-98 Gsx-r750 T

Hur har du tänkt att styra bränslet? Marklunds Efi, megasquirt?
Ha extrasprut i plenum och orginal kvar eller bara i plenum?
Själv är jag mkt fast i just denna delen med bränslet.
Svårt att få någon att förklara 100%:va


Kan ju tala om vad jag tänker försöka mig på.

E85 endast större spridare typ bosch 968? 4..cc.
Skall prova att mappa med Powercomander mot mappsensor
istället för trottelpositonsgivare. Verkar inte vara så många som
testat detta. Eftersom jag inte kan finna några svar om det funkar
eller inte.
 
Jag kommer köra orginalsprut, 1:3 regulator, Volvo 391cc spridare, Bosch 044 pupm och en Powercommander.

DU menar att du kommer byta orginalspridare mot större, och sedan styra detta med hjälp av PC?

Kan ju tala om vad jag tänker försöka mig på.

E85 endast större spridare typ bosch 968? 4..cc.
Skall prova att mappa med Powercomander mot mappsensor
istället för trottelpositonsgivare. Verkar inte vara så många som
testat detta. Eftersom jag inte kan finna några svar om det funkar
eller inte.


Okej. Hur mappar du PC? Gör du grovt själv eller direkt i bänk?
Mina tusen frågor ang. just detta är att jag besitter en PC2 och vill ju inte köpa MS eller Marklundskit och sen inte behöva använda det.
 
Last edited:
DU menar att du kommer byta orginalspridare mot större, och sedan styra detta med hjälp av PC?

Nja, jag byter orginalspridarna, styr med orginalsprut och finjusterar med PC, hos nån med bänk och erfarenhet av pc.

För att citera "upphovsmannen":
andersson turbo skrev:
HAHAHA det är just det som är det fina

Den sköter sig nästan själv

Med lagom stora "snälla" turbosar så funkar det ÄCKLIGT bra

Man undrar nästan varför man kör aftermarketsprut

Man kan bygga om en mallpassi inspruts regulator ( en 1- 1.4)
exempelvis

Man ändrar areadifferanserna mellan bränsle och luftmembranen
så det att det faktiska förhållandet blir 1 - 3 ( uppmätt tryck)

Man monterar feta spridare och kör med exempelvis 1 bar i grundtryck

När man sedan laddar 1 bar så ökas bränsletrycket med

1 bar i grund + laddtryck gånger 3 = 3 bar + 1 bar i grund = 4 bar


Detta gör att man ökar bränsleflödet med ca 100 % på ett bars laddtryck


Detta ihop med en PC 2a så får man en helt otroligt fin motorgång


Med stora aggregat och med skenande fyllnadsgrad så funkar det mycke sämre med progresiva regulatorer



Peter





Ps en linjär regulator skulle i ovanstående exempel ge


1 bar grund + 1 bar i laddtryckskompensering = 2 bar i soppa tryck

en regulator med 1-1,4 skulle ge

1 bar grund + laddtryck gånger 1.4 = 1.4 bar + 1 bar i grund = 2.4 bar


solklart eller hur

Japp, fullkompligt! :tummenupp
 
Kan ju tala om vad jag tänker försöka mig på.

E85 endast större spridare typ bosch 968? 4..cc.
Skall prova att mappa med Powercomander mot mappsensor
istället för trottelpositonsgivare. Verkar inte vara så många som
testat detta. Eftersom jag inte kan finna några svar om det funkar
eller inte.

Hur en mappsensor fungerar vet jag inte så du får gärna beskriva....!
När man då vanligtvis (som jag förstår på dig) mappar mot tps alltså dessto mer gas dessto mer öppnar spridarna? Är jag helt fel ute?
 
Hur en mappsensor fungerar vet jag inte så du får gärna beskriva....!
När man då vanligtvis (som jag förstår på dig) mappar mot tps alltså dessto mer gas dessto mer öppnar spridarna? Är jag helt fel ute?

En mapsensor (manifold air pressure) mäter trycket/vakuum i plenumet.
När du gasar och turbon laddar så mäter mapsensorn vad trycket är i plenumet och på så vis bestäms hur mycket bränsle spridarna ska ge.
Man behöver även information såsom varvtal och eventuellt TPS för att få korrekt mängd bränsle.
 
Last edited:
En mapsensor (manifold air pressure) mäter trycket/vakuum i plenumet.
När du gasar och turbon laddar så mäter mapsensorn vad trycket är i plenumet och på så vis bestäms hur mycket bränsle spridarna ska ge.
Man behöver även information såsom varvtal och eventuellt TPS för att få korrekt mängd bränsle.

Okej. Tusen tack, har fan funderat sönder de få celler man har (hade) kvar.
Men nu får jag en större uppfattning om saker och ting! :tummenupp
Är det någon som vet hur/vad man får ut ur mapsensorn? Alltså är det ett volt värde? Och hur vet man sen hur mkt bränsle extra det går åt? Chansning eller, finns det någon tabell att gå efter?
 
Last edited:
Okej. Tusen tack, har fan funderat sönder de få celler man har (hade) kvar.
Men nu får jag en större uppfattning om saker och ting! :tummenupp
Är det någon som vet hur/vad man får ut ur mapsensorn? Alltså är det ett volt värde? Och hur vet man sen hur mkt bränsle extra det går åt? Chansning eller, finns det någon tabell att gå efter?



En mapsensor ger vanligtvis 0 - 5 volt och är angivna i absolut tryck

1bar 2 bar 3 bar

1bar är alltså atmosfärstryck 2 bar är upp till ett bar laddtryck

Om man använder bosch sensorer så finns det spec på dessa

Nja, jag byter orginalspridarna, styr med orginalsprut och finjusterar med PC, hos nån med bänk och erfarenhet av pc.

För att citera "upphovsmannen":


Japp, fullkompligt! :tummenupp


Pc3 är helt klart att föredra
 
Last edited:
En mapsensor ger vanligtvis 0 - 5 volt och är angivna i absolut tryck

1bar 2 bar 3 bar

1bar är alltså atmosfärstryck 2 bar är upp till ett bar laddtryck

Om man använder bosch sensorer så finns det spec på dessa




Pc3 är helt klart att föredra


Okej låter helt okej. Jag har en PC2 är det att rekommendera eller är det PC3 som gäller? Någon skillnad? Man borde väl kunna utgå från orginal spridare för att se om man får det till att fungera sen justera sig uppåt med större spridare osv?
 
Andersson>> Det blir en 3;a för mig. Fläns för topplock(grenrör) är det något som finns ritning på?



Har ingen ritning eller fläns till 750 motorn tyvär ( busan har annat cc )

Stor skillnad på pc2 och 3an

Det är bara 3an som går att köre med tuninglinken ( i dynobänken) till exempel
 
Har ingen ritning eller fläns till 750 motorn tyvär ( busan har annat cc )

Stor skillnad på pc2 och 3an

Det är bara 3an som går att köre med tuninglinken ( i dynobänken) till exempel

Läste någonstans där du körde med en 1-3 btr och sen en pc2 och plockade ut runt 400hk. Jag kan tänka mig runt 200hk om jag får det att fungera men skulle mer än gärna vilja veta hur du gick från grunden till en fullt fungerande turbo mc. Vad jag har läst mig fram till så är du mycket kunning inom ämnet.
Skulle vara mycket intressant hur du gjorde från scratch där du också beskriver noggrant hur du "mappade" med en pc2 vilket jag tror för oss många är den svåra biten.
Tack!
 
Här är den. GSX-R 750 -98, Hayabusakåpor, 330 hk vid 1,35 bar, Mc-Xpress turbokit med MCX400. Original kolvar, stakar, kammar och topp. Ganska stor turbo för en 750 :yoparty Men den ska ju pumpa mycket luft.

Fått för mig att det är samma hoj som Jack Christer körde i 209.911 mph (337,82 km/h) på Bonneville UTAN kåpor... fast då med en TD04-16T och 270 hk vid 1,2 bar. Turbobytet sänkte nog avgasmottrycket rejält, eftersom de fick ut 330 hk vid 1,35 bar med nya turbon.

jag satt och bläddra igenom gammla bilsports tidningar idag och fann av min stora förvåning 4 st hel sidor om mc-xpress. hehe ganska läckert och läsa om hur allt började :tummenupp
 
Det börjar...

Det börjar hända något i verkstan. Hojen har hittat upp på lyften, nedan ses objektet.


Eftersom jag hade en liggande tillhands, var jag tvungen att måtta på bränslepumpen. En Walbro från en saab 9-5, räcker till minst 300påsar :tummenupp
Som synes verkar den passa i tanken dessutom. Bränslefiltret, den lilla mässingsfärgade "behållaren" åker bort, till fördel för en större utanför tank. Det som jag ser som fördel att ha pumpen i tank är att allt passar och man kan låta kablar osv. behålla sitt utseende.


Nu ska jag åka och bygga mig ett insug... Vad tror ni om att dra in tryckröret genom ram-air hålet i ramen? Istället för att dra det ett halvt varv runt hojen.

/Johan
 
Marklund har formpassad slang som går genom Airduct hålet kostar under 500kr.
 
Trattar

Marklund har färdiga trattar till plenum/wachen.:tummenupp
 
:va Hmmm.. Backa tändning? Nåt som krävs? Verkar inte ingå i mcx-satsen? Är ju rätt trevligt system med separata spolar osv orginal. Verkar inte finnas nån IM till PC3:an för denna hojmodell. Fredric?
 
Då har jag äntligen fått tag på vad jag tror är rätt material för plenumbygge. Fick inte tag på EN AW 5052 (ss4120) AlMg2,5 i de dimensioner jag ville ha (6 resp. 3mm) men istället EN AW 5754 (ss4125) AlMg3, det verkar vara i princip jämförbart med varandra om än något stadigare för den sistnämnda.
Tanken är att ha en 6mm plåt i botten där trattarna sitter så den tål att dras fast mot spjällhusen utan att krökas. Resterande blir 3mm, då jag inte är direkt finlirare med svetsen.. :näsblod

Ska övningssvetsa hela kvällen på spillbitar, solbränd imorgon? :D
 
Halloj!
Har du några bra bilder på spjällhus/insugningsgummin på din hoj eller kan du ta ett par, skulle vara skiiiitschysst. Har själv sådana spjällhus och skall meka dom på min maskin.:tummenupp
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top