90 graders twin

Flyer, jag är blondiiiiiin, jag begriper inte sånt där.

Mats757 - mycket bra text. jag tänker inte försöka överbevisa dig :-)

duckie skrev:
Flyer, jag är blondiiiiiin, jag begriper inte sånt där.

Mats757 - mycket bra text. jag tänker inte försöka överbevisa dig :-)
Jag får väl komma upp iår igen så du får testa min? :>

Ska du skaffa en ny hoj?

duckie skrev:
Vad skiljer en 90 graders twin mot en vanlig twin? (jaja förutom lutningen) Vad är en vanlig twin? Vilka egenskaper tillhör den ena och den andra?

Olika sorters v-twin:
Ofta är glidare 45 graders twinnar, medan de FLESTA v-twinar som sitter i sporthojar är 90 graders (även kallade L-twin på ducatispråk)

Det borde vara lättare att få ut effekt ur en 90 graders v-twin, men vad vet jag..

Duckie - gå nu från teori till praktik: Köp en ny hoj! SV1000 (storebror till SV650) kunde kanske va nåt... en 650 kanske är för smal och inte så lång...

För at komplicera ytterligare, olika vinklar (eller som med TDM och TRX "förskjuten" vevaxel) gör också att kraften fördelas annorlunda till bakhjulet. Enkelt uttryckt ser ett varv ut så här: pang1-paus1-pang2-paus2.
I en "symmetrisk" tvåpip blir paus1 och paus 2 lika långa, med en V-twin (eller parallell twin med med exvis 270 graders vev) så blir paus1 och paus2 olika långa. Detta kan ha betydelse för hur resten av drivlinan beter sig, ffa däckets förmåga att "återhämta" sig mellan explosionerna. Detta fenomen utnyttjas på "bigbang" motorer, där man lagt tändföljd och konstruerat vevaxel så att alla cylindrar "exploderar" vid samma tidpunkt, och att det sen blir en lååång paus innan nästa smäll.

Editerat: felskrivet om varv och förskjutning...

Last edited:
Flyer skrev:
Duckie - gå nu från teori till praktik: Köp en ny hoj! SV1000 (storebror till SV650) kunde kanske va nåt... en 650 kanske är för smal och inte så lång...

Tror inte jag vågar mig på storebror ännu! :-)
Fast jag skulle gärna vilja...

MEN FY VILKEN OMORALISK TRÅD DET HÄR BLEV NU!!!

:-D

Mats757 skrev:
En tankevurpa som många hamnar i är att, när vevaxeln har snurrat 90 grader från att ha varit i topp så har kolven gått MER än halva slaglängden. Nu hoppas jag att många kommer att protestera. För jag älskar att överbevisa den tesen. :yoparty

Heja Dalarna
Jag hamnar i den vurpan, jag protesterar inte, men har förmodligen otur när jag tänker ;)

(Och ja, Yippie, Leksand till elitserien!!!)

2fast4hjo skrev:
Kom ner från dalarna o prova min sv 1000 :yoparty

Okej att det är sambon som kör men hojen är min så det är bara för pöjken att kliva av. :yoparty

Får jag följa med som eskort och som referens? Är lite sugen att kika på en SV till min sambo. Min twin är lite stor för stor för henne...

Flyer skrev:
Får jag följa med som eskort och som referens? Är lite sugen att kika på en SV till min sambo. Min twin är lite stor för stor för henne...

Shit :huvet , måste kolla försäkringen, kom på att det kan vara så att vi har lägre kostnad om det bara är en som kör, men komma ner o kolla kan ni alltid.

(jag kör ju inte, sitter bara bakpå :tungan )

2fast4hjo skrev:
Kom ner från dalarna o prova min sv 1000 :yoparty

Okej att det är sambon som kör men hojen är min så det är bara för pöjken att kliva av. :yoparty

Bra tråd :tummenupp

Jag kommer när vädret blir bättre! :-)

I helgen ska jag göra en sv650S-turné i sthlmstrakten om allt vill sig väl.

sharpedge skrev:
Jag får väl komma upp iår igen så du får testa min? :>

Ska du skaffa en ny hoj?

Håll dej i din garagetråd du!! :fatta!

:-)

ja - jag tycker det är dags att byta upp mig så jag kan hänga med de stora grabbarna!

ola_sandin skrev:
Olika sorters v-twin:
Ofta är glidare 45 graders twinnar, medan de FLESTA v-twinar som sitter i sporthojar är 90 graders (även kallade L-twin på ducatispråk)

Det borde vara lättare att få ut effekt ur en 90 graders v-twin, men vad vet jag..
Att glidarna har 45 graders twinnar, är för att dom åker kåplöst.
90 graders twinnar är inte lika snygga att se på(tycker jag), men underbara att köra :tummenupp

Det är riktigt. 90 graders twin = Om du vill ha effekt och bra balans utan balansaxlar.

Mats757 skrev:
En tankevurpa som många hamnar i är att, när vevaxeln har snurrat 90 grader från att ha varit i topp så har kolven gått MER än halva slaglängden. Nu hoppas jag att många kommer att protestera. För jag älskar att överbevisa den tesen. :yoparty

Säger du att det är så att kolven gått mer än halva slaglängden efter 90 graders rotation av vevaxeln från TDC eller att det inte är så?

Bara så jag vet vad jag protesterar mot... ;)

Roger_SWE skrev:
Att glidarna har 45 graders twinnar, är för att dom åker kåplöst.
90 graders twinnar är inte lika snygga att se på(tycker jag), men underbara att köra :tummenupp

Det är riktigt. 90 graders twin = Om du vill ha effekt och bra balans utan balansaxlar.

Med risk för att röra upp en del känslor: jag håller med dig om 90graders-twinnar, iaf Ducati - det är inte en vacker motorkonstuktion :brinnerup . Tyvärr tcker jag inte att Aprilia lyckats med sin 60-gradare heller. Suzuki-spisen verkar däremot mera kompakt och trevlig att se på (för en del).

Min vet du ju att du får köra när du vill men det kanske är bäst att låta bli, de e ju en 60-gradare. Då fastnar du nog :7peta

ola_sandin skrev:
Olika sorters v-twin:

*Påpekande* 90 grader har både ducati, honnda vtr, suzuki tl, sv osv. Dock är duccen en sk L-twin, dvs en horisontell o en vertikal cylinder medans de andra är i ett V. :mattias

Back