Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Skillnaden är ju att ypvs etc har en viss höjd/strypning på ett visst varvtal.
Den här öppnar och stänger helt.
"Joe told us that it works great at lower RPMs, but isn’t as efficient as it could be at higher RPMs"Coolt!
2-takt med avgasventil har ju funnits länge men då i stora dieslar, det här verkar lovande!
Är du helt säker på det?
Tycker det låter lite luddigt
upp och ner som ett fjortishuvud bak i en pimpad bwm.
inte 100 nej, luddigt ja.
men jo så uppfattar jag det, annars hade det ju inte vart en nyhet alls.
Dom skriver ju att den drivs via typ en kam, kolla bilden, veven driver porten, måste ju åka upp och ner som ett fjortishuvud bak i en pimpad bwm.
![]()
det är mycket riktigt som du skriver,en ventil som stänger porten nästan helt på varje varv,på en 4 takt så stänger den vartannat varv så att säga.nuvarande system styr avgasportens höjd vilket ger mer bottendrag bara.
frågan är om man egentligen behöver expansionskammaren med detta då kommunikationen emellan ljuddämpare och cylinderlopp är avstängd då.
en styr nytta med denna är ju att den trycker tillbaka spolat oförbrännt bränsle.vore kul att se hur det blir i praktiken.
njae det står väl i artikeln också, att med detta så slopar man expansionskammaren.
porten tar nu över det jobbet.
tuned pipe and exhaust valves all work in sync to provide the most efficient power/emissions/economy combination.
Ska den "upp och ner som ett fjortishuvud bak i en pimpad bwm." undra vilken livslängd en sådan motor får?
det stycket tolkar jag som en beskrivning av hur det funkar idag.
ja jo, det får va bra gjort för att det inte ska balla ur, men boyesen har väl lite koll.
Blir det inte ändå svårt att nå samma toppfyllnadsgrad med den här konstruktionen då man nu inte kan ta tillvara avgaspulsens energi till att pressa tillbaka färskgas in i cylindern under övertryck? Om sugandet från kolvens nedåtgående rörelse är enda mekanismen som orsakar flöde i insuget, så borde man aldrig kunna nå ens i närheten av 100% fyllnad?
Tar hela stycket: With the E-Tec motor, the fuel charge and air charge are more controlled, provide the most efficient and the tuned pipe and exhaust valves all work in sync to power/emissions/economy combination.
E-Tec är en direktinsprutad motor som redan är i bruk.
Suget startar ju ett gasflöde som i sig har en viss tröghet, så det borde fortsätta att strömma in gas en liten stund efter kolvens vändning ändå.
Jag tror nog att den trögheten ger lika stor extrafyllning som en genomspolning ut i avgaset och där en blandning av färskgas/avgas ger.
Fast det är ju bara vad jag tror, jag har ju inte doktorerat i gasflöden
Visa INTE denna tråd för Teddy och Gustav O![]()
Läst om det där. Låter spännande men eftersom hojköparna är sjukt konservativa så får vi väl se oss i månen efter en fet gattvåtaktare.
Ja tyvärr har du rätt i det, och ja, en "fet" (tvåtaktsolja) gathoj med blåtakt vore något det! (själv har jag faktiskt ett par om du nu missat det!)
Men det var väl nån räserfirma som hade gjort nån replica/gatregbar/variant nyligen som skulle vara till salu? Om jag inte minns helt fel från någon tråd för ca ett år sedan.
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |