Chris Ash
Kapten Gars
Det stämmer inte, Sverige gjorde ett eget val, man ville inte gå i krig och valde en annan lösning än att kriga.
Jag tror det är femtioelfte gången jag ställer frågan, tror du att holländarna, belgarna, norrmännen etc ville kriga och själv valde detta?
Vid vilken tidpunkt ställdes Sverige inför detta val du hela tiden återkommer till? Detta enda jag kan erinra mig som ens påminner om något sådant är under finska vinterkriget, då det fanns en minoritet som aktivt ville stödja finnarnas kamp mot Sovjetunionen. I fallet Tyskland 1940 är det bara en fråga om tur samt förvisso skickligt rävspel och eftergifter. Grejen är den att med bara ett litet bättre utgångsläge hade vi blivit en väldigt svår nöt för tyskarna att knäcka, betänk att norrmännen troligen hade besegrat de tyska styrkorna om de bara hade valt att mobilisera sitt försvar när varningarna började strömma in.
Sveriges försvar var för övrigt inte alls så uselt 1939 som det ofta påstås, det är en modern myt att det skulle vara så reducerat som dagens försvarsmakt. På pappret var det betydligt starkare än Norges och Danmarks, och minst i nivå med Finlands.