-98 Gsx-r750 T

Turbo

Jag har kört min 750 i 2år med turbo. Enbart dragrace. laddar ca 1 bar och det gav ca 260hk å ca 150nm på hjulet. Med detta tryck så funkar org. koppling med en extra fjäder ganska bra. men när jag började ladda lite mer så orkade inte den hålla i. Så efter mycket letande efter en lock-up lösning så kom jag fram till att 1100r kopplingen passar rakt av! (tack för lånet av korg, Häggen. Å tack för lånet av inne korg å lock-up, Wibbe).

Måste säga att min maskin går jävligt fint. Å karaktären är som en sug motor fast lite mer pulver. :)
 
Jag har kört min 750 i 2år med turbo. Enbart dragrace. laddar ca 1 bar och det gav ca 260hk å ca 150nm på hjulet. Med detta tryck så funkar org. koppling med en extra fjäder ganska bra. men när jag började ladda lite mer så orkade inte den hålla i. Så efter mycket letande efter en lock-up lösning så kom jag fram till att 1100r kopplingen passar rakt av! (tack för lånet av korg, Häggen. Å tack för lånet av inne korg å lock-up, Wibbe).

Måste säga att min maskin går jävligt fint. Å karaktären är som en sug motor fast lite mer pulver. :)

Fina siffror, bra med pulver vid moderat ladd :tummenupp Måste fråga en sak. Satt här och filosoferade och försökte tänka ut lite teorier om kammar... Kör du med original kammar? Vad har du tajmat dem till? Kommer du ihåg vad du satte lobecenter till, både in och ut? Hade varit kul att veta. Duration kan jag nog hitta någonstans här i röran.

Förresten, vad kostar en lock-up koppling? Alltså allt jag behöver? Kan också vara bra att veta... vet inte om min koppling håller ihop efter vintern annars.
 
Fick äran att prova en sådan förra sommaren.

Vart klart imponerad av hur linjär effektkurvan var, det var nog mer ketchup effekt i standard kändes det som, den var riktigt lättkörd och gick värre än jag trodde den skulle gå.

Tror det var drygt 200hk på bakhjulet på den, men det det räckte och blev över:) och vad jag vet så hade inte ägaren haft några problem med hållbarheten.

Var det Niklas turbomoppe som du körde???

Den är till salu! http://www.blocket.se/vi/13512762.htm?ca=4_s
Jag vet att han körde med 1,4-1,5 i laddtryck med den ett tag, utan problem!
Men då har Anderssons turbo monterat i M12 cylinderstänger i motorn.
Kanske en förutsättning för att det ska hålla????
 
Last edited:
Marklund tog 440kr och då tänker i alla fall inte jag krångla med vare sig fil, slip eller nån CNC-ritning. :D

Någon som har siffror på orginal injektorer (flöde)?


Angående spridare så byter du ut dessa till volvo blå

Passar ganska rakt av , soppapump bör du ha nått annat än orginalet med

Man vill hamna i soppatryck runt 1,2 - 1,5 på tomgång
 
Perfekt! Tackar för det :tummenupp Och de hänger med till den effekten hoppas jag.. Det finns bara en "variant" av di blåe? Så jag inte tar fel?
Funkar en Walbropump? får den plats i lilla armaturen eller ska man flytta ut pump utanför tank?

Är det alltså Blå som sitter i T5 (ex S60) 391 cc 3,8 bar BOSCH 0 280 155 830
Eller är det de blå som satt i 940 T?
 
Last edited:
Var det Niklas turbomoppe som du körde???

Den är till salu! http://www.blocket.se/vi/13512762.htm?ca=4_s
Jag vet att han körde med 1,4-1,5 i laddtryck med den ett tag, utan problem!
Men då har Anderssons turbo monterat i M12 cylinderstänger i motorn.
Kanske en förutsättning för att det ska hålla????


Japp, den var det.
Var som natt och dag mot 1000cc moppar med 160-170hk på bakhjulet fast det "bara" skiljer 30-40hk.
 
det är kanske det här man ska göra ist för borr-kit
det kit jag hittat kostar 4500euro, det borde räcka till komplett turbo va?
 
Perfekt! Tackar för det :tummenupp Och de hänger med till den effekten hoppas jag.. Det finns bara en "variant" av di blåe? Så jag inte tar fel?
Funkar en Walbropump? får den plats i lilla armaturen eller ska man flytta ut pump utanför tank?

Är det alltså Blå som sitter i T5 (ex S60) 391 cc 3,8 bar BOSCH 0 280 155 830
Eller är det de blå som satt i 940 T?


De förstnämda ( inte 940 )

En tumregel är att det räcker till 80% av det cc man har ( i effekt)

På en fyrcylindrig

391 x 0,8 = 312 hk Sen med progresiva regulatorn så chokar man upp dom lite till


Formel för tryckökning nya trycket / gammlatrycket roten ur



327 hk på 4,2 bar



Körde mina volvogröna till 416 hk på detta vis ( inte helt bra å våldta hehe)


Helt klart kör du med utvändig pump , nån vanlig boshare

( hmmm hur ser en sådan hare ut måntro:va :va :D )


(boshpump då)
 
Lånar tråden lite.

Har också tänkte bygga lite turbo på min Insprutar 750 i vinter...

Någon som testat mappa med en PcIII till mappsensor istället för tps?
 
andersson turbo>> A det är ju lysande! Då får jag nån nytta av Boscharen nr 044 (skuttar beskedligt)

Hade inte du nån eminent beskrivning på ombyggnaden av en malpassi 1:1,4 till 1:3 motsv?

Snart åker knotan ner, ska "bara" lösa ett mekgarage först..
Annars blir det på hallgolvet :yoparty
 
Hej hopp,
jag lånar tråden lite. Jag mailade precis med lokala vvs-handlaren för att köpa rörböjar till grenrör. Dimensionerna han hade var 33,7*2,6 och 42,4*2,6. Jag räknade lite på 42,4 och det blir ju riktigt knivigt att på plats med...
Tror ni det räcker med 33,7?? Det blir inget konstigt motstånd som skadar motorn eller nåt?? Cykeln det gäller är fortfarande 750, dock en -03:a.

Tacksam för svar/ shoyo
 
Hej hopp,
jag lånar tråden lite. Jag mailade precis med lokala vvs-handlaren för att köpa rörböjar till grenrör. Dimensionerna han hade var 33,7*2,6 och 42,4*2,6. Jag räknade lite på 42,4 och det blir ju riktigt knivigt att på plats med...
Tror ni det räcker med 33,7?? Det blir inget konstigt motstånd som skadar motorn eller nåt?? Cykeln det gäller är fortfarande 750, dock en -03:a.

Tacksam för svar/ shoyo



Du klarar dig med 33.7 böjar ( föredrar 38mm själv )

Men bygg för guds skull med rostfria böjar , Även om du bara har mig med järntråd och vanliga järnflänsar så blir det betydligt bättre än svartböjarna

Inte speciellt dyrt heller

Kan rekomendera min layout på grenrör , Lätta å bygga å funkar kanonfint
 

Bifogat

  • busagrenrör.JPG
    busagrenrör.JPG
    75.8 KB · Visningar: 323
Last edited:
Du klarar dig med 33.7 böjar ( föredrar 38mm själv )

Men bygg för guds skull med rostfria böjar , Även om du bara har mig med järntråd och vanliga järnflänsar så blir det betydligt bättre än svartböjarna

Inte speciellt dyrt heller

Kan rekomendera min layout på grenrör , Lätta å bygga å funkar kanonfint

Porr:fakta
 
Nästan fusk när man kan ha fasta topplocksflänsar, lite mer sport på gamla stålrörshäckar där ramrören sitter i vägen...:D
 
Läget är nu:

Spridare enligt Andersson rekommendation: Check!
Laddluftkylare: Troligen check, någon som kan dela med sig mått på sin LLK?
Bränslepump: Check!
Turbo: Efter lite forskande så finns det en rätt stor eller uppenbar risk med skenande laddtryck på det aggregatet. Kan istället bli ett TD04L-14T "6, vilket är något mindre kompressor, annan turbin som är lite mindre. (Kommer rent responsmässigt motsvara ett HL med #5 hus.)
Alternativet blir helt enkelt en extern wastegate. (som jag har redan)


Nu ska jag bygga en jigg för grenrör och sen får det bli plenum.

Mycket vinter kvar än
 
Hur har du tänkt att styra bränslet? Marklunds Efi, megasquirt?
Ha extrasprut i plenum och orginal kvar eller bara i plenum?
Själv är jag mkt fast i just denna delen med bränslet.
Svårt att få någon att förklara 100%:va
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top