90 graders twin

det finns i huvudsak 2 sorters twinnar ,, V-twinnar och paralell twinnar,
en paralell twin är ju då en motor där cylindrarna är placerade i rad bredvid varandra men kolvarna behöver inte nödvändigtvis gå paralellt med varandra,dvs, att en kolv kan vara i topp o den andra 180´förskjuten,sedan finns ju dom som går paralellt med.

sedan är det ju V-Twinnar, Aprilia har en 60´V-Twin likaså HD Ducati har en 90´V-Twin alltså skiljer vinkeln mellan cylindrarna ,, Moto Guzzi har åxå en Twin men monterad på tvären likaså dom gamla BMW motorcyklarna ,,

nää nu måste ja jobba ,, :tummenupp

duckie skrev:
Vad skiljer en 90 graders twin mot en vanlig twin? (jaja förutom lutningen) Vad är en vanlig twin? Vilka egenskaper tillhör den ena och den andra?

jocke i köping skrev:
det finns i huvudsak 2 sorters twinnar ,, V-twinnar och paralell twinnar,

Du glömde nog en modell, ap ap ap. Den 4-cylindriga paralelltwinnen, med noll graders förskjutning mellan cylindrarnas placering, en modern och effektstark konstruktion.

Last edited:
glömde den inte alls ,,, jag tyckte bara att den hörde ihop med segmentet V-4:or bara ,, twin=2 cyl ,,,
men jag gillar V-4:or åxå bara det att dom inte riktigt hörde hemma i twinsegmentet ,, inte V-6:or eller V-8:or heller ,, o båda har ju funnits i motorcykelkonstruktioner sedan tidigare ,, Laverda =V-6 Moto Guzzi= V8.

eller håller du inte med ?

Pejo skrev:
Du glömde nog en modell, ap ap ap. Den 4-cylindriga paralelltwinnen, med noll graders förskjutning mellan cylindrarnas placering, en modern och effektstark konstruktion.

jocke i köping skrev:
glömde den inte alls ,,, jag tyckte bara att den hörde ihop med segmentet V-4:or bara ,, twin=2 cyl ,,,
men jag gillar V-4:or åxå bara det att dom inte riktigt hörde hemma i twinsegmentet ,, inte V-6:or eller V-8:or heller ,, o båda har ju funnits i motorcykelkonstruktioner sedan tidigare ,, Laverda =V-6 Moto Guzzi= V8.

eller håller du inte med ?

Akta dig för Pejo Jocke!!! Han haaaaatar V-twin. Jag har snackat med honom i telefon och han är hur trevlig som helst. Men som sagt, V-twin då får han tokspel. :rofl

kraken har ju tokspel ,, han tror ju v-4:a är en twin !!!! saab V-4:a = twin nääääää där går gränsen :D

föresten vad gör du uppe nu ?

jag monterade på en manometer på min luftburk o skulle kolla trycksättningen i burken idag ,, allt klappat o klart när jag insåg att jag fick med mig en manometer som började på 2kg ,, liiite optimistiskt kanske ,,men ja upptäckte det efter att jag gjort ett par repor i 250Km/t o inte fått något utslag ,, Grrr
ska leta efter en ny i morgon o mäta med ,, :banana

#Olsson# skrev:
Akta dig för Pejo Jocke!!! Han haaaaatar V-twin. Jag har snackat med honom i telefon och han är hur trevlig som helst. Men som sagt, V-twin då får han tokspel. :rofl

jocke i köping skrev:
jag monterade på en manometer på min luftburk o skulle kolla trycksättningen i burken idag ,, allt klappat o klart när jag insåg att jag fick med mig en manometer som började på 2kg ,, liiite optimistiskt kanske ,,men ja upptäckte det efter att jag gjort ett par repor i 250Km/t o inte fått något utslag ,, Grrr
ska leta efter en ny i morgon o mäta med ,, :banana

Ja, 2kg det är väl högt även i turbo-kretsar :D Någon/några % snackar vi här. På't igen ba. :tummenupp

#Olsson# skrev:

Haha #Olsson", quite contrary, av puckade försäkringsbolag, DÅ får jag tokspel. Då blir det "tsära halsen direKCT!"
V-twinnar, då är det bara lite frispel :3freak :3freak :tummenupp

Jocke - jodå, jag håller med :)

duckie skrev:
Håll dej borta från min twintråd då! :fatta!

Åfan, jag trodde man fick skriva i "din tråd" även om man bara fick "lite frispel".... och trots att man bara har en 4-cylindrig parallel-twin. Men ACK vad jag bedrog mig, tack o hej.

Pejo ,,, säg till så ska jag omvända dig ,, om du bor i V-ås så kan vi väl ta en fika någongång ,, så får du chansen att bli omvänd så det blir folk av dig :D
,, hittar du väg 250 så blir det ett trevligt avsnitt o diskutera V-tvin/twin versus Rad-4:a

Pejo skrev:
Åfan, jag trodde man fick skriva i "din tråd" även om man bara fick "lite frispel".... och trots att man bara har en 4-cylindrig parallel-twin. Men ACK vad jag bedrog mig, tack o hej.

jocke i köping skrev:
Glömde säga att sv650 motorn användes åxå i en Laverda modell förut ,, Lynx hette den visst ,, verkar vara en bra o slitstark motor ,, :rofl

den används även av cagiva i deras raptor, mycket trevlig motor, har en själv ju :tungan

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman