9500 soldater ska försvara hela Sverige

Bara de får rusta lite, till sen kan det börja.

Lite märkligt att Finland har så mycket större försvar än Sverige för 75 % mindre pengar, trollar dom?

Finland kan, om så krävs, mobilisera 382.000 soldater, mångfaldigt fler än Sverige.

För 2009 satsar Finland motsvarande cirka 30 miljarder kronor, 1,3 procent av landets BNP, på försvaret. Motsvarande siffra för Sverige är 44 miljarder kronor till försvaret, 1,3 procent av Sveriges BNP.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3561&a=881145

Konstigt.
I flera år har det talats om att det dras ned på försvarsbudgeten.
Men:
Om jag minns rätt, så har budgeten legat runt 44 miljarder kronor per år sedan -05.

mjaa, ditt skratt kommer nog bokstavligt talat, fastna i halsen, just när den håller på att bli avskuren...

precis.

och dessutom blir de världens största och viktigaste ekonomi, säkert inom vår livstid och har då säkert en plan för hur de ska få lite mer 'lebensraum' i livet...
Varför skulle en indier vilja skära halsen av mig?

Huruvida Kina eller Indien blir nästa ekonomiska stormakt när Disneyland konkursat återstår att se.
Jag tror mer på Indien.

Last edited:
Varför skulle en indier vilja skära halsen av mig?

vad är det som säger att indien inte har planer på att någon gång i framtiden, ta över planeten pga befolkningexplosionen, maten tar slut, idioti etc etc etc, det kan väl inte bara vara förbehållet ryssarna med putin i spetsen?

vad är det som säger att indien inte har planer på att någon gång i framtiden, ta över planeten pga befolkningexplosionen, maten tar slut, idioti etc etc etc, det kan väl inte bara vara förbehållet ryssarna med putin i spetsen?
Jag tänker inte hindra dem.
Huruvida det står "Nationalitet: Svensk" Eller "Nationalitet: Indisk" i mitt pass, spelar inte mig någon roll.

Konstigt.
I flera år har det talats om att det dras ned på försvarsbudgeten.
Men:
Om jag minns rätt, så har budgeten legat runt 44 miljarder kronor per år sedan -05.

Ja det är lite märkligt hur finland kan få ut 380 000 man för 75% av Sveriges kostnad för försvaret, som får ut 30 000 man.

Ja det är lite märkligt hur finland kan få ut 380 000 man för 75% av Sveriges kostnad för försvaret, som får ut 30 000 man.

Det beror på vad man lägger pengarna på. Finland har mycket lite egen materialutveckling, som någon sade dras de inte med ett antal överflödiga egentuvecklade flygplan, de utvecklar inte egna stealthkorvetter, ubåtar etc etc.

Sen har finska försvaret kvar en del "idiotförband" ala det svenska invasionsförsvaret. Infanteribrigader ala IB66 eller IB77 kostar inte så mycket att ha i krigsorganisationen. Svenska försvaret kostade inte så hemskt mycket mer än vad det gör idag för 5-10 år sedan, då vi kunde mobilisera ungefär lika mycket folk som Finland gör idag.

Det är lite som en diskussion jag följde där det var en kille som jämförde Israel med Storbrittannien och Frankrike, han menade att Israel måste ha en mindré armé än GBR och Frankrike med tanke på försvarsutgifterna, skillnaden är att Israel lägger sina pengar på ett effektivt och beprövat invasionsförsvar medan de andra två lägger enorma summor på tex hangarfartyg och atomubåtar, oerhört kostnadskrävande vapensystem. Israel kan mobilisera 9 st pansardivisioner, Britterna kan mobilisera 3.

Detta är lite intressant, 2001 gjorde jag lumpen och inställningen då var att försvarsmakten var ordentligt nedbantad.

Hittade en lista på en del av det materiel som ingick i försvarsmakten 2001, idag är det mesta borta, vi ska de närmaste åren kunna mobilisera 60 stridsvagnar, 12 (!!!!!) artilleripjäser och ett par hundra stridsfordon, det låter som ett skämt men är dagens sanning.....the horror....the horror

I. Stridsvagnar 388
Strv 103 "S" 40
Strv 104 Centurion 70
Strv 121 Leopard 2A4 160
Strv 122 Improved Leopard 2 118

II. Pansrade stridsfordon 2477
Bgbv 81 17
Bgbv 4012 90
Bgbv 82 5
Bgbv 90 26
Bplpbv 3023 5
Rlpbv 3024 10
Rlpbv 4014 20
Epbv 3022 50
Ikv 91 211
Lvrbbv 701 47
Pbrbv 551 55
Pbv 302 501
Pbv 401 440
Pbv 501 308
Pbv 4020 60
Pskbil m/42 100
Strf 9040 333
Strf 90 Lv 30
Strf 90 E 42
Strf 90 Stri 61
Stripbv 3021 76

III. Artillerisystem 1210
10,5 cm haub m/40 188
12 cm KA-pj m/80 24
12 cm grk 575
15,5 cm bkan 26
15,5 cm haub 77A 206
15,5 cm haub 77B 51
15,5 cm haub F 140

IV.Stridsflygplan 341
AJ/S 37 Viggen 20
JA 37 Viggen 91
SK 37 Viggen 12
JAS 39 Gripen 112
SK 60 106

V. Pansarvärnshelikoptrar 20
HKP9+RBS55 "TOW"

VI. Krigsfartyg 21
Ubåt Gotlandklass 3
Ubåt Västergötlandklass 4
Korvett Stockholmklass 2
Korvett Göteborgklass 4
Robotbåt Norrköpingklass 6
Minfartyg Carlskrona 1
Minfartyg Visborg 1

här är lite detaljer om WW2 och Sverige utan militära insatser

Historikern och ambassadören Krister Wahlbäck avslöjar ett hittills okänt krigsdokument:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=883985

Jamen, en ur-sosse som säger en sak och gör en helt motsatt är väl i enlighet med hur det alltid varit? "Nej, vi skall aldrig ge efter för Hitler" för att i nästa andetag;
"sorry Adolf gamle kompis, man måste ju hålla opinionen nöjd, du vet hur det är. Här ta lite stål också vetja!"

Men att politiker "råkat" missa att diarieföra betydande dokument händer än idag, mer än man vill tro är sant.

"sorry Adolf gamle kompis, man måste ju hålla opinionen nöjd, du vet hur det är. Här ta lite stål också vetja!"

Stämmer det? var opinionen för affärer med Hitler? det var väl inte att ge efter när man klämde dom på lite stålar?

kanske "köp så vi tjänar stålar!"

här är lite detaljer om WW2 och Sverige utan militära insatser

Historikern och ambassadören Krister Wahlbäck avslöjar ett hittills okänt krigsdokument:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=883985

Vad är så konstigt med detta? Sverige handlade med Tyskland, då är krediter något fullt normalt.

Sverige var alltid mer beroende av Tyskland än vice versa, det tyska kolet var tex livsviktigt för den svenska industrin och hushållen i stort, för att inte tala om alla vapen vi köpte.

Vad är så konstigt med detta? Sverige handlade med Tyskland, då är krediter något fullt normalt.

Sverige var alltid mer beroende av Tyskland än vice versa, det tyska kolet var tex livsviktigt för den svenska industrin och hushållen i stort, för att inte tala om alla vapen vi köpte.

Har någon sagt att det är något konstigt?, tycker det verkar som Sverige skötte det än bättre då, uteblivna kolleveranser under ett ev. krig med tyskland hade ju inte varit så trevligt.

Går ju inte att driva stor lönsam business om folket kan försvara sig.

Blir ju enklare att hantera all kaos när man har en
extern armé som håller koll på allihopa.
En extern armé sympatiserar inte med lokalbefolkningen.

...och svenska försvaret (mer korrekt handlar det mer om vår militär-'ledning') uphhör aldrig att förvåna:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/jas-39-gripen-kan-avlyssnas-av-fienden-1.803295

någon som vet om det är olagligt att ha en fungerande stridsvagn i privat syfte förresten? jag vill ta hand om mitt eget försvar helt enkelt...

Det är knappast försvarsmaktens fel att politiker inte förstår vad det är de beställer. Men det har varit typiskt de senaste åren, man driver mer än gärna igenom allting som kan åderlåta försvaret på pengar, sen gnäller samma personer ut i media om att förmågor och resurser saknas. Man tar sig för pannan....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg