95 eller 98 oktan?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Efter att ha köpt en Honda cb400n från -82 dök frågan plötsligt upp: vad ska man tanka med? För några år sedan var det 95 oktan som gällde, men efter de senaste årens utspädning med miljötillsatser, etanol och annat är det kanske säkrast att tanka 98 oktan? Hur gör ni andra med gamla hojar? Klarar de dagens 95 oktan?
 
Din Honda från 82 ska def dricka 98, annars går den för snålt om du inte ombestyckat förgasaren. Kör 98 så ofta du kan. Du kan tanka 95 också men den kommer gå sämre.
 
Tankar aldrig 95 i mina hojar. Bara 98. Men som sagt så får man bestycka om fuggarna ändå.
Gäller att planera, hålla koll på 98-mackarna och hojens räckvidd.
Funderar på att köra igenom Aspen akrylat inför vinterförvaringen.
 
Tankar aldrig 95 i mina hojar. Bara 98. Men som sagt så får man bestycka om fuggarna ändå.
Gäller att planera, hålla koll på 98-mackarna och hojens räckvidd.
Funderar på att köra igenom Aspen akrylat inför vinterförvaringen.
ALKYLAT! :fakta:krama
Alla mina får alkylatbensin sista rundan, gammelsuckin får bara Aspen och yamman får bara 98 utom sista smörjningen då, men jag har ju inte haft den så länge ännu.
Manualen till SRen säger 99 oktan. Det var 95 i när jag köpte den och tankade 98 på första stoppet på hemvägen när jag kört på reserven några mil och plötsligt fick den en bra tomgång.
 
Tankar alltid 95. Gammalt som nytt. På en moped fick jag feta till blandningen lite, annars har jag inte märkt någon större skillnad.

Som Mäkinen var inne på så är det snarare att tätningar inte ska till illa vid. Samtidigt tror jag att de flesta tätningar ändå klarar e10 om de klarar e5.

Vi har ett gyllene tillfälle att bestycka upp och byta till kompatibla tätningar nu. Rätt var det är blir 95 e20 och 98 e10 eller e15. Sanna mina ord. Bättre att anpassa sig till det oundvikliga.
 
Går det magrare om man kör 98 istället för 95? Det har jag missat. Just det faktumet att där är 10% etanol i 95 och 5% i 98 borde snarare påverka åt andra hållet, men upplys mig gärna.
 
Med jämna mellanrum blandar man i mer och mer biobränsle och tillsatser i den 95-oktaniga bensinen, något som många anser är skadligt för äldre motorer som inte tillverkats för detta.
Nu vet jag från andra trådar att du kör så lite så däcken får bytas pga torrsprickor istället för slitage. I ditt fall säger jag definitivt att du borde köra på 98. Kör man mer än 500 mil per år så hade jag hellre fått den att fungera med 95.

På tal om äldre hojar. Det är väl mineralolja och inte syntet som gäller i sumpen..?
Oljetråååååd!
Nej det är en myt. Enda fördelen med mineralolja är priset. Jag hade kört på helsyntet. Kostar inte många kronor extra.
 
Nu vet jag från andra trådar att du kör så lite så däcken får bytas pga torrsprickor istället för slitage. I ditt fall säger jag definitivt att du borde köra på 98. Kör man mer än 500 mil per år så hade jag hellre fått den att fungera med 95.


Oljetråååååd!
Nej det är en myt. Enda fördelen med mineralolja är priset. Jag hade kört på helsyntet. Kostar inte många kronor extra.
Aj då. Annars hade nästa fråga handlat om vilken bromsvätska man bör använda, men det får väl bli en annan tråd...
500 mil har jag nog inte kört sammanlagt på 30 år som hojåkare, så det är säkert bäst med 98 oktan. Det lär inte bli så dyrt.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top