"60 procent högre effekt i en vanlig tvåtaktare"

fan, de gamla 500cc racers låg ju på ca 200hk, 60% effektökning så har du ju 320 hästar i en 500cc ;)
 
Skillnaden är ju att ypvs etc har en viss höjd/strypning på ett visst varvtal.

Den här öppnar och stänger helt.

Är du helt säker på det?

Tycker det låter lite luddigt

We’re all familiar with the exhaust valve on a modern 2-stroke motor. This valve acts to raise or lower the exhaust port depending upon the RPMs of the engine to get the most power it can. This shuts off the exiting fuel charge so that fuel charges will combust more completely. The valves work in combination with a tuned exhaust pipe, which sends a sound wave back toward the ports to push unburned fuel back into the cylinder. If the timing of the valves or the pipe isn’t tuned with the motor or any of its modifications, the power is off, efficiency is low and emissions are high. The charge of fuel that is pushed back into the cylinder is also mixed with spent fuel, degrading some of the power that could be achieved with a fresh charge. Basically it would be like breathing fresh air, but mixing the exhaled air with it, and breathing it in again. Yes, we’ve all done it, but don’t your lungs feel better breathing fresh clean air?



With the E-Tec motor, the fuel charge and air charge are more controlled, and the tuned pipe and exhaust valves all work in sync to provide the most efficient power/emissions/economy combination. A carbureted motor doesn’t’ have the same advantage as an EFI or Direct Injected motor. But Boyesen may have solved part of the equation with a low-cost solution that can be used in conjunction with a carb and without the need for a tuned pipe.
 
Coolt!
2-takt med avgasventil har ju funnits länge men då i stora dieslar, det här verkar lovande!
"Joe told us that it works great at lower RPMs, but isn’t as efficient as it could be at higher RPMs"
Precis som på stora dieslarna.. som vrålvarvar vid 150rpm...
Nä, detta vill jag se mera av innan jag tror på..
 
Är du helt säker på det?

Tycker det låter lite luddigt

inte 100 nej, luddigt ja.
men jo så uppfattar jag det, annars hade det ju inte vart en nyhet alls.
Dom skriver ju att den drivs via typ en kam, kolla bilden, veven driver porten, måste ju åka upp och ner som ett fjortishuvud bak i en pimpad bwm.

1059-boyesen_engine08_resize.JPG
 
inte 100 nej, luddigt ja.
men jo så uppfattar jag det, annars hade det ju inte vart en nyhet alls.
Dom skriver ju att den drivs via typ en kam, kolla bilden, veven driver porten, måste ju åka upp och ner som ett fjortishuvud bak i en pimpad bwm.

1059-boyesen_engine08_resize.JPG

det är mycket riktigt som du skriver,en ventil som stänger porten nästan helt på varje varv,på en 4 takt så stänger den vartannat varv så att säga.nuvarande system styr avgasportens höjd vilket ger mer bottendrag bara.
frågan är om man egentligen behöver expansionskammaren med detta då kommunikationen emellan ljuddämpare och cylinderlopp är avstängd då.
en styr nytta med denna är ju att den trycker tillbaka spolat oförbrännt bränsle.vore kul att se hur det blir i praktiken.
 
det är mycket riktigt som du skriver,en ventil som stänger porten nästan helt på varje varv,på en 4 takt så stänger den vartannat varv så att säga.nuvarande system styr avgasportens höjd vilket ger mer bottendrag bara.
frågan är om man egentligen behöver expansionskammaren med detta då kommunikationen emellan ljuddämpare och cylinderlopp är avstängd då.
en styr nytta med denna är ju att den trycker tillbaka spolat oförbrännt bränsle.vore kul att se hur det blir i praktiken.

njae det står väl i artikeln också, att med detta så slopar man expansionskammaren.
porten tar nu över det jobbet.
 
njae det står väl i artikeln också, att med detta så slopar man expansionskammaren.
porten tar nu över det jobbet.

tuned pipe and exhaust valves all work in sync to provide the most efficient power/emissions/economy combination.

Ska den "upp och ner som ett fjortishuvud bak i en pimpad bwm." undra vilken livslängd en sådan motor får?
 
tuned pipe and exhaust valves all work in sync to provide the most efficient power/emissions/economy combination.

Ska den "upp och ner som ett fjortishuvud bak i en pimpad bwm." undra vilken livslängd en sådan motor får?

det stycket tolkar jag som en beskrivning av hur det funkar idag.

ja jo, det får va bra gjort för att det inte ska balla ur, men boyesen har väl lite koll.
 
Blir det inte ändå svårt att nå samma toppfyllnadsgrad med den här konstruktionen då man nu inte kan ta tillvara avgaspulsens energi till att pressa tillbaka färskgas in i cylindern under övertryck? Om sugandet från kolvens nedåtgående rörelse är enda mekanismen som orsakar flöde i insuget, så borde man aldrig kunna nå ens i närheten av 100% fyllnad?
 
det stycket tolkar jag som en beskrivning av hur det funkar idag.


ja jo, det får va bra gjort för att det inte ska balla ur, men boyesen har väl lite koll.


Tar hela stycket: With the E-Tec motor, the fuel charge and air charge are more controlled, provide the most efficient and the tuned pipe and exhaust valves all work in sync to power/emissions/economy combination.
 
Blir det inte ändå svårt att nå samma toppfyllnadsgrad med den här konstruktionen då man nu inte kan ta tillvara avgaspulsens energi till att pressa tillbaka färskgas in i cylindern under övertryck? Om sugandet från kolvens nedåtgående rörelse är enda mekanismen som orsakar flöde i insuget, så borde man aldrig kunna nå ens i närheten av 100% fyllnad?

Suget startar ju ett gasflöde som i sig har en viss tröghet, så det borde fortsätta att strömma in gas en liten stund efter kolvens vändning ändå.

Jag tror nog att den trögheten ger lika stor extrafyllning som en genomspolning ut i avgaset och där en blandning av färskgas/avgas ger.

Fast det är ju bara vad jag tror, jag har ju inte doktorerat i gasflöden
 
Tar hela stycket: With the E-Tec motor, the fuel charge and air charge are more controlled, provide the most efficient and the tuned pipe and exhaust valves all work in sync to power/emissions/economy combination.

E-Tec är en direktinsprutad motor som redan är i bruk.
 
Suget startar ju ett gasflöde som i sig har en viss tröghet, så det borde fortsätta att strömma in gas en liten stund efter kolvens vändning ändå.

Jag tror nog att den trögheten ger lika stor extrafyllning som en genomspolning ut i avgaset och där en blandning av färskgas/avgas ger.

Fast det är ju bara vad jag tror, jag har ju inte doktorerat i gasflöden

Men då kommer ju all insugsgasens rörelseenergi från kolvvakuumet, vilket teoretiskt skulle kunna ge 100% fyllnad men inte mer givet att gasen i hela insugskanalen står stilla och är utan tryck efter att insugsjobbet är avslutat, medans man kan spekulera i att avgaspulsen kan skapa sug genom cylindern för att mha avgasernas rörelseenergi dra fart på insugsgaserna mer än kolvvakuumet ensamt duger till. Jag tror iaf att detta är en av effekterna med insugs/utblås-överlapp i en 4-taktare, där man genom detta kan nå > 100% fyllnadsgrad under vissa omständigheter.
 
:)
Läst om det där. Låter spännande men eftersom hojköparna är sjukt konservativa så får vi väl se oss i månen efter en fet gattvåtaktare.

Ja tyvärr har du rätt i det, och ja, en "fet" (tvåtaktsolja) gathoj med blåtakt vore något det! (själv har jag faktiskt ett par om du nu missat det! ;))

Men det var väl nån räserfirma som hade gjort nån replica/gatregbar/variant nyligen som skulle vara till salu? Om jag inte minns helt fel från någon tråd för ca ett år sedan.
 
Hur står det till med tvåtakt och emissionskraven? Kommer inte denna motortyp ha död på katalysatorn innan man hinner tänka "knuff"? Visst är det väl så att vi snart (nästa år?) kommer att få avgaskrav på hojar i stora delar av eu?
 
Ja tyvärr har du rätt i det, och ja, en "fet" (tvåtaktsolja) gathoj med blåtakt vore något det! (själv har jag faktiskt ett par om du nu missat det! ;))

Men det var väl nån räserfirma som hade gjort nån replica/gatregbar/variant nyligen som skulle vara till salu? Om jag inte minns helt fel från någon tråd för ca ett år sedan.

Du tänker på The Two Stroke Shops RSS500. :)
http://www.twostrokeshop.com/Aprilia_RS500_2008.htm
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top