Jag klev in i debatten när badger kallade Gripen för jordfräs och i nästa inlägg (med koppling till Norgeaffären) fick mig att tro att han menade att den affärens utgång var en brist på prestanda, tillförlitlighet, livscykelkostnad etc.
Kommentaren fälldes av mig pga Gripen tidigt marknadsfördes som en potentiell jordfräs.Dock är det något som Gripenprojektet alltid kommer att leva med.
Jordfräs idag är den metafor som får symbolisera ett misslyckat skattesubventionerat projekt.
Samt det går tydligen inte sälja plan i renhåriga affärer, vilket har varit uppe i diverse debatter.
T ex sydafrika var även suspekt
Skattebetalarna får stå för notan, som vanligt, efter denna låååånga utvecklingstid för ett fungerande plan som inte går att sälja.
Bittert, ja som skattebetalare.
Saab kommer nog att kunna bygga fler ocivila plan i framtiden, men jag menade att svenska staten som kund betraktat inte längre har råd att betala merparten av utvecklingen. Man måste isf, i likhet med USA, ha flera beställare som är med och delar på utvecklingskostnaden. Det gäller ju (numera tyskägda) Kockums ubåtar också.
Vi är helt överens på den punkten.