80tals tvspel-tråden (nintendo freaks)

Halogen skrev:
Men den slår ändå inte:

Nix, själv har jag en sån här nånstans:
JYMS-Wico.jpg

Jag återupplivade Zelda 3 till SNES förra veckan. Förbannat bra spel. Det bästa Zelda-spelet.
Jag har ägt en C64, NES, Amiga 1200, Sega mega drive, SNES, PS1 och PS2 och så en PC då förståss. Tycker nog Amigan var roligast. Fan va man nötte den. Hur många bra spel som helst. Cannon fodder, Syndicate, Alien breed, Settlers, Sensible soccer, Chaos engine, Moonstone.. Det var tider det.

Dark_Messenger skrev:
2120397 Var det jag som var "försiktig" med mina då :va

Eller misshandlade ni era duktigt mycket!? :D

Hehe du kanske var lite väl försiktig med dom ;) I och för sig var man ju liten och kanske tänkte att man kunde hoppa högre på exempelvis Super Mario om man tryckte hårdare på A-knappen ;)

Hehe det var lustigt att man blåste i kassetterna när det tydligen gjorde det ännu värre (man kunde få in fukt vid blåsning) men ändå verkade det fungera (kanske var känslan av att man hade gjort något så att den plötsligt fungerade) :)

Esquire skrev:
2112031 Jag köpte en C-64 när jag var åtta år. Sedan blev det en Amiga 500 ett par år senare. Amigan utrustades med extra minne, tror det kostade 500kr för 0.5mb extra... :3freak

Bah!

Jag köpte en hårddisk+512 mb minne (i samma låda) tim min A500 för 5500 :huvet

Biturbo skrev:
2130820 Bah!

Jag köpte en hårddisk+512 mb minne (i samma låda) tim min A500 för 5500 :huvet
Jag kommer ihåg att på den tiden var det hutlösa priser på datortillbehör (med dagens mått mätt). Som du säger en typ 120mb hårddisk till amigan var världens WOW och gick på en förmögenhet.

När jag köpte den sista amigan jag hade så gav jag 7500kr för burken plus en 14 tums "amigamonitor" begagnat. Lite joysticks och annat smått medföljde iofs men men...

Dessutom var ju pengarna så mycket mer värda på den tiden. Börjar man också räkna in hur mycket dator man fick för pengarna, om man jämför med en modern pc exempelvis, så var det VERKLIGEN dyrt :lol

Vad var det i Amiga 1200:an? 2mb RAM?? 120mb hårddisk?? osv... :Bugar

Snacka om nostalgi..

Har en Atari 520 liggandes.
Har även ett Vectrex. (stenålderspryl)

Bifogat

• 2853718206.jpe
    2853718206.jpe
    53.8 KB · Visningar: 49
Ismannen skrev:
2138596 Snacka om nostalgi..

Åhh! Vectrex, polaren hade ett sånt. Det satt man och lirade mycket!

För er som inte har en c64 att lira på kan titta på denna siten där man kan återuppleva gamla minnen och lira klassikerna online..

www.c64s.com

/Karl

Karls Historik:
Spektrum 48k, c64, Amiga 500, NES, SNES, Sega gamegear, XBOX och PC

Ismannen skrev:
2138596 Snacka om nostalgi..

Vectrex :va
Har aldrig hört talas om den..?? Ser ut som någon slags prehistorisk dator :lol

Typ dom som fanns i skolan (vad hette den?) med liten skärn "inbyggd" i datorn. Svart bakgrund och den ända färg som visades var grön..

Ja jävlar, vilka minnen.... :Bugar

Dark_Messenger skrev:
2143854Typ dom som fanns i skolan (vad hette den?) med liten skärn "inbyggd" i datorn.
Compis?

Dark_Messenger skrev:
2143980 Mmm.. så kanske det var. Usch, får ångest när jag tänker på dessa...uurk.
Fast hmm... Compis hade inte inbyggd skärm. Men var iaf en svensk skoldator. De flesta som kommit i kontakt med den känner nog genuin avsky mot denna tingest.

Dark_Messenger skrev:
2138329 Jag kommer ihåg att på den tiden var det hutlösa priser på datortillbehör (med dagens mått mätt). Som du säger en typ 120mb hårddisk till amigan var världens WOW och gick på en förmögenhet.

När jag köpte den sista amigan jag hade så gav jag 7500kr för burken plus en 14 tums "amigamonitor" begagnat. Lite joysticks och annat smått medföljde iofs men men...

Dessutom var ju pengarna så mycket mer värda på den tiden. Börjar man också räkna in hur mycket dator man fick för pengarna, om man jämför med en modern pc exempelvis, så var det VERKLIGEN dyrt :lol

Vad var det i Amiga 1200:an? 2mb RAM?? 120mb hårddisk?? osv... :Bugar

Mm.. Å den hårddisken som jag bratar om var till A500 och var på 20mb.. Helt galet..

Jag har haft alla modeller av Amiga utom 600.. Har fortfarande en 1200 och en 500 kvar någonstans tror jag...

Biturbo skrev:
2144452 Mm.. Å den hårddisken som jag bratar om var till A500 och var på 20mb.. Helt galet..

Jag har haft alla modeller av Amiga utom 600.. Har fortfarande en 1200 och en 500 kvar någonstans tror jag...
Hade en kamrat som hade 600:an. Var inte det samma som 1200 fast utan hårddisk?

En sådan här hittade jag begagnad på en bekants företag för en massa år sen, Commodore SX-64. Ingen större skillnad mot en standard C64 förutom att den är "bärbar". Inbyggd färgskärm + 1541 diskettstation, så den väger en hel del :hihi Funkar bra att spela klassiska C64-lir på :tummenupp

sx64.jpg

För ett tag sen rensade jag ut videohyllan och hittade en inspelning när mitt nes blev skumt som fan : mario spottar eld som liten och när han träffas av en anka blir han stor och nästa gång han träffas dör han. En liten snutt av när jag varvar Probotector för 10:e gången eller nåt, mycket nostalgiskt

Torgo skrev:
2146906 En sådan här hittade jag begagnad på en bekants företag för en massa år sen, Commodore SX-64. Ingen större skillnad mot en standard C64 förutom att den är "bärbar". Inbyggd färgskärm + 1541 diskettstation, så den väger en hel del :hihi Funkar bra att spela klassiska C64-lir på :tummenupp

sx64.jpg
Oooh... Läcker... Det är nästan så du borde få bli min nya hjälte. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT