Men om man bara kan anta saker sådär lättvindigt. Kan man inte bara då anta att random-Kajsa kan bromsa mc utan abs? Så kan vi skippa riskutb för mc precis som för tunga fordon.
Edit: Bakbromsen på en mc behöver du knappast öva. Och vilket CE-ekipage har 4 hjul säjeru?
Nej, man kanske inte ska anta saker sådär lättvindigt.
Därför kollade jag upp en sak jag hade för mig men inte var helt säker på:
C - Tung lastbil
Det finns sex krav som du måste uppfylla för att få ditt körkort.
1. Du har svenskt körkort med B-behörighet.
Där har vi det, svart på vitt. Tar du C-kort har du gått riskutbildning.
Källa:
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/tung-lastbil/
Nej, för bromsa med en bil utan abs kräver ingen speciell teknik, det är bara att nita järnet på bromspedalen, voila, bilen bromsas och stannar till slut.
Utan att öva rätt teknik skulle de flesta (alla?) nybörjare på mc troligtvis låsa framhjulet och/eller bakhjulet då de skulle trycka in dessa bromsar max, av ren reflex, för att stanna fortast möjligt.
I en bil funkar det, på en mc, inte riktigt lika bra.
Jo, man får öva på bakbromsen också. Sen att man kanske inte använder det (jag själv kör endast frambroms och motorbromsen som är enorm på KTM, utom på grusvägar och när jag VILL få sladd bak), det är något annat.
Det är svårt att dosera bakbromsen för nybörjare, och lätt att låsa bakhjulet, varför det ingår som ett moment.
(Jag hade tänkt skippa att behöva skriva "nybörjare", men med tanke på din nästa fråga så har jag väl inget val)
Spelar det verkligen någon roll vilket antal hjul jag skrev, allvarligt alltså?
Fine, CE-fordon har inte fyra hjul, men hade jag skrivit 6 hjul hade du väl gnällt på att jag inte tog med power train-ekipagen som går nere i Australien.
Det jag menar är att det är helt klart olika teknik om fordonet vilar på två hjul, eller om det i princip vilar på fyra olika hörn, vilket gör det stabilt både när det gäller att tippa över framåt och åt sidorna.
EDIT: Jag redigerar här och lägger till: alltså när det gäller plan mark, inte diken.
Självklart kan lastbilar välta i diken. Nu slipper du säga det.
Jag vidhåller att konsekvenserna blir större när bromssträckan inte räcker för ett tungt fordon (lastbil/buss) jämfört en 300kg mc.
Ja, där har du HELT rätt.
16 ton lastbil in i en byggnad i 110 km/h gör betydligt mer skada än en 250 kg´s mc, men är det så att man måste panikbromsa i en lastbil så är det i princip bara att stampa fullt på bromsen, och eventuellt svänga undan.
Du behöver inte tänka på hur hårt du bromsar, eller fördelning av bromskraften fram/bak.
Sen vad som händer efter och vilket som gör mest ont på tredje part är inte vad vi diskuterar, utan om man måste gå riskutbildningarna för att lära sig bromsa på ett ordentligt sätt.
Som jag sa tidigare, går du C-utbildning har du B-kort, då har du gått riskutbildning.
En bil kan sägas fungera på samma sätt som lastbil vid bromsning (JA, det är mer tyngd bakom och längre bromssträcka, nu är det sagt).
Går du utbildning för A-kort får du gå riskutbildning för DEN typen av fordon. Som alltså INTE är samma som en lastbil eller bil.
Det är inte Volvo vs Scania som intresserar mig. Du kan fundera på hur det är att panikmanövrera en bil med släp lastad med hänglast i taket eller en tankbil jämfört med körskolans halvtomma välsurrade bil...
Ja, det är klart det är skillnad att panikmanövrera med tankbil eller personbil, då det är olika tyngd, massa som förflyttas, etc etc etc.
Men är själva BROMSNINGEN annorlunda?
Alltså, gör man något i en lastbil vid en inbromsning som man inte gör på personbil?