80tals tvspel-tråden (nintendo freaks)

Kul tråd. Vet inte riktigt vart man ska börja.. Har testat det mesta i spelväg och spelat många spel genom tiderna. Speciellt under studietiden då man hade gott om tid. Dessutom 100mb bredband så "fixa" spel var ju inga problem då.

Datorer jag ägt:
C64 givetvis :)
C128 med diskettstation (det ni) Sen att jag aldrig fick den att funka är en annan sak..
Atari 500
Atari 1020 (hette den så?)
2st Amiga 500 (klassiker)
Amiga 1200 (Den som hade inbyggd hårddisk)
3 PC datorer har jag hunnit avverka med allt vad det innebär i form av minnesuppgraderingar och nya gfx-kort... Dyrt blir det :gnissla

Spelkonsoller jag ägt:
Gameboy (den första svartvita)
NES 8bit
NES 16bit
SEGA Saturn (Sega Rally, tidernas bästa bilspel)
SEGA Dreamcast (tv-spelhistoriens största flopp)
Playstation (Den första gråa fula, chippad givetvis :tummenupp )

Uj, när jag läser vad jag själv skrivit så inser jag att jag förmodligen var ett bortskämt barn :hihi

Som sagt spel är kul. Synd att man har alldeles för lite tid idag bara.. Planen för framtiden är dock att när ekonomin tillåter ska jag köpa en ny PC. Sen har jag tänkt spela igenom FFVII för tredje gången. :tungan

Hette inte atarin 1040 och den "mindre" modellen 520?..

Jag körde Amiga på den tiden. Extraminne hade jag men fick tyvärr aldrig råd att köpa en extra diskettstation.

Hade C64 också innan, blev lite utan en expert på att skruva in tonhuvudet så det blev som det skulle. Fick höra av en äldre kompis att det var ungefär 2,5 varv ut eller hur det nu var...

Gamla NES är alltid bäst dock...

- Johan

Dark_Messenger skrev:
2118061 Kul tråd. Vet inte riktigt vart man ska börja.. Har testat det mesta i spelväg och spelat många spel genom tiderna. Speciellt under studietiden då man hade gott om tid. Dessutom 100mb bredband så "fixa" spel var ju inga problem då.

Datorer jag ägt:
C64 givetvis :)
C128 med diskettstation (det ni) Sen att jag aldrig fick den att funka är en annan sak..
Atari 500
Atari 1020 (hette den så?)
2st Amiga 500 (klassiker)
Amiga 1200 (Den som hade inbyggd hårddisk)
3 PC datorer har jag hunnit avverka med allt vad det innebär i form av minnesuppgraderingar och nya gfx-kort... Dyrt blir det :gnissla

Spelkonsoller jag ägt:
Gameboy (den första svartvita)
NES 8bit
NES 16bit
SEGA Saturn (Sega Rally, tidernas bästa bilspel)
Playstation (Den första gråa fula, chippad givetvis :tummenupp )

Uj, när jag läser vad jag själv skrivit så inser jag att jag förmodligen var ett bortskämt barn :hihi

Som sagt spel är kul. Synd att man har alldeles för lite tid idag bara.. Planen för framtiden är dock att när ekonomin tillåter ska jag köpa en ny PC. Sen har jag tänkt spela igenom FFVII för tredje gången. :tungan

mr_rockster skrev:
2118117 Hette inte atarin 1040 och den "mindre" modellen 520?..

Jag körde Amiga på den tiden. Extraminne hade jag men fick tyvärr aldrig råd att köpa en extra diskettstation.

Hade C64 också innan, blev lite utan en expert på att skruva in tonhuvudet så det blev som det skulle. Fick höra av en äldre kompis att det var ungefär 2,5 varv ut eller hur det nu var...

Gamla NES är alltid bäst dock...

- Johan
Jo du har rätt där. 520 och 1040 hette de. Grymt skoj man hade då med den tidens spel. Man var inte lika kräsen som idag. Plus att jag får känslan att spelen faktiskt VAR bättre förr.

Kändes mer genomarbetade och att de satsade på en bra story i spelen. Idag gömmer de ofta kassa spel bakom en fin fasad (grafik) exempelvis. Skrapar man på ytan är det bara skit därunder.

Fast det är klart, ett o annat bra spel finns det ju nu också. Men den listan kräver en egen tråd tror jag.... :)

Jag har ett fullt fungerande commondore vic 20 hemma med bandaren o allt. Va kan man få för ett sånt om man skulle sälja det. Är väl lite samlar objekt över det hela.

Har även ett svart philips tv spel med spel

Dark_Messenger skrev:
2118061

Vad säger du människa? Dreamcasten håller ännu! Sen att folk inte hade vett att köpa den när den var ny är ju en annan femma. Jag har en i vindsförrådet, fan vet om man inte skulle ta fram den lagom till sommaren och dra igenom alla bra spel igen.. Soul Calibur är bättre på DC än alla andra konsoller. :fakta

Clifton skrev:
2118400
Har även ett svart philips tv spel med spel
Ah, kommer ihåg den. Har aldrig ägt någon dock. :Bugar

Halogen skrev:
2118543 Vad säger du människa? Dreamcasten håller ännu! Sen att folk inte hade vett att köpa den när den var ny är ju en annan femma. Jag har en i vindsförrådet, fan vet om man inte skulle ta fram den lagom till sommaren och dra igenom alla bra spel igen.. Soul Calibur är bättre på DC än alla andra konsoller. :fakta
Sorry, glömde Soul Calibur. Fett, helt klart. Sen fanns ett skitskoj boxningsspel...Ready to rumble tror jag det hette. Grymt.

Sen SEGA Rally 2 förståsssss....Fan kanske inte var så dumt trots allt :hihi

Dark_Messenger skrev:
2118600
Sorry, glömde Soul Calibur. Fett, helt klart. Sen fanns ett skitskoj boxningsspel...Ready to rumble tror jag det hette. Grymt.

Sen SEGA Rally 2 förståsssss....Fan kanske inte var så dumt trots allt :hihi

Och Virtua tennis 1 och 2! Godamnit, de jävla spelen höll på att orsaka storbråk i tv-soffan sist jag hade turnering med polarna. :hihi

Själv lirade jag på ett NES när jag var liten, favoritspelet var Probotector :hihi har kvar allt men har ingen aning om vart det är vilket är sorgligt :(
Någon annan som upplevde att Nintendos spelkontroller gick sönder rätt snabbt?

Är det så att NES-spelen ÄR mycket roligare, eller är det att man bara har blivit äldre?

Probotector skrev:
2118712 Själv lirade jag på ett NES när jag var liten, favoritspelet var Probotector :hihi har kvar allt men har ingen aning om vart det är vilket är sorgligt :(
Någon annan som upplevde att Nintendos spelkontroller gick sönder rätt snabbt?
Det var ju helt omöjligt att ha sönder dem ju. Trodde liksom att det var det kännetecknande för NES 8bit. De fyrkantiga grå-fula kontrollerna som man kunde kasta/bryta på/spilla saft över etc etc utan att de gick sönder.

Gustav1 skrev:
2118734 Är det så att NES-spelen ÄR mycket roligare, eller är det att man bara har blivit äldre?
Äldre? :lol
Har testat några via PC-emulator som man tyckte var roliga förr. De jag testade var rätt kassa faktiskt.

Eller så är det så att när man tänker tillbaka så "glorifierar" man den tidens spel och minns dem som mycket bättre än de var?

Ojojoj, kommer ihåg när man var skitliten(JA! Jag var ännu mindre då) och satt och lirade LOTUS Challenge på Amigan mot storebrorsan :yoparty . På den tiden var det nästan jämt, nu får han spö. :lol

Dark_Messenger skrev:
2118819 Det var ju helt omöjligt att ha sönder dem ju. Trodde liksom att det var det kännetecknande för NES 8bit. De fyrkantiga grå-fula kontrollerna som man kunde kasta/bryta på/spilla saft över etc etc utan att de gick sönder. QUOTE]

Va? fan mina kontroller gick alltid sönder vid A-knappen, sen efter ett tag brukade styrkorset lägga av :( :( :( Var bara att fixa en ny kontroll. Däremot upplevde jag Segas kontroller som mycket tåligare :confused:

Probotector skrev:
2118882
Dark_Messenger skrev:
2118819 Det var ju helt omöjligt att ha sönder dem ju. Trodde liksom att det var det kännetecknande för NES 8bit. De fyrkantiga grå-fula kontrollerna som man kunde kasta/bryta på/spilla saft över etc etc utan att de gick sönder. QUOTE]

Va? fan mina kontroller gick alltid sönder vid A-knappen, sen efter ett tag brukade styrkorset lägga av :( :( :( Var bara att fixa en ny kontroll. Däremot upplevde jag Segas kontroller som mycket tåligare :confused:

Upplevde samma sak. Brukade skruva upp och rengöra/byta delar mellan kontroller med jämna mellanrum.

hulkenstrong skrev:
2119102 Upplevde samma sak. Brukade skruva upp och rengöra/byta delar mellan kontroller med jämna mellanrum.
Var det jag som var "försiktig" med mina då :va

Eller misshandlade ni era duktigt mycket!? :D

Som yngre tonåring bodde jag granne med Bergsala (Nintendo importör)i kungsbacka. Varje kväll gick jag och polaren ner till deras kontainer och länsade dom på "skräp". Fick hem ca 50 game&watch, ett 20tal olika 8-bits joystick som jag aldrig sett på marknaden, C-64 joysticks som man kunde hålla i luften och styra med (helt kass men ball), en affärs rigg för supernintendo med kontroller och neonskylt, någon kasse spelkasetter till 8-bit och 16-bit,5-6 gameboy. Hemma i lådorna ligger en C-64, en C-128, 8-bit, gameboy, ca 20 game&watch, ps1, ps2. Älskar C-128!!

Ingen som kommer ihåg gamla hederliga Atari 2600?

-TV spelet med ädelträdekoration med spel som tex. Combat, Asteroids, osv?

Kommer ni förresten ihåg höjdarspelet "Karateka" till C64? :)

kul med den här tråden, jag har massa gamla spel ihop med en kompis så vi samlar lite. Har lite till salu om nån är intresserad bla. ett par amiga 500 och några nes spel. Ingen som har nåt kul att sälja?

Vilka minnen.

Började min tv-spelskariär med en Atari nånting, den med trä på, gammal var den i alla fall..
Sen fick man ett Coleco, sen en zx spectrum 48 k :yoparty som sen fick ge plats för ett Sega mastersystem.
sen har man haft nes och snes och N64 och ps1, och nu en xbox som dottern kollar barnfilm på , och som jag spelar gamla klassiker på.

Har ett Gäng med c 64:or hemma, en 128 , och en 128D + diskdrives och skrivare och en massa lustiga kassetter och band, och 100-tals disketter.
En spectravideo 728, och en 316?? kan det stämma? med diverse tillbehör.
Höll på att glömma att jag har en Vic20 ocskå.
Någon Atari 1040 finns ocskå.

Har lite mer saker ocskå , måste gå och rota lite i dom.

Kan säkert göra mig av med nåt om det är någon som är intresserad.

Jag behöver en fungerande joystick och gärna en mus till en Amiga 500 om någon känner att de har prylar över... :tomten

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra