A-kortsutbildning, lol??

Ork på de?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Verkar krävas hur mycket konstigheter som helst för att få ett stackars A på lappen idag. Det är riskutbildningar hit och dit och what not.

Att folk ens orkar ta kortet?

Fattar nog inte frågan "Ork på de?". Undrar du om vi hade orkat ta om kortet, om vi har orkat ta kortet eller om vi tror att folk orkar ta kortet? :va

Ja varför ska vi inte ha det mer utmanande att ta ett kort för mc? Innan riskutbildningen kom var de ju för enkelt måste jag säga. Hade 3 körlektioner med skolan sen uppkörning. Jag var säkert inte redo för gatan efter det.

Riskutbildningarna behövs för alla, inte bara de som tar nytt kort nu.
Om man kan få in ett tänk som gör att man har större möjlighet att överleva i trafiken så anser jag att det är bra.

Överreklamerat.

Precis som halkan för bil..

Riskutbildningarna lobbades väl genom av sveriges trafikskolors riksförbund, för dom ville suga ut lite mer stålar av folk....?

Jag är glad att jag slapp skiten.. även om krypkörningen var irriterande och också en grej jag tror STR bestämt om, för den skiten kräver ofta många extra lektioner och är helt värdelöst i verkligheten där det faktiskt är lagligt att använda fötterna när man krypkör.

Fast risktvåan tyckte jag var helt ok, klart värt pengarna, vi fick testa hur olika typer av hojar beter sig vid inbromsning (sporthoj med dubbla skivor vs glidare med trumbromsar, med och utan abs etc), fick skjutsa varandra och läraren (som slängde sig runt för att vi skulle känna hur det påverkade hojen), undanmanöver i olika hastigheter och hojtyper, riktigt rolig men framförallt värdefull dag, jag kan ärligt säga att den gjorde mig redo för vägen betydligt snabbare än om jag skulle fått erfarenheterna själv på vägen.

Däremot riskettan tyckte jag var totalt värdelös, och det tycker jag fortfarande. Sitta och lyssna på att man inte ska köra full, aldrig förstått grejen..
Jag är av den bestämda åsikten att tycker man inte det är ok att dricka/knarka och köra så är lektionen onödig, tycker man att det är ok så spelar det absolut ingen roll att någon står och visar läskiga filmer och statistik. Ens moral är redan lagd och påverkas inte av annat än egen erfarenhet (någon närstående kör ihjäl eller du själv kör av eller ännu värre, kör ihjäl nån annan) eller grupptryck, kompisarna vägrar köra med nån som dricker.
Då måste man få attityden i samhället att det är generellt fel att köra onykter, men oftast är man inte direkt mottaglig för en okänd lärares moralkakor vid 18+

Så det finns både positiva och negativa sidor med riskutbildningarna.

//via Tapatalk

Äsch! Ingen stannar ju och visar upp kortet ändå. Bättre att göra om hela skiten och gå efter den gamla truckkortsprincipen. En förmiddagsutbildning där man får titta på en film där de berättar att motorcyklar går fort. Man får veta fördelarna med miniblinkers och mörkt visir innan utbildningen avslutas med att varje deltagare får torrbryta utbildarens MC på parkeringen. Poserar man riktigt bra får man ett turbotillägg på sitt laminerade deltagarintyg.

Jag som gjorde alla dessa riskutbildningar tycker att det gav mycket, samtidigt så var det faktiskt roligt!

Tycker dock det är jävligt efterblivet att man ska behöva göra riskutbildningarna på både A och B kort.

Samma skit liksom, väldigt onödiga pengar.

Riskutbildningarna är en liten, liten kostnad i sammanhanget. Risktvåan var den man hade mest behållning av. Jag tycker körprovet borde skärpas upp lite faktiskt. Det ÄR en lyx att kunna ta A-kort idag, och det kostar därefter.

Det är ju helt klart nödvändigt med riskutbildningar och "what not". Jag tog kortet i höstas utan något större besvär, inte så farligt dyrt heller med tanke på att det är en engångsavgift, klarade mig under 10 tusen och anser det vara väl investerade pengar.

Krypåka med körskolans hoj är inte svårt det heller, värre med sporthojen som jag kör nu även om jag (efter betydligt mer träning än inför uppkörning) även klarar det utan svårighet. Det är som man säger, träning ger färdighet och även om många anser det onödigt att kunna krypköra så tycker jag att det visar att man känner sin hoj, plus ser det lite fjantigt ut när man sätter ner fötterna så fort det inte går fort ;) Stapla iväg med 3 steg innan man kör iväg är ju inte det snyggaste det heller i min mening!

Risktvåan var dyr, för dyr tycker jag (även att jag förstår kostnaderna med bensin och olika typer av hojar, försäkringar och middag osv..) men samtidigt väldigt kul! Som Nidhogg säger får man testa mycket och lära sig saker medan man har en j**ligt rolig dag.

Ska man köra MC så ska man inneha ett kort, that's it! Tycker man det är för dyrt får man cykla eller använda sin bil :)

Det är väl ungefär som med snöskoter, väldigt bra utbildning för många men bäst för dom som anordnar dom

fina pengar, ta en 20 st elever samtidigt ger mer pengar mot för att göra sakerna enskilt med varje elev
max pengar in på minst tid för varje elev

ska ta kort i år hade jag tänkt, och alla dom jag känner som gjort risk 1 säger samma sak
bortkastade pengar

däremot är det många som tycker risk 2 var väldigt bra

Fast risktvåan tyckte jag var helt ok, klart värt pengarna, vi fick testa hur olika typer av hojar beter sig vid inbromsning (sporthoj med dubbla skivor vs glidare med trumbromsar, med och utan abs etc), fick skjutsa varandra och läraren (som slängde sig runt för att vi skulle känna hur det påverkade hojen), undanmanöver i olika hastigheter och hojtyper, riktigt rolig men framförallt värdefull dag, jag kan ärligt säga att den gjorde mig redo för vägen betydligt snabbare än om jag skulle fått erfarenheterna själv på vägen.

Däremot riskettan tyckte jag var totalt värdelös, och det tycker jag fortfarande. Sitta och lyssna på att man inte ska köra full, aldrig förstått grejen..
Jag är av den bestämda åsikten att tycker man inte det är ok att dricka/knarka och köra så är lektionen onödig, tycker man att det är ok så spelar det absolut ingen roll att någon står och visar läskiga filmer och statistik. Ens moral är redan lagd och påverkas inte av annat än egen erfarenhet (någon närstående kör ihjäl eller du själv kör av eller ännu värre, kör ihjäl nån annan) eller grupptryck, kompisarna vägrar köra med nån som dricker.
Då måste man få attityden i samhället att det är generellt fel att köra onykter, men oftast är man inte direkt mottaglig för en okänd lärares moralkakor vid 18+

Så det finns både positiva och negativa sidor med riskutbildningarna.

//via Tapatalk

Du och jag gick uppenbarligen HELT olika risk 2:or.

Min var nämligen i det närmaste meningslös. Den största behållningen jag hade var att en blank hjälm syns bättre än solig dag än vad en reflexväst gör.

Det är väl ungefär som med snöskoter, väldigt bra utbildning för många men bäst för dom som anordnar dom

fina pengar, ta en 20 st elever samtidigt ger mer pengar mot för att göra sakerna enskilt med varje elev
max pengar in på minst tid för varje elev

ska ta kort i år hade jag tänkt, och alla dom jag känner som gjort risk 1 säger samma sak
bortkastade pengar

däremot är det många som tycker risk 2 var väldigt bra

Snart kommer någon som jobbar på en trafikskola (eller vars pappa äger en) och förklarar för dig att dom går med förlust på varenda elev, pengar som dom tar från sina egna pensionssparkonton, bara för att dom månar så hemskt mycket om trafiksäkerheten....

Joråsåattehhh...

Tja, jag är iallafall glad att jag är färdig med mina kort...:D

Du och jag gick uppenbarligen HELT olika risk 2:or.

Min var nämligen i det närmaste meningslös. Den största behållningen jag hade var att en blank hjälm syns bättre än solig dag än vad en reflexväst gör.

Ja det är klart att det kan skilja på kvalitén beroende på hur engagerade lärarna är, om de själv är aktiva etc.
Min körskola hade upplägget att de samarbetade med en annan körskola, så hälften av eleverna var från min och hälften från den andra (tror vi var runt 10 stycken totalt).

Båda skolorna drivs av folk som aktivt kör mc för kärleken till det, och ville förmedla samma känsla till oss elever, det märktes tydligt under teori-lektioner där vi ofta kom in på mc-resor min lärare gjort, där han berättade om olika upplevelser, blandat med säkerhetstänk.

Iallafall, en annan fördel var att skolorna körde med lite olika typer av hojar, och vi fick köra med båda skolornas på risktvåan vilket gjorde att det blev en hel del olika sorter man körde under en dag.

//via Tapatalk

Jag har ganska färskt C och CE. Där var inga riskkurser, halkkörningar eller bromstest. Bara den simplaste av körning med det enklaste (och billigaste) ekipaget. Inte ens fick vi möjlighet att prova olika bilar. Hur kommer detta sig när mc-utbildningen är upplagd på det viset?. Jag menar, i vilket fall är jag störst risk för mina medmänniskor. När jag sitter i en tradare på 60ton jag aldrig varit i närheten av att få "panikmanövrera/bromsa" eller när jag susar fram på min 200kilos SH?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park