A-kortsutbildning, lol??

Ork på de?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Jag har ganska färskt C och CE. Där var inga riskkurser, halkkörningar eller bromstest. Bara den simplaste av körning med det enklaste (och billigaste) ekipaget. Inte ens fick vi möjlighet att prova olika bilar. Hur kommer detta sig när mc-utbildningen är upplagd på det viset?. Jag menar, i vilket fall är jag störst risk för mina medmänniskor. När jag sitter i en tradare på 60ton jag aldrig varit i närheten av att få "panikmanövrera/bromsa" eller när jag susar fram på min 200kilos SH?

Fast riskutbildning är väl lika mycket för en själv, vad är svårast att stanna, bil/lastbil där det är lagstadgat med abs sedan 80-talet, eller en mc där det är väldigt lätt för en ovan att låsa framhjulet?
Visst att det tar tid att stanna en tung lastbil men vafan, undanmanöver för älg i en bil är ju bara att tvärnita och svänga.
Och skulle du ändå krocka, ja då är det ju ganska liten risk att man dör, i en hyffsat modern bil och lagliga hastigheter.

Du måste väl själv inse varför man har bromstest som krav på uppkörningen för mc och inte på bil?

Och angående att testa olika bilar, hur olika beter sig en Volvo mot en Scania när det gäller undanmanöver och bromsning?
En hoj med och utan abs är ju en enorm skillnad i bromsteknik, kom tillbaka när olika lastbilstillverkare har olika bromsteknologi.

//via Tapatalk

Riskutbildningarna är en liten, liten kostnad i sammanhanget. Risktvåan var den man hade mest behållning av. Jag tycker körprovet borde skärpas upp lite faktiskt. Det ÄR en lyx att kunna ta A-kort idag, och det kostar därefter.

Många bäckar små. Lågfartsbanan har jag nog svårt att se poängen med så då kunde folk sparat lite pengar till.

Istället för att se det som lyx borde man lobba för 125or som pendlingsfordon för att folk sitter ensama i bilen.

Fast riskutbildning är väl lika mycket för en själv, vad är svårast att stanna, bil/lastbil där det är lagstadgat med abs sedan 80-talet, eller en mc där det är väldigt lätt för en ovan att låsa framhjulet?
Visst att det tar tid att stanna en tung lastbil men vafan, undanmanöver för älg i en bil är ju bara att tvärnita och svänga.
Och skulle du ändå krocka, ja då är det ju ganska liten risk att man dör, i en hyffsat modern bil och lagliga hastigheter.

Du måste väl själv inse varför man har bromstest som krav på uppkörningen för mc och inte på bil?

Och angående att testa olika bilar, hur olika beter sig en Volvo mot en Scania när det gäller undanmanöver och bromsning?
En hoj med och utan abs är ju en enorm skillnad i bromsteknik, kom tillbaka när olika lastbilstillverkare har olika bromsteknologi.

//via Tapatalk
Det är väl inte större skillnad på moderna motorcyklars bromsteknologi än moderna lastbilars? :va

Det är väl inte större skillnad på moderna motorcyklars bromsteknologi än moderna lastbilars? :va

Avsaknaden av ABS tycker iofs jag är en ganska markant skillnad i teknologi..

Visit, fler och fler hojar säljs med ABS, och det kan nog vara så att de flesta nya hojar säljs med det, men de är ändå i klar minoritet när det gäller alla cyklar som rullar på gatorna.

Sen är det ju inte bara teknologin som skiljer, en bromspedal och fyra hjul är ju lite annan teknik än två bromsar och två hjul.

Angående att man inte har riskutbildning och halka på lastbil så KAN det ju vara för att man haft det på B-delen, och de antar väl att de som tar C-kort redan tagit B-kort, och som lastbilschaufför så är man kanske lite mer insatt i själva körandet än random-Kajsa, 18 år, som bara har bilen som pendlarbil och höjer volymen när motorn låter illa.

//via Tapatalk

Avsaknaden av ABS tycker iofs jag är en ganska markant skillnad i teknologi..

Visit, fler och fler hojar säljs med ABS, och det kan nog vara så att de flesta nya hojar säljs med det, men de är ändå i klar minoritet när det gäller alla cyklar som rullar på gatorna.

Sen är det ju inte bara teknologin som skiljer, en bromspedal och fyra hjul är ju lite annan teknik än två bromsar och två hjul.

Angående att man inte har riskutbildning och halka på lastbil så KAN det ju vara för att man haft det på B-delen, och de antar väl att de som tar C-kort redan tagit B-kort, och som lastbilschaufför så är man kanske lite mer insatt i själva körandet än random-Kajsa, 18 år, som bara har bilen som pendlarbil och höjer volymen när motorn låter illa.

//via Tapatalk
Men om man bara kan anta saker sådär lättvindigt. Kan man inte bara då anta att random-Kajsa kan bromsa mc utan abs? Så kan vi skippa riskutb för mc precis som för tunga fordon.

