste.
Ett abs-system hade säkert märkt att hjulet bromsade för snabbt före jag upptäckte det.

Är ju jävulskt svårt att bromsa optimalt i blötan. Jag hade iaf nog räddat ett par krasher och mycket pengar med abs.

Man behöver inte krampaktigt hålla kvar i bromsen för att vurpa på regn, har själv nypt till lite för snabbt (inte för hårt men för snabbt) och när jag märker att hjulet börjar rulla lite för långsamt är det kört, trots att jag släpper bromsen lyckas inte hjulet acca upp tillräckligt snabbt och få fäste.
Ett abs-system hade säkert märkt att hjulet bromsade för snabbt före jag upptäckte det.

Nja, jag har också klotat i regn några gånger men det har t ex berott på att skivan blivit blöt, bromsen tar inte som tänkt, man drar lite hårdare och då tvärstannar hjulet och du märker det inte förrän hjulet är 3 dm utanför spåret ... när det går över 150 km/h så är det tveksamt om en ABS hinner att göra någon nytta. Du är redan beyond rescue ... Själv skulle jag definitivt tycka att det kändes märkligt att inte ha full koll på vad jag styr ut för bromskraft ...

Skulle vara intressant att se testet i torrt också, samt fler "ok" förare.
I blött skiljer det ju stort mellan regndäck och "gatdäck", med gatdäck är jag iaf väldigt skraj på frambromsen, medan med regndäck kan man ju panga på bromsen nästan som med torrt och slicks..

Nja, jag har också klotat i regn några gånger men det har t ex berott på att skivan blivit blöt, bromsen tar inte som tänkt, man drar lite hårdare och då tvärstannar hjulet och du märker det inte förrän hjulet är 3 dm utanför spåret ... när det går över 150 km/h så är det tveksamt om en ABS hinner att göra någon nytta. Du är redan beyond rescue ... Själv skulle jag definitivt tycka att det kändes märkligt att inte ha full koll på vad jag styr ut för bromskraft ...

Men det där är bara bakåtsträvar-fasoner.
Det är sjukt tråkigt att hojbranchen är sist i utveckligen ibland. ABS-system har funnits i flyget massvis med år, bilarna hade insprutning innan jag föddes och så vidare. Om tio år kanske äntligen dubbelkopplingslådor har kommit till hojar, och då kommer det säkert gnällas på hur tråkigt det är med automatlådor.
Poängen är bara att man inte låser framhjulet, och det finns många förare som vurpat på vätska utspilld av en framförvarande hoj i inbromsningen. Det kan inte vara något fel med det.

Fast i ditt exempel med blöta skivor så är det just så att du inte vad vad du "styr ut för bromskraft", förrän det är försent, eller hur? Jag har en relativt vag uppfattning om hur ABS fungerar men snabbare reaktion än en människa har det ju iaf, det är ju det som är poängen?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026