Kör aldrig för fort i Schweiz!

Det var som fasen, ingen bil i min prisklass, men trodde dom skulle vara mer exklusiva och kosta mer än vad dom gör.

Jag skulle få betalt för att jag lyckats komma över en sån bil :D

Måste du vara så jävla kräsen och åka för fortkörning i en bil för nästan 2mille då? Man kan åka för fortkörning i vilken bil som helst om man är tillräckligt våghalsig. :D

"Hörde en gång en story" om en som "råkade" köra ifrån snuten i sin mammas Ford Fiesta för många år sen. Det är inget "han" skulle göra igen iaf. :fakta

Last edited:
Måste du vara så jävla kräsen och åka för fortkörning i en bil för nästan 2mille då? Man kan åka för fortkörning i vilken bil som helst om man är tillräckligt våghalsig. :D

"Hörde en gång en story" om en som "råkade" köra ifrån snuten i sin mammas Ford Fiesta för många år sen. Det är inget "han" skulle göra igen iaf. :fakta
Nej men ska jag åka fast i 290 blås räcker inte en chipad saab :hihi

att man kan åka på fortkörning i lik vet jag allt för väl, mitt körkort dras snart troligen in för en fortkörning i 2000 kr vinterbilen. 165 på 90 väg i sverige är 4000 i böter iaf :D

Jordnötter för många.

haha de kräver en ganska bra chafför å en stor skopa lckliga omständigheter för att ska av sig herr blå med en fiesta! :Bugar

Nej men ska jag åka fast i 290 blås räcker inte en chipad saab :hihi

att man kan åka på fortkörning i lik vet jag allt för väl, mitt körkort dras snart troligen in för en fortkörning i 2000 kr vinterbilen. 165 på 90 väg i sverige är 4000 i böter iaf :D

Jordnötter för många.

haha de kräver en ganska bra chafför å en stor skopa lckliga omständigheter för att ska av sig herr blå med en fiesta! :Bugar

Det räcker gott med en icke chippad, icke turbomatad Saab 900 av 1995 års modell för att köra ifrån Bosse Batong (dock räcker det inte till 290km/h :D), det har samma herre som gjorde bedriften med Fiestan talat om för mig. Dock hade ja...han lagt ner några kronor på vassare bromsar, dämpare samt fjädrar på den tiden det hela utspelade sig. Enligt hörsägen var det visst 2 målade bilar samt en civil som inte riktigt hängde på efter en krokig väg. Tur för denne herre att det är preskiberat numera. :tummenupp

Låter som om du kommer lindrigt undan ändå med tanke på vad den här tråden handlar om. :) Sist jag åkte dit för fortkörning (78km/h) så hävdade jag bestämt att jag inte kört över 70km/h som jag trodde var gällande hastighetsbegränsning men det visade sig vara 50km/h på den sträckan, det gick lös på 1600kr tror jag men det var illa nog när man väntade en liten kort därefter. ;)

Nåja, nog med OT. :)

Last edited:
Jag skulle bra mycket hellre sitta ganska många år i fängelse än att få en nettoskuld på sju miljoner.
För övrigt körde jag för fort förrförra veckan i Scweiz. :gnissla

Ja, med min inkomst håller jag förstås med dig, men poängen var såklart att jag (eller du, får man förmoda) inte skulle fått 7 miljoner i böter utan något mer proportionerligt till inkomsten, om det nu är så att de har inkomstbaserade böter. I Finland är det väl upp till sådär 10% av årsinkomsten man kan åka dit på?

I Finland är det väl upp till sådär 10% av årsinkomsten man kan åka dit på?

Dagsböter är väl förvisso det mest rättvisa straff man kan tänka sig?
Jag tror nog man kan få 30 dagsböter för grova trafikförseelser i Sverige också, jag vet dock inte om det är något tak på det så att högavlönade kommer lindrigare undan. Det är en botten på det i alla fall.

Dagsböter är väl förvisso det mest rättvisa straff man kan tänka sig?
Jag tror nog man kan få 30 dagsböter för grova trafikförseelser i Sverige också, jag vet dock inte om det är något tak på det så att högavlönade kommer lindrigare undan. Det är en botten på det i alla fall.

Rättvist för oss tjänstemän eller vanliga löntagare. Hantverkare och andra svartjobbare "tjänar" på att dömas till dagsböter jämfört med andra.

Men å andra sidan "tjänar" pensionärer på att dömas till livstid gentemot ungdomar som döms till samma straff. Samma sak med dödstraff.
Så jag vet inte riktigt vad det mest rättvisa straffet kan vara.

Last edited:
Rättvist för oss tjänstemän eller vanliga löntagare. Hantverkare och andra svartjobbare "tjänar" på att dömas till dagsböter jämfört med andra.

Men å andra sidan "tjänar" pensionärer på att dömas till livstid gentemot ungdomar som döms till samma straff. Samma sak med dödstraff.
Så jag vet inte riktigt vad det mest rättvisa straffet kan vara.

Skall man ta hänsyn till fuffens-parametrar blir det nog rätt svårt att skaffa en bra skala, de gör väl så gott de kan med sköntaxering om de kommer på skummisarna, men det påverkar knappast dagsböterna i det här fluff-landet förvisso.

Ju rikare och dyrare land desto hårdare straff för trafikbrott? Schweiz och Norges gemensamma nämnare...

Taget från dn.se

Svensk fortkörare fick böta 7 miljoner

En svensk som körde 290 kilometer i timmen på en schweizisk motorväg har fått böter på 7,24 miljoner kronor. Det skriver Neue Zürcher Zeitung.

Den 37-årige svensken fick böterna sedan han stoppats i sin Mercedes SLS med 570 hästkrafter i Fribourg efter att ha kört förbi en fartradarstation på A12. Bilen och körkortet beslagtogs på plats.

Enligt en lokal polis, Benoit Dumas, som uttalar sig för BBC, säger att ”inget kan rättfärdiga en hastighet på 290 kilometer i timmen”.

- Det skulle ha tagit mannen 500 meter att få stopp på bilen, säger Benoit Dumas.

Enligt polisen körde svensken så fort att deras normala kameror inte kunde mäta upp hastigheten.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra