62% anger vem som lånat bilen vid fortkörning

Till skillnad från alla durkdrivna unga manliga fortkörare på SH, som kan lagens alla kryphål nästan bättre än en pundare, så blir nog tex en medelålders mamma med säg 20 års prickfritt körande rätt så ställd och skärrad när hon för första gången i sitt liv blir uppringd av Polisen, gällande den ohängde tonårssonen som smitit eller fotats i familjens bil som han lånat för tusende gången.
Jag känner en i familjen som körde för fort.
Nej, jag kände inte personen när telefonen ringde;)

Ehh.....kan man se om kameran är på eller inte? Har aldrig blivit fotad av en fartkamera så jag vet inte ens om man märker det. Har förstått att det ska blixtra rätt rejält? :va

Du ser inte om kameran är aktiv eller ej, men om den är påslagen för att ta kort så märks det med en kraftig blixt även dagtid. Jag räknade ut att på 4.000 passeringar i hög fart (säger inte vem eller hur fort :) ), så var det bara tio gånger som det togs kort (detta för ett par år sedan när tekniken var ny på en av riksvägarna).

Kamerorna är inte aktiverade hela tiden. Antagligen skulle myndigheterna få för mycket att göra om så var fallet. Många kameror måste de åka och tömma manuellt.

Många kameraskåp står tomma. Det kan man se med blotta ögat och bor man i närområdet vet man med all säkerhet om skåpen är tomma. Vägverket brukar flytta runt kamerorna mellan skåpen. De är rätt så dyra i inköp. Att fylla alla skåpen är nog inte försvarbart innan pengarna börjar rulla in.

Här i trakten är samtliga skåp bestyckade - det är enbart den nya typen av skåp. De gamla (där man tömde manuellt och flyttade runt kameran) var vi förskonade mot.

Radarn är på hela tiden utom när skåpen varit trasiga och det är möjligt att systemet sänder info från radarn vidare för att ge underlag för trafikmätningar eller att kamerorna ska slås på. Men som sagt - kamerafunktionen används ytterst sällan, även om det blivit tätare under senaste året.

" If you cant do the time, dont do the crime " :D

Tragiskt med de som inte kan stå för allt skit de ställer till med.. kör man för fort och blir ertappad, bara att stå för det man gjort...

:D Det var dagens roligaste... när Fan blir gammal, blir han religiös.

Jag har hört talas om att man även haft poliskontroller mellan skåpen för att man vet att folk gasar på och saktar in inför själva kameran.

I England läser man av även snitthastighet mellan skåpen. Man blir alltså inte bara fälld för att ha kört för fort vid själva skåpet statiskt. Det måste vara den våta drömmen för svenska myndigheterna och jag tror att tekniken är förberedd för det. Dessutom läser skåpen även av skylten bakifrån. Motorcyklister kommer inte undan.

Ja, fartkontroller finns även på kameravägar. 288:an var hårt drabbad av poliser under hela hösten som pekade med laser och viftade och hade sig. Tajta marginaler också. Helt ok att köra 96 på 90-väg, men vid 97 är man grovt kriminell
:rolleyes:

Det är tur att vi har en grundlag som gör att vi endast kan ha föraransvar. Därmed slipper vi undan om det inte kan bevisas vem som körde och drabbas inte heller av snitthastighetstjafs :tummenupp

Last edited:
Skönt med fortkörningsförsäkring måste jag säga, då behöver man inte oroa sig över såna saker :)

Har man tagit alla gamla skåp? Trodde man hade några kvar som man fick tömma manuellt. Den nya typen som du skriver kollar de centralt från Norrland någonstans. Har för mig att det är Kiruna.

Fortfarande är det väl så att man har tomma skåp, dvs utan kamera. Möjligt att de har en radar som är aktiverad och samlar in information om hastighet dygnet runt. Men de kan inte fälla någon för brottet.

Nej alla gamla skåp är inte borttagna än. Men jag tror att men kommer byta ut alla så småningom. Men se upp även med de gamla skåpen! Jag blev fotad på Nynäsvägen i somras två ggr av gamla kameraskåp i somras. (På hojen såklart)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti