-98 Gsx-r750 T

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hm.. Efter lite funderingar av och an så vetetusan..
En PC3 och en tryckregulator så är man uppåt 5papp.. Och då har jag ingen laddtrycksstyrning än.

Vetetusan om inte ett Civinco BC500 vore lika bra :va

Vad säger ni?


Halloj!
Har du några bra bilder på spjällhus/insugningsgummin på din hoj eller kan du ta ett par, skulle vara skiiiitschysst. Har själv sådana spjällhus och skall meka dom på min maskin.:tummenupp


Vad vill du ha bild på mer specifikt så kan jag lösa det i helgen när jag är i verkstan. PM
 

fredric

As bad as i wanna be!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
3st Yamaha xs650 1971-1978
Frågor och svar.

Jag hjälper gärna till, men läser sällan trådarna.
Skicka ett pm så svarar jag.

Men Peter Andersson är ju här och han e ju super!!!

// Fredric
 

Tobisen

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Odense, Danmark
Hoj
1996, Suzuki GSXR750
Kobling

Jag har kört min 750 i 2år med turbo. Enbart dragrace. laddar ca 1 bar och det gav ca 260hk å ca 150nm på hjulet. Med detta tryck så funkar org. koppling med en extra fjäder ganska bra. men när jag började ladda lite mer så orkade inte den hålla i. Så efter mycket letande efter en lock-up lösning så kom jag fram till att 1100r kopplingen passar rakt av! (tack för lånet av korg, Häggen. Å tack för lånet av inne korg å lock-up, Wibbe).

Måste säga att min maskin går jävligt fint. Å karaktären är som en sug motor fast lite mer pulver. :)


Hej drenge!

Jeg er ved at prøve at optimere min kobling på min 750 Srad...
Jeg har en ekstra fjedder i, men den har alligevel ødelagt slålpladerne, og kan ikke holde i længden.
Jeg vil gerne have en sikker løsning der holder til 250hk!
Er der nogen der hved om måske en Hayabusa kobling passer i?
Jeg har ledt efter en fra en 1100r men kan ikke finde en!
Når man ser på billeder, ligner alle Suzuki koblingerne hinanden!:gnissla
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lite arbete i alla fall.. Har inte haft många timmar att pyssla med hojen, jobb och annat smått å gott.
Men på lunchraster och nån stund efter kvällspass så har lite, med betoning på lite hänt.

Ville ha alu-rör, men då det inte fanns i den dimension jag ville, 52x2 så fick man jobba fram det.
En stadig bit jämnas till;

Därefter fick den "lille" borren göra innandömet ihåligt


Sedan kapades det tillverkade röret upp i 4 lagom bitar. En bit 6mm EN5754 frästes ur med cc mått på 80mm (som det är mellan spjäll på hojen)
Sidan mot spjällhus;


På andra sidan kommer trattar monteras, ungefär såhär. (Porr?)


Nu ska det svetsas, men först måste lädret lättas, gasen till tig:en är slut...
Tyvärr ville BosseBatong inkräva en smärre summa (som man kunde använt till bättre saker..) så hojkontot fick sig en liten hacka, på grund av en liten förseelse.. Jaja, det går framåt om än med snigeltakt..


Tobisen>>>> Är även jag på jakt efter 1100r koppling, men det är inte helt lätt. Kanske är det alla gamla dragbikeåkare som sitter på dem :tungan

/FS
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Lite arbete i alla fall.. Har inte haft många timmar att pyssla med hojen, jobb och annat smått å gott.
Men på lunchraster och nån stund efter kvällspass så har lite, med betoning på lite hänt.

Ville ha alu-rör, men då det inte fanns i den dimension jag ville, 52x2 så fick man jobba fram det.
En stadig bit jämnas till;

Därefter fick den "lille" borren göra innandömet ihåligt


Sedan kapades det tillverkade röret upp i 4 lagom bitar. En bit 6mm EN5754 frästes ur med cc mått på 80mm (som det är mellan spjäll på hojen)
Sidan mot spjällhus;


På andra sidan kommer trattar monteras, ungefär såhär. (Porr?)


Nu ska det svetsas, men först måste lädret lättas, gasen till tig:en är slut...
Tyvärr ville BosseBatong inkräva en smärre summa (som man kunde använt till bättre saker..) så hojkontot fick sig en liten hacka, på grund av en liten förseelse.. Jaja, det går framåt om än med snigeltakt..


Tobisen>>>> Är även jag på jakt efter 1100r koppling, men det är inte helt lätt. Kanske är det alla gamla dragbikeåkare som sitter på dem :tungan

/FS



Ser Jäklit fint ut , Se upp med cc förändringar vid svetsning bara

Jag brukar få tillverka mig en jigg i stål för att hålla imot de dragkrafter som vill krympa



Peter
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tyvärr ville BosseBatong inkräva en smärre summa (som man kunde använt till bättre saker..) så hojkontot fick sig en liten hacka, på grund av en liten förseelse.. Jaja, det går framåt om än med snigeltakt..
Du provade inte att försöka föklara snällt att du sparar ihop pengar så att du kan bygga en turbohoj och ifall han kunde vara lite snäll? :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ser Jäklit fint ut , Se upp med cc förändringar vid svetsning bara

Jag brukar få tillverka mig en jigg i stål för att hålla imot de dragkrafter som vill krympa



Peter

Japp, en ståljigg i hederligt stål med 4st 48mm cylindrar på, bör hålla allt där det ska vara. Sen får nog ytan planfräsas efter svetsning. De rörstosar jag gjort går igenom själva plåten, så det ska inte bli några skarvar mellan tratt och stos är tanken.


