Ehh.....kan man se om kameran är på eller inte? Har aldrig blivit fotad av en fartkamera så jag vet inte ens om man märker det. Har förstått att det ska blixtra rätt rejält?
Du ser ju inte innan om den är aktiv eller inte men är den aktiverad så tar den ett foto med blixt.
Det finns inte en chans att du missar blixten även om det är solsken. Hur det är om du blir fotad på natten vill jag inte veta.
Nej, man kan inte se om kamerorna är av eller på. Det märker man. Har själv inte aktiverat någon kamera, men har också förstått att det ska blixtra. Omöjligt att missa.
Kamerorna är inte aktiverade hela tiden. Antagligen skulle myndigheterna få för mycket att göra om så var fallet. Många kameror måste de åka och tömma manuellt.
Jag tror kamerorna oftast är ingång under den tiden då det är som mest trafik ute. Man har nog mätt ut när det är mycket semestertrafik ute på vägarna samt vilka tider folk kör till och från jobbet.
Många kameraskåp står tomma. Det kan man se med blotta ögat och bor man i närområdet vet man med all säkerhet om skåpen är tomma. Vägverket brukar flytta runt kamerorna mellan skåpen. De är rätt så dyra i inköp. Att fylla alla skåpen är nog inte försvarbart innan pengarna börjar rulla in.
I framtiden kommer vi nog att se ägaransvar och kameror på många fler ställen än idag. England är förebilden, även om man där börjar ifrågasätta kamerornas effektivitet.
Personligen hade jag hellre sett fler kontroller av trafikanternas beteende, något som kamerorna omöjligt kan kolla.
Jadå. Är kameran aktiv så tar den foto med blixt och det missar man inte. Jag lovar.
i genomsnitt är en kamera aktiverad ca 2-3 minuter på ett dygn. Anledningen till detta är att man inte hinner bearbeta fler foton än så från dom ca 1000 kameror som sitter uppe.
Däremot har du fel om tomma kameraskåp. Med den gamla typen som dom var tvungna att tömma manuellt var det en kamera som flyttades runt mellan kanske 10st skåp men i dagens läge är det en kamera i varje skåp hela tiden och radarn är alltid på. Huruvida kameran i sig ska vara aktiverad fjärrstyrs ifrån centralen som jag tror är i luleå eller kiruna eller något sådant. Den är aktiv delvis baserat på när det är mycket trafik men också med en viss slumpfaktor så att man inte ska kunna gissa sig till om kameran är aktiv eller inte.
Testa att köra med en radarvarnare får du se. Den tjuter vid varenda skåp då det är en kamera och en radar i skåpet hela tiden.
Radarn är påslagen hela tiden då den används för att samla in statistik om hur fort folk kör och hur mycket trafik det är under olika tider på dygnet.
I England har man på en del ställen börjat montera ned kamerorna då man kommit fram till att den livräddande effekten är försumbar. Dock är det så att där är det en instans som betalar för kameran och en annan som håvar in böterna. Då är det klart att betalanda instans inte vill vara med om det inte finns något att tjäna på det.
Jag håller faktiskt med dig om att det borde göras mer åt underliga förarbeteenden i trafiken snarare än den hetsjakt på hastighet som är idag. Som det ser ut idag så blir det fler och fler kameror och färre och färre poliser som ju faktiskt har en chans att ta fast rattfyllerister och diverse farliga beteenden i trafiken som en kamera aldrig kan fånga.
Så jag tror faktiskt att kamerorna i det långa loppet leder till försämrad trafiksäkerhet.