90 graders twin

det finns i huvudsak 2 sorters twinnar ,, V-twinnar och paralell twinnar,
en paralell twin är ju då en motor där cylindrarna är placerade i rad bredvid varandra men kolvarna behöver inte nödvändigtvis gå paralellt med varandra,dvs, att en kolv kan vara i topp o den andra 180´förskjuten,sedan finns ju dom som går paralellt med.

sedan är det ju V-Twinnar, Aprilia har en 60´V-Twin likaså HD Ducati har en 90´V-Twin alltså skiljer vinkeln mellan cylindrarna ,, Moto Guzzi har åxå en Twin men monterad på tvären likaså dom gamla BMW motorcyklarna ,,

nää nu måste ja jobba ,, :tummenupp

duckie skrev:
Vad skiljer en 90 graders twin mot en vanlig twin? (jaja förutom lutningen) Vad är en vanlig twin? Vilka egenskaper tillhör den ena och den andra?

jocke i köping skrev:
det finns i huvudsak 2 sorters twinnar ,, V-twinnar och paralell twinnar,

Du glömde nog en modell, ap ap ap. Den 4-cylindriga paralelltwinnen, med noll graders förskjutning mellan cylindrarnas placering, en modern och effektstark konstruktion.

Last edited:
glömde den inte alls ,,, jag tyckte bara att den hörde ihop med segmentet V-4:or bara ,, twin=2 cyl ,,,
men jag gillar V-4:or åxå bara det att dom inte riktigt hörde hemma i twinsegmentet ,, inte V-6:or eller V-8:or heller ,, o båda har ju funnits i motorcykelkonstruktioner sedan tidigare ,, Laverda =V-6 Moto Guzzi= V8.

eller håller du inte med ?

Pejo skrev:
Du glömde nog en modell, ap ap ap. Den 4-cylindriga paralelltwinnen, med noll graders förskjutning mellan cylindrarnas placering, en modern och effektstark konstruktion.

jocke i köping skrev:
glömde den inte alls ,,, jag tyckte bara att den hörde ihop med segmentet V-4:or bara ,, twin=2 cyl ,,,
men jag gillar V-4:or åxå bara det att dom inte riktigt hörde hemma i twinsegmentet ,, inte V-6:or eller V-8:or heller ,, o båda har ju funnits i motorcykelkonstruktioner sedan tidigare ,, Laverda =V-6 Moto Guzzi= V8.

eller håller du inte med ?

Akta dig för Pejo Jocke!!! Han haaaaatar V-twin. Jag har snackat med honom i telefon och han är hur trevlig som helst. Men som sagt, V-twin då får han tokspel. :rofl

kraken har ju tokspel ,, han tror ju v-4:a är en twin !!!! saab V-4:a = twin nääääää där går gränsen :D

föresten vad gör du uppe nu ?

jag monterade på en manometer på min luftburk o skulle kolla trycksättningen i burken idag ,, allt klappat o klart när jag insåg att jag fick med mig en manometer som började på 2kg ,, liiite optimistiskt kanske ,,men ja upptäckte det efter att jag gjort ett par repor i 250Km/t o inte fått något utslag ,, Grrr
ska leta efter en ny i morgon o mäta med ,, :banana

#Olsson# skrev:
Akta dig för Pejo Jocke!!! Han haaaaatar V-twin. Jag har snackat med honom i telefon och han är hur trevlig som helst. Men som sagt, V-twin då får han tokspel. :rofl

jocke i köping skrev:
jag monterade på en manometer på min luftburk o skulle kolla trycksättningen i burken idag ,, allt klappat o klart när jag insåg att jag fick med mig en manometer som började på 2kg ,, liiite optimistiskt kanske ,,men ja upptäckte det efter att jag gjort ett par repor i 250Km/t o inte fått något utslag ,, Grrr
ska leta efter en ny i morgon o mäta med ,, :banana

Ja, 2kg det är väl högt även i turbo-kretsar :D Någon/några % snackar vi här. På't igen ba. :tummenupp

#Olsson# skrev:

Haha #Olsson", quite contrary, av puckade försäkringsbolag, DÅ får jag tokspel. Då blir det "tsära halsen direKCT!"
V-twinnar, då är det bara lite frispel :3freak :3freak :tummenupp

Jocke - jodå, jag håller med :)

duckie skrev:
Håll dej borta från min twintråd då! :fatta!

Åfan, jag trodde man fick skriva i "din tråd" även om man bara fick "lite frispel".... och trots att man bara har en 4-cylindrig parallel-twin. Men ACK vad jag bedrog mig, tack o hej.

Pejo ,,, säg till så ska jag omvända dig ,, om du bor i V-ås så kan vi väl ta en fika någongång ,, så får du chansen att bli omvänd så det blir folk av dig :D
,, hittar du väg 250 så blir det ett trevligt avsnitt o diskutera V-tvin/twin versus Rad-4:a

Pejo skrev:
Åfan, jag trodde man fick skriva i "din tråd" även om man bara fick "lite frispel".... och trots att man bara har en 4-cylindrig parallel-twin. Men ACK vad jag bedrog mig, tack o hej.

jocke i köping skrev:
Glömde säga att sv650 motorn användes åxå i en Laverda modell förut ,, Lynx hette den visst ,, verkar vara en bra o slitstark motor ,, :rofl

den används även av cagiva i deras raptor, mycket trevlig motor, har en själv ju :tungan

Back