Wiseguy>>> :D Nja, jag fick nog "turbohojsrabatt", annars hade jag fått cykla nu :näsblod
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Vad vill du ha bild på mer specifikt så kan jag lösa det i helgen när jag är i verkstan. PM

det var väl formen och anslutning mot toppen samt hur själva insugningsgummit ser ut. jag skall försöka modda in ett spjällhus från 750 till min 1100.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Jag tar mått och foton i helgen, ska smälla ihop den sedan och ha den som sugmotor tills jag blir klar med turbodelarna. Sporthojssuget är stort nu :)

jag har sneglat en del på samma modell som du har och det är en jäkligt fin "vanlig hoj" som jag skulle kunna tänka mig att ha som den är.......not, men nästan då:D
verkar jäkligt fin att åka på och dom man pratar med som har eller har haft dom säger att dom är hur bra som helst, du säger knappast annat va:D
Nuförtiden är det ett bra pris på dom också, mycket hoj för pengen liksom.
I mitt fall så har jag redan en "nödhoj" om man inte hinner klart eller att något vitalt säger upp sig så att säga:D du har rätt, man måste ju få åka lite på säsongen också.

ser fram emot bilderna:yoparty
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Hur går det för dig? Fått ihop hojjen än?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur går det för dig? Fått ihop hojjen än?

Ja, och nej. Alla delar är inte klara än, insuget är ihop. Grenröret är under konstruktion. (Har gjort en variant till en mycket intresant pulssplit turbo.)
Men då jag har fått alla mått osv. så satte jag ihop hojen, så den är klar i övrigt.
Just nu går den alltså som sugis, med sänkt komp. Sliter mindre som Heliac skulle sagt :D
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Haha, ja d e ju sant :)

Bestämt dig får kåpor än? Du var väl inne på -04 plast?

Ja, och nej. Alla delar är inte klara än, insuget är ihop. Grenröret är under konstruktion. (Har gjort en variant till en mycket intresant pulssplit turbo.)
Men då jag har fått alla mått osv. så satte jag ihop hojen, så den är klar i övrigt.
Just nu går den alltså som sugis, med sänkt komp. Sliter mindre som Heliac skulle sagt :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Haha, ja d e ju sant :)

Bestämt dig får kåpor än? Du var väl inne på -04 plast?

Japp, det blir det! NGC får stå för leveransen, blir dock inte orginal framlampa utan någon mindre rund projektormodell. Det som bland annat stulit lite tid är lackboxen jag håller på med, kommer bli bra när man kan lacka sina kåpor själv.
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
rolig tråd! vill ha ett roligt projekt att sätta tänderna i och tänkte att turbokonvertera hojen skulle ju både vara roligt och lärorikt!

frågan är hur mycket som skiljer sig mellan mina 01a och en 98a. Jag hade nog tänkt landa runt 200hk så att man inte går till överdrift :)

Hur pass svårt är det att svetsa ihop alla grejer o.s.v. för en nybörjare? plenum ser sjukt svårt ut att få ihop!? :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
rolig tråd! vill ha ett roligt projekt att sätta tänderna i och tänkte att turbokonvertera hojen skulle ju både vara roligt och lärorikt!

frågan är hur mycket som skiljer sig mellan mina 01a och en 98a. Jag hade nog tänkt landa runt 200hk så att man inte går till överdrift :)

Hur pass svårt är det att svetsa ihop alla grejer o.s.v. för en nybörjare? plenum ser sjukt svårt ut att få ihop!? :)

Jag vet själv inget om hållbarheten på senare 750, men jag har svårt att tro att den effekten ska vara nåt problem.

Jag skaffade en hög med spillmaterial och sen övningssvetsade jag i nån månad innan jag gav mig på "de riktiga prylarna". En svetskurs på Lernia vore kanske inte dumt, eller om man frågar nån kunnig om lite stöd.

Tjo!
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Läget är nu:

Spridare enligt Andersson rekommendation: Check!
Laddluftkylare: Troligen check, någon som kan dela med sig mått på sin LLK?
Bränslepump: Check!
Turbo: Efter lite forskande så finns det en rätt stor eller uppenbar risk med skenande laddtryck på det aggregatet. Kan istället bli ett TD04L-14T "6, vilket är något mindre kompressor, annan turbin som är lite mindre. (Kommer rent responsmässigt motsvara ett HL med #5 hus.)
Alternativet blir helt enkelt en extern wastegate. (som jag har redan)


Nu ska jag bygga en jigg för grenrör och sen får det bli plenum.

Mycket vinter kvar än

Vad är det för modell på walro pumpen? Påverkar valet av soppa (E85/98) valet av pump? Finns det någon L/min som pumpen bör klara för att räcka?
 
Last edited:

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Vad är det för modell på walro pumpen? Påverkar valet av soppa (E85/98) valet av pump? Finns det någon L/min som pumpen bör klara för att räcka?

Jag kan inte svara för förknasare då de är lite annurlunda och man inte får siffrorna gratis. Men du ex kör med insprutning så är det väldigt lätt. Tänk att du kör med 500cc/min på dina spridare och du har 4 st. Det är ju max 2l/min. Då är det bara kolla så att pumpen klarar det vid 3 bar (standardtryck för de flesta spridare) + ditt laddtryck samt att du har lite marginal (egentligen så har du ju redan det iom att spridarna förmodligen inte körs med mer än 90% dutycycle).

Om du kör med E85 så ökar ju bränsleförbrukningen med uppemot 40%, då kan det ju vara dags att dubbelkolla så att pumpen fortfarande kan leverera tillräckligt med bränsle, samt att dina spridare klarar det.

Skall du också börja köra med snurra förresten?:hihi

MVH
/Leo
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top