Edit: Bakbromsen på en mc behöver du knappast öva. Och vilket CE-ekipage har 4 hjul säjeru? :va

Last edited:
Det SKA vara lite trixigt, då filtreras dom värsta byfånarna bort iaf, så slipper man möta dom på fel sida i en kurva...

Ororar mig dock för all pensionärer som fick sitt A på köpet....det är fan skruvat att dom får vingla omkring utan någon utbildning alls i ryggen. :3freak

Det SKA vara lite trixigt, då filtreras dom värsta byfånarna bort iaf, så slipper man möta dom på fel sida i en kurva...

Ororar mig dock för all pensionärer som fick sitt A på köpet....det är fan skruvat att dom får vingla omkring utan någon utbildning alls i ryggen. :3freak

Hur tänkte du nu..? :va
Ju trixigare och dyrare det är desto fler är det som kommer att köra utan kort. Ju fler som kör utan kort desto större är chansen för dig att "möta dom på fel sida i en kurva..."

Hur tänkte du nu..? :va
Ju trixigare och dyrare det är desto fler är det som kommer att köra utan kort. Ju fler som kör utan kort desto större är chansen för dig att "möta dom på fel sida i en kurva..."

Är det verkligen så folk resonerar? Rätt korkat av dem i så fall. Det är ju ingen mänsklig rättighet att köra hoj.

Statistiken visar iofs att personer utan körkort är överrepresenterade i mc-olyckor, vilket kanske talar för att folk är rätt korkade, men också att utbildning lönar sig.

Behöver nog äta snart.

//via Tapatalk

Jag vidhåller att konsekvenserna blir större när bromssträckan inte räcker för ett tungt fordon (lastbil/buss) jämfört en 300kg mc.

//via Tapatalk
Det är inte Volvo vs Scania som intresserar mig. Du kan fundera på hur det är att panikmanövrera en bil med släp lastad med hänglast i taket eller en tankbil jämfört med körskolans halvtomma välsurrade bil...

Men vilken åldersgrupp är det oftast som kör ihjäl sig när dom ska sätta rekord på favoritvägen? :rolleyes:

Tycker dock riskutbildningen där det endast snackas om droger och alkohol är lite hypead. Förstår man inte att man ska vara nykter när man kör, innan man ens skriver in sig på körskolan, så ska man fan inte ha nåt körkort :huvet

Men vilken åldersgrupp är det oftast som kör ihjäl sig när dom ska sätta rekord på favoritvägen? :rolleyes:

Tycker dock riskutbildningen där det endast snackas om droger och alkohol är lite hypead. Förstår man inte att man ska vara nykter när man kör, innan man ens skriver in sig på körskolan, så ska man fan inte ha nåt körkort :huvet

Risk1 kändes värdelös. Men risk2 tyckte jag var rolig och man fick en halvdag att köra bana med lite tankeställare.

Att folk skulle köra ihjäl sig själva eller andra mindre för att man får diskutera lite i grupp och se lite farliga bilder? Det tror jag inte har någon inverkan alls.

Men om man bara kan anta saker sådär lättvindigt. Kan man inte bara då anta att random-Kajsa kan bromsa mc utan abs? Så kan vi skippa riskutb för mc precis som för tunga fordon.

Edit: Bakbromsen på en mc behöver du knappast öva. Och vilket CE-ekipage har 4 hjul säjeru? :va

Nej, man kanske inte ska anta saker sådär lättvindigt.
Därför kollade jag upp en sak jag hade för mig men inte var helt säker på:

C - Tung lastbil
Det finns sex krav som du måste uppfylla för att få ditt körkort.

1. Du har svenskt körkort med B-behörighet.

Där har vi det, svart på vitt. Tar du C-kort har du gått riskutbildning.
Källa: http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/tung-lastbil/

Nej, för bromsa med en bil utan abs kräver ingen speciell teknik, det är bara att nita järnet på bromspedalen, voila, bilen bromsas och stannar till slut.
Utan att öva rätt teknik skulle de flesta (alla?) nybörjare på mc troligtvis låsa framhjulet och/eller bakhjulet då de skulle trycka in dessa bromsar max, av ren reflex, för att stanna fortast möjligt.
I en bil funkar det, på en mc, inte riktigt lika bra.

Jo, man får öva på bakbromsen också. Sen att man kanske inte använder det (jag själv kör endast frambroms och motorbromsen som är enorm på KTM, utom på grusvägar och när jag VILL få sladd bak), det är något annat.
Det är svårt att dosera bakbromsen för nybörjare, och lätt att låsa bakhjulet, varför det ingår som ett moment.
(Jag hade tänkt skippa att behöva skriva "nybörjare", men med tanke på din nästa fråga så har jag väl inget val)

Spelar det verkligen någon roll vilket antal hjul jag skrev, allvarligt alltså?
Fine, CE-fordon har inte fyra hjul, men hade jag skrivit 6 hjul hade du väl gnällt på att jag inte tog med power train-ekipagen som går nere i Australien.
Det jag menar är att det är helt klart olika teknik om fordonet vilar på två hjul, eller om det i princip vilar på fyra olika hörn, vilket gör det stabilt både när det gäller att tippa över framåt och åt sidorna.
EDIT: Jag redigerar här och lägger till: alltså när det gäller plan mark, inte diken.
Självklart kan lastbilar välta i diken. Nu slipper du säga det.

Jag vidhåller att konsekvenserna blir större när bromssträckan inte räcker för ett tungt fordon (lastbil/buss) jämfört en 300kg mc.

Ja, där har du HELT rätt.
16 ton lastbil in i en byggnad i 110 km/h gör betydligt mer skada än en 250 kg´s mc, men är det så att man måste panikbromsa i en lastbil så är det i princip bara att stampa fullt på bromsen, och eventuellt svänga undan.
Du behöver inte tänka på hur hårt du bromsar, eller fördelning av bromskraften fram/bak.
Sen vad som händer efter och vilket som gör mest ont på tredje part är inte vad vi diskuterar, utan om man måste gå riskutbildningarna för att lära sig bromsa på ett ordentligt sätt.
Som jag sa tidigare, går du C-utbildning har du B-kort, då har du gått riskutbildning.
En bil kan sägas fungera på samma sätt som lastbil vid bromsning (JA, det är mer tyngd bakom och längre bromssträcka, nu är det sagt).
Går du utbildning för A-kort får du gå riskutbildning för DEN typen av fordon. Som alltså INTE är samma som en lastbil eller bil.

Det är inte Volvo vs Scania som intresserar mig. Du kan fundera på hur det är att panikmanövrera en bil med släp lastad med hänglast i taket eller en tankbil jämfört med körskolans halvtomma välsurrade bil...

Ja, det är klart det är skillnad att panikmanövrera med tankbil eller personbil, då det är olika tyngd, massa som förflyttas, etc etc etc.
Men är själva BROMSNINGEN annorlunda?
Alltså, gör man något i en lastbil vid en inbromsning som man inte gör på personbil?

Last edited:
Om man inte orkar ta kortet bara för att det ställs lite krav så är man ingen riktig hojentusiast, utan nån slags posör som ändå borde hålla sig ifrån vägarna.

Jag tycker inte det borde vara några större krav på att ta mc-kortet. Ju fler muppar som står på näsan, blir av med käken eller på annat sätt blir tagna ur bruk för gott, desto större blir min tro på det naturliga urvalet och i.o.m detta även mitt hopp för mänskligheten. Tjattra gärna om respekt för människoliv, men det föds för många idioter enligt min mening. 'ööööh ba orka torka sig i arslet typ'. Den sorten.

Fast risktvåan tyckte jag var helt ok, klart värt pengarna, vi fick testa hur olika typer av hojar beter sig vid inbromsning (sporthoj med dubbla skivor vs glidare med trumbromsar, med och utan abs etc), fick skjutsa varandra och läraren (som slängde sig runt för att vi skulle känna hur det påverkade hojen), undanmanöver i olika hastigheter och hojtyper, riktigt rolig men framförallt värdefull dag, jag kan ärligt säga att den gjorde mig redo för vägen betydligt snabbare än om jag skulle fått erfarenheterna själv på vägen.

När tog du den risk-tvåan?
När jag gick den så var det inte alls nåt sånt, körde bara en hornet, fick bromsa lite och prova lite olika kurvtekniker ensam på hojen.
Det var mer kul än lärorikt tyckte jag, fick ju köra en liten banslinga iaf :)

När tog du den risk-tvåan?
När jag gick den så var det inte alls nåt sånt, körde bara en hornet, fick bromsa lite och prova lite olika kurvtekniker ensam på hojen.
Det var mer kul än lärorikt tyckte jag, fick ju köra en liten banslinga iaf :)

Förra våren gick jag det :tummenupp

Motorbromsa i en paniksituation? Du ska nog gå om både körkortsutbildning och riskutbildning. :dummer

Jösses... Hur kan du tolka det jag skrivit som att jag skrivit att man ska motorbromsa i en paniksituation?

Aja, är det det enda du har att komma med nu så är jag klar med att mata trollen :lol :hihi

Nej, man kanske inte ska anta saker sådär lättvindigt.
Därför kollade jag upp en sak jag hade för mig men inte var helt säker på:

C - Tung lastbil
Det finns sex krav som du måste uppfylla för att få ditt körkort.

1. Du har svenskt körkort med B-behörighet.

Där har vi det, svart på vitt. Tar du C-kort har du gått riskutbildning.

Jag hade både A och B när jag tog C och CE men har aldrig behövt gå någon riskutbildning. Och jag är inte unik.

Hur var det nu med att bara anta saker? :dummer

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...