Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fast risktvåan tyckte jag var helt ok, klart värt pengarna, vi fick testa hur olika typer av hojar beter sig vid inbromsning (sporthoj med dubbla skivor vs glidare med trumbromsar, med och utan abs etc), fick skjutsa varandra och läraren (som slängde sig runt för att vi skulle känna hur det påverkade hojen), undanmanöver i olika hastigheter och hojtyper, riktigt rolig men framförallt värdefull dag, jag kan ärligt säga att den gjorde mig redo för vägen betydligt snabbare än om jag skulle fått erfarenheterna själv på vägen.
Däremot riskettan tyckte jag var totalt värdelös, och det tycker jag fortfarande. Sitta och lyssna på att man inte ska köra full, aldrig förstått grejen..
Jag är av den bestämda åsikten att tycker man inte det är ok att dricka/knarka och köra så är lektionen onödig, tycker man att det är ok så spelar det absolut ingen roll att någon står och visar läskiga filmer och statistik. Ens moral är redan lagd och påverkas inte av annat än egen erfarenhet (någon närstående kör ihjäl eller du själv kör av eller ännu värre, kör ihjäl nån annan) eller grupptryck, kompisarna vägrar köra med nån som dricker.
Då måste man få attityden i samhället att det är generellt fel att köra onykter, men oftast är man inte direkt mottaglig för en okänd lärares moralkakor vid 18+
Så det finns både positiva och negativa sidor med riskutbildningarna.
//via Tapatalk
Det är väl ungefär som med snöskoter, väldigt bra utbildning för många men bäst för dom som anordnar dom
fina pengar, ta en 20 st elever samtidigt ger mer pengar mot för att göra sakerna enskilt med varje elev
max pengar in på minst tid för varje elev
ska ta kort i år hade jag tänkt, och alla dom jag känner som gjort risk 1 säger samma sak
bortkastade pengar
däremot är det många som tycker risk 2 var väldigt bra
Du och jag gick uppenbarligen HELT olika risk 2r.
Min var nämligen i det närmaste meningslös. Den största behållningen jag hade var att en blank hjälm syns bättre än solig dag än vad en reflexväst gör.
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |