62% anger vem som lånat bilen vid fortkörning

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Är folk så pass okunniga om lagen eller känner de verkligen att det är rätt att sätta dit sin familj, vänner eller bekanta för en sådan ynka sak som en fortkörning?

"Enligt polisens egen statistik över fall med ertappade fortkörare i lånad bil väljer 62 procent av de privata fordonsägarna att ange vem som lånat bilen. Resterande, 38 procent minns inte eller vill inte berätta vem det är.

Bilägaren är inte skyldig enligt lag att uppge vem han eller hon har lånat ut bilen till."

http://di.se/Default.aspx?tr=269333&rlt=1&pid=202329__ArticlePageProvider

Det korta svaret: lekmän har överlag nollkoll på lagen.

Till skillnad från alla durkdrivna unga manliga fortkörare på SH, som kan lagens alla kryphål nästan bättre än en pundare, så blir nog tex en medelålders mamma med säg 20 års prickfritt körande rätt så ställd och skärrad när hon för första gången i sitt liv blir uppringd av Polisen, gällande den ohängde tonårssonen som smitit eller fotats i familjens bil som han lånat för tusende gången.

Last edited:
Det är väl bara bra om majoriteten anger vem som kört. Då slipper vi ägaransvar, angiverilagar och annan skit. Och de som inte vill ange kan lugnt fortsätta med detta och känna sig rebelliska.:)

Sant. För oss som kör våra egna fordon och dessutom har koll på lagen så kan vi ju välja om vi vill ange oss själva eller inte om någon sitter med ett dåligt foto från en fartkamera.
Det lär väl vara så att dom flesta här på forumet vet vad som gäller och dessutom inte i någon större utsträckning är ute och fortkör förbi fartkameror med fordon tillhörande någon som kan tänkas avslöja vem som körde.

Det är dessutom ganska svårt att åka dit i fartkamera enligt min uppfattning. Dom är nästan aldrig aktiva så jag har slutat bromsa. Trots det har jag bara blivit fotad en gång och det kom ingen lapp hem ändå. Och det var i bil med främre registreringsskylt fastsatt.
Det är väl 75% av bilderna som dom slänger på en gång för att dom inte anser att det går att identifiera föraren.

Att namnge en polare eller annan familjemedlem som lånat ens bil och torskat för fortkörning bör ju fan gå under myteri. Så gör man bara inte.
Dock kan jag hålla med att det är bra att så pass många andra Svenssons hjälper ordningsmakten att lagföra närstående fartsyndare. Bristen på ägaransvar upplevs då inte som ngt större problem och vi andra kan fortsätta hålla varann bakom ryggen. Räddat mig en gång iaf från en bot på 3k.

Ehh.....kan man se om kameran är på eller inte? Har aldrig blivit fotad av en fartkamera så jag vet inte ens om man märker det. Har förstått att det ska blixtra rätt rejält? :va

Sant. För oss som kör våra egna fordon och dessutom har koll på lagen så kan vi ju välja om vi vill ange oss själva eller inte om någon sitter med ett dåligt foto från en fartkamera.
Det lär väl vara så att dom flesta här på forumet vet vad som gäller och dessutom inte i någon större utsträckning är ute och fortkör förbi fartkameror med fordon tillhörande någon som kan tänkas avslöja vem som körde.

Det är dessutom ganska svårt att åka dit i fartkamera enligt min uppfattning. Dom är nästan aldrig aktiva så jag har slutat bromsa. Trots det har jag bara blivit fotad en gång och det kom ingen lapp hem ändå. Och det var i bil med främre registreringsskylt fastsatt.
Det är väl 75% av bilderna som dom slänger på en gång för att dom inte anser att det går att identifiera föraren.

Nej, man kan inte se om kamerorna är av eller på. Det märker man. Har själv inte aktiverat någon kamera, men har också förstått att det ska blixtra. Omöjligt att missa.

Kamerorna är inte aktiverade hela tiden. Antagligen skulle myndigheterna få för mycket att göra om så var fallet. Många kameror måste de åka och tömma manuellt.

Jag tror kamerorna oftast är ingång under den tiden då det är som mest trafik ute. Man har nog mätt ut när det är mycket semestertrafik ute på vägarna samt vilka tider folk kör till och från jobbet.

Många kameraskåp står tomma. Det kan man se med blotta ögat och bor man i närområdet vet man med all säkerhet om skåpen är tomma. Vägverket brukar flytta runt kamerorna mellan skåpen. De är rätt så dyra i inköp. Att fylla alla skåpen är nog inte försvarbart innan pengarna börjar rulla in.

I framtiden kommer vi nog att se ägaransvar och kameror på många fler ställen än idag. England är förebilden, även om man där börjar ifrågasätta kamerornas effektivitet.

Personligen hade jag hellre sett fler kontroller av trafikanternas beteende, något som kamerorna omöjligt kan kolla.

Ehh.....kan man se om kameran är på eller inte? Har aldrig blivit fotad av en fartkamera så jag vet inte ens om man märker det. Har förstått att det ska blixtra rätt rejält? :va

Blir du fotograferad så märker du det ;) Det blixtrar rejält :gnissla

Okej, hahah man får testa nån gång bara för att.......:tungan

Ok, ja jag brukar köra vid konstiga tidpunkter, håller mig borta från rusningstrafik o skit. Har väl bara haft massa jävla tur. :)

Nej, man kan inte se om kamerorna är av eller på. Det märker man. Har själv inte aktiverat någon kamera, men har också förstått att det ska blixtra. Omöjligt att missa.

Kamerorna är inte aktiverade hela tiden. Antagligen skulle myndigheterna få för mycket att göra om så var fallet. Många kameror måste de åka och tömma manuellt.

Jag tror kamerorna oftast är ingång under den tiden då det är som mest trafik ute. Man har nog mätt ut när det är mycket semestertrafik ute på vägarna samt vilka tider folk kör till och från jobbet.

Många kameraskåp står tomma. Det kan man se med blotta ögat och bor man i närområdet vet man med all säkerhet om skåpen är tomma. Vägverket brukar flytta runt kamerorna mellan skåpen. De är rätt så dyra i inköp. Att fylla alla skåpen är nog inte försvarbart innan pengarna börjar rulla in.

I framtiden kommer vi nog att se ägaransvar och kameror på många fler ställen än idag. England är förebilden, även om man där börjar ifrågasätta kamerornas effektivitet.

Personligen hade jag hellre sett fler kontroller av trafikanternas beteende, något som kamerorna omöjligt kan kolla.

Last edited:
" If you cant do the time, dont do the crime " :D

Tragiskt med de som inte kan stå för allt skit de ställer till med.. kör man för fort och blir ertappad, bara att stå för det man gjort...

Tragiskt med de som inte kan stå för allt skit de ställer till med.. kör man för fort och blir ertappad, bara att stå för det man gjort...
Säger man säkert fram tills boten kommer på lådan, då jävlar letar man alla kryphål som finns!

Efter en ilfärd till sjukan får ett brev som det står:
"hej vi har ingen anning om vem det är på bilden här som kör för fort i din bil, vill du erkänna och lämnaa ifrån dig körkortet i 4 månader så du blir av med jobbet?"

Fortfarande lika sugen på att erkänna?

Du ser ju inte innan om den är aktiv eller inte men är den aktiverad så tar den ett foto med blixt.
Det finns inte en chans att du missar blixten även om det är solsken. Hur det är om du blir fotad på natten vill jag inte veta.

Jadå. Är kameran aktiv så tar den foto med blixt och det missar man inte. Jag lovar.

i genomsnitt är en kamera aktiverad ca 2-3 minuter på ett dygn. Anledningen till detta är att man inte hinner bearbeta fler foton än så från dom ca 1000 kameror som sitter uppe.

Däremot har du fel om tomma kameraskåp. Med den gamla typen som dom var tvungna att tömma manuellt var det en kamera som flyttades runt mellan kanske 10st skåp men i dagens läge är det en kamera i varje skåp hela tiden och radarn är alltid på. Huruvida kameran i sig ska vara aktiverad fjärrstyrs ifrån centralen som jag tror är i luleå eller kiruna eller något sådant. Den är aktiv delvis baserat på när det är mycket trafik men också med en viss slumpfaktor så att man inte ska kunna gissa sig till om kameran är aktiv eller inte.
Testa att köra med en radarvarnare får du se. Den tjuter vid varenda skåp då det är en kamera och en radar i skåpet hela tiden.
Radarn är påslagen hela tiden då den används för att samla in statistik om hur fort folk kör och hur mycket trafik det är under olika tider på dygnet.

I England har man på en del ställen börjat montera ned kamerorna då man kommit fram till att den livräddande effekten är försumbar. Dock är det så att där är det en instans som betalar för kameran och en annan som håvar in böterna. Då är det klart att betalanda instans inte vill vara med om det inte finns något att tjäna på det.

Jag håller faktiskt med dig om att det borde göras mer åt underliga förarbeteenden i trafiken snarare än den hetsjakt på hastighet som är idag. Som det ser ut idag så blir det fler och fler kameror och färre och färre poliser som ju faktiskt har en chans att ta fast rattfyllerister och diverse farliga beteenden i trafiken som en kamera aldrig kan fånga.
Så jag tror faktiskt att kamerorna i det långa loppet leder till försämrad trafiksäkerhet.

Last edited:
Första tanken var "jävla golare", men om man blir fotad av en kamera får man ju fan berätta det för ägaren och informera dom om att INTE berätta för polisen vem som körde.

I princip kan jag hålla med dig. Jag skulle aldrig få för mig att försöka dra snuten om dom stoppade mig.
Men jag anser inte att jag är ertappad om jag blir fotad i en fartkamera och dom inte kan identifiera mig. Ertappad är jag först när jag är identifierad. Fram till dess är jag bara "någon" som kört för fort. För övrigt så blåser jag bara förbi kamerorna för fort i bilen så jag belastar inte MC-kollektivet med någon dålig statistik. När jag kör hoj så kör jag inte på fartkameravägar överhuvudtaget. Jag letar småvägar.

Dessutom anser jag att man ljuger om fartkamerorna. Man hävdar att dom räddar liv men ingen har visat upp några faktiska, pålitliga siffror som styrker detta. Statistiken över skadade och dödade i trafiken stämmer inte med att dom ska ha räddat liv. I synnerhet inte då dom monterats upp i samma veva som 2+1 vägarna med mitträcken som det faktiskt finns siffror på att dom räddar en del liv.

Jag anser att det är ett fokus på hastigheter som inte riktigt står i relation till nyttan vad gäller trafiksäkerhet. Det pratar mycket mer i media och görs mycket mer för att förhindra fortkörning än exempelvis rattfylla. Detta trots att det enligt vägverkets egna siffror är fler som dör i olyckor pga alkohol än det är som direkt kan relateras till överskridande av hastighetsgränser.

Så jag kommer inte att springa till polisen och berätta varje gång jag överskridit hastighetsgränsen. Däremot stannar jag snällt om dom skulle stå vid kanten och vinka in mig.

Har man tagit alla gamla skåp? Trodde man hade några kvar som man fick tömma manuellt. Den nya typen som du skriver kollar de centralt från Norrland någonstans. Har för mig att det är Kiruna.

Fortfarande är det väl så att man har tomma skåp, dvs utan kamera. Möjligt att de har en radar som är aktiverad och samlar in information om hastighet dygnet runt. Men de kan inte fälla någon för brottet.

Jag har hört talas om att man även haft poliskontroller mellan skåpen för att man vet att folk gasar på och saktar in inför själva kameran.

I England läser man av även snitthastighet mellan skåpen. Man blir alltså inte bara fälld för att ha kört för fort vid själva skåpet statiskt. Det måste vara den våta drömmen för svenska myndigheterna och jag tror att tekniken är förberedd för det. Dessutom läser skåpen även av skylten bakifrån. Motorcyklister kommer inte undan.

Att man från försäkringsbolags sida låter folk installera GPS sändare och så kallade svarta lådor kommer nog med tiden att bli obligatoriskt. Då skulle myndigheterna kunna fälla en för att ha kört över heldraget och alla möjliga förseelser.

Vi går en tråkig samhällsutveckling till mötes om myndigheterna kommer att utnyttja den moderna tekniken för att övervaka varenda steg vi tar.

Bara en sådan sak som att man vill ta betalt i vissa kommuner för att folk åker skidor i preparerade skidspår. Det är nog bara början. Skulle inte förvåna mig om kommuner som tillhandahåller löpspår i skogen att ta betalt tillslut. Det är en inskränkande utveckling vi går till mötes.

Däremot har du fel om tomma kameraskåp. Med den gamla typen som dom var tvungna att tömma manuellt var det en kamera som flyttades runt mellan kanske 10st skåp men i dagens läge är det en kamera i varje skåp hela tiden och radarn är alltid på. Huruvida kameran i sig ska vara aktiverad fjärrstyrs ifrån centralen som jag tror är i luleå eller kiruna eller något sådant. Den är aktiv delvis baserat på när det är mycket trafik men också med en viss slumpfaktor så att man inte ska kunna gissa sig till om kameran är aktiv eller inte.

Radarn är påslagen hela tiden då den används för att samla in statistik om hur fort folk kör och hur mycket trafik det är under olika tider på dygnet.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti