57 teams i REC !

Litet diskussionsunderlag:

Vad räknas till toppen i REC? Hur ska man se på det? Är det totalpoängen efter samtliga race? Är det antalet pallplatser? Eller är det tider? Eller är det resultat per förare?

Vi slutade 14 (av 66 team enligt erf.nu) i REC förra året och körde inte samtliga race, kan man då klassas som "toppteam" eftersom det gick "bra" när vi väl körde (Race2-12p, Race5-17p, Race6-21p)? Eller hur ska man se på det?
Även om man inte kör alla tävlingar så bör man nog sikta på en klass som man passar in i tempomässigt, ni är B-förare och kan väl köra både i REC och NEC, team med snabba A-förare ska nog enbart sikta på NEC för att ha något utbyte av tävlandet.

Det nystartade Team ERROR har tackat ja till wildcard i NEC.:tummenupp
Två B-förare som aldrig kört erf, men vi är djävligt hungriga.:Rockbanan

Tvekade länge innan jag bestämde mig för NEC.
Det som avgjorde var att man får mer racingtid och mer utvecklande.

Trenden inom REC tror jag att den kommer närma sig NEC då material och förare kliver upp ett snäpp i år.

Vi fick en förfrågan, och som jag skrev tillbaka till Brånalt så ställer vi gärna upp i NEC framöver istället. Dock kan vi i nuläget inte göra detta i Falkenberg då jag är borta på andra "uppdrag" NEC-dagen. Vi kikar efter någon lösning men som det ser ut nu är det REC eller inget som vi har möjlighet till i just Falkenberg. Hade vi vetat detta tidigare hade vi kanske agerat och planerat lite anorlunda men utan någon intränad depåpersonal, enbart 2 förare, jeepdunkar, 600 med standardtank och inga som helst snabbfästen samt tanken att vi gör det mer för skoj och tränings skull tyckte vi att 4-timmars rec vore lämpligast. Att man kör med 2 A-förare talar ju knappast om att depåstoppen funkar av sig själv.
Det är just din inställning till vad REC egentligen är som "retar" mig (ta det inte så allvarligt, jag är inte arg på det sättet).

Vi kommer att göra vår 2:a säsong i REC, vi har köpt "ny" motor till vår ratbike R1:a från -98:a, tre nya set däck, ersatt mycket av det vi klotade sönder under 2007. Vi har betalt serieavgift, kommer att erlägga startavgift på 5 rejs, vi har precis som alla andra resor T o R banan m.m, m.m.

Kommer vi att kunna kvala in på alla rejs? Tveksamt. Varför inte? För att "några" som egentligen borde köra i NEC ser REC som ett "kul", "trevligt", "lagom" träningstillfälle. Ni kommer att kunna kvala in hur lätt som helst och kommer förmodligen att kvala ut oss och andra som går in i REC med samma förutsättningar.

Är detta bra? Sprids RR-sporten i Sverige på detta sätt? Får vi fler utövare? Blir kvalitén och bredden bättre? :va
Jag har iallafall svårt att se det som något positivt, i mina ögon ska ni och andra team med samma förutsättningar "träna" i NEC och inte i REC.

Hur ska vi kunna bli bättre och utveckas som ERF-team?
Ni som säger "träna mer", tänk efter, det är ju det vi gör genom att ställa upp i REC.

Man skulle ju kunna göra en bedömning av lagets genomsnittliga prestationer. Om man kör ett race och vinner så kan man ju flytta upp. Om man kör tio race och snittar en 5:e-plats så kan (ska?) man flytta upp. Jag anser iaf att ni kan flytta upp med de resultaten ni gjorde.
:tummenupp

Även om man inte kör alla tävlingar så bör man nog sikta på en klass som man passar in i tempomässigt, ni är B-förare och kan väl köra både i REC och NEC, team med snabba A-förare ska nog enbart sikta på NEC för att ha något utbyte av tävlandet.
:tummenupp :tummenupp

Last edited:
Och där har vi svaret som retar gallfeber på alla andra. Träna gör man på träningar, tävla gör man på tävlingar. Har man inte farten, träna mer.

björn

Äggsakt!

Varför ska vissa få träna sig snabbare i REC men inte andra?:va

Är det depåarbetet som strular så tränar i.a.f vi det hemma i garaget. I går gjordes ca 10-15 hjulbyten på hojen. Ingen var nöjd så det lär nog bli 50 gånger till innan alla är nöjda. Träna kan man göra hemma också och inte behöver man någon jättebudget heller.:)

Är du så kass på att köra att du är rädd att bli utkvalad så anmäl dig inte till en tävling då! Anmäl dig till en bandag och TRÄNA där. Jag kör i REC för att jag vill tävla. Kval är en del av tävlingen som finns i alla klasser om det krävs. Så vad skiljer REC från alla andra klasser?
Kom inte dragande om att REC är för långsamma förare eller folk som bara vill träna inför NEC. Kommer det NEC förare/team så se och lär. Men framförallt se till att spöa dem.
Jag har själv hamnat före Humlans team mer än en gång. Inte för att teamet jag körde med då har varit snabbare än dem. Men vi har de dagarna haft bättre ordning på grejorna och inte strulat med elfel eller trasiga drevhubbar t.ex.
Det är ju det som är ENDURANCE racing man måste ha koll på mer än bara körningen. Många NEC/REC team har sett grymt vassa ut på pappret men strulat till det i depån.

Så snälla sluta gnälla om kval och se till att träna er snabba inför en REC tävling så kan vi ju höja kvaliteten på serien.

/Henke #129 REC

Last edited:
Och där har vi svaret som retar gallfeber på alla andra. Träna gör man på träningar, tävla gör man på tävlingar. Har man inte farten, träna mer.

björn

Ord!!

Är du så kass på att köra att du är rädd att bli utkvalad så anmäl dig inte till en tävling då! Anmäl dig till en bandag och TRÄNA där.
/Henke #129 REC

Ord igen!

Last edited:
Exempel:

Låt oss säga att det är 50 REC team anmälda men endast 40 som får starta, då spelar det ingen roll hur mycket alla tränar eller lånar in kvalpiloter, det blir ändå 10 utkvalade team som får sitta på läktaren.

Det måste väl rimligen vara bättre att snabba A-förare siktar på att fylla dom lediga platserna i NEC istället för att ha lekstuga i REC.

Är det depåarbetet som strular så tränar i.a.f vi det hemma i garaget. I går gjordes ca 10-15 hjulbyten på hojen.

Byter ni däck under ett 4 tim endurace, eller är det enbart utifall det blir väderskiftningar tex från torrt till regn?

Exempel:

Låt oss säga att det är 50 REC team anmälda men endast 40 som får starta, då spelar det ingen roll hur mycket alla tränar eller lånar in kvalpiloter, det blir ändå 10 utkvalade team som får sitta på läktaren.

Det måste väl rimligen vara bättre att snabba A-förare siktar på att fylla dom lediga platserna i NEC istället för att ha lekstuga i REC.

Situationen i ett nötskal. Det är många i REC och det finns lediga platser i NEC. Varför? Några fegar och törs inte köra NEC, andra vill ha bättre resultat, vad vet jag. Kan finnas många orsaker. Men att det är ledigt i NEC och överfullt i REC är löjligt. Enda sättet att ågärda är att några REC team törs byta til NEC. Jag lovar, det är inte farligt och vi bits inte. Ni kan till och med få lov att köra om mig. Det borde inte vara svårt.

/Kris

Last edited:
Är det depåarbetet som strular så tränar i.a.f vi det hemma i garaget. I går gjordes ca 10-15 hjulbyten på hojen.

Byter ni däck under ett 4 tim endurace, eller är det enbart utifall det blir väderskiftningar tex från torrt till regn?

Med 600 behövde vi inte byta under 4 timmar utom vid regn.

Med 600 behövde vi inte byta under 4 timmar utom vid regn.

Såg att flera team bytte till nytt bakdäck på rec på karlskoga och har svårt att tänka mig att man kan köra in den tiden, fast har man inte bra däckslitage så är det nog svårt att få ett däck att hålla fyra timmar.

Lycka till på Falken:tummenupp

Exempel:

Men hur reglerar du detta, förbjuda A förare i REC ?

Den enda vettiga lösningen är den @Kris955 hade om att de 5? bästa från REC2007 flyttas upp 2008.

Om nu 57 ska kvala vilket jag knappast tror kommer ske, men låt oss säga 41 st och max 36 får starta.

Saken är löst :tummenupp

Såg att flera team bytte till nytt bakdäck på rec på karlskoga och har svårt att tänka mig att man kan köra in den tiden, fast har man inte bra däckslitage så är det nog svårt att få ett däck att hålla fyra timmar.

Lycka till på Falken:tummenupp

Bra fjädring/komponenter och jämn fin fart.

Vi körde 6 timmar med K2 or utan byte på Mantorp.
Höll alldeles utmärkt trots 1.23-1.31 tempo.

Skulle tro att en 600 klarar sig bättre än en 1000, vi måste träna hjulbyten .

Lycka till själv:tummenupp

Last edited:
Men hur reglerar du detta, förbjuda A förare i REC ?

Den enda vettiga lösningen är den @Kris955 hade om att de 5? bästa från REC2007 flyttas upp 2008.

Om nu 57 ska kvala vilket jag knappast tror kommer ske, men låt oss säga 41 st och max 36 får starta.

Saken är löst :tummenupp
Jag reglerar ingenting, jag bara funderar lite.

Tvångsuppklassning är kanske en av lösningarna, på något vis känns det ändå fel att REC skulle ha utkvalning trots att NEC inte är fullt.

Jag håller fast vid att snabba A-förare även i nybildade team kommer att trivas bäst i NEC då det tempot är mera lämpat för dessa.

Ingen är ju gladare än Brånalt om det är fullt i alla klasser :tummenupp

björn

Han börjar bli gammal och räddare av sig:tungan

Klart man inte ska se tävlandet som träning! tror inte min team kollega menar det så heller.
Mer som utveckling.
Och kan man minska risken att något team får åka hem igen så är det kanon!

Är det massa lediga platser i Nec så hej då ska det ju fyllas på med team från Rec.
Fulla startfält måste ju som många tycker vara det bästa eller!?

Han börjar bli gammal och räddare av sig:tungan

Är det massa lediga platser i Nec så hej då ska det ju fyllas på med team från Rec.
Fulla startfält måste ju som många tycker vara det bästa eller!?

Jag vet...det är inte alls kul när man inser att man inte har talang och en ev topp 10 placering i RoKkeIe vM är det bästa man kommer prestera :huvet

Vi har ju alltid haft det här problemet i sprit räjsen, R-klasserna är överfulla manns SM-klasserna gapar tomma. Inget nytt under solen helt enkelt. Jag hoppas att det här kommer lösa sig på bästa sätt och att alla får köra :)

björn

Äggsakt!

Så snälla sluta gnälla om kval och se till att träna er snabba inför en REC tävling så kan vi ju höja kvaliteten på serien.

/Henke #129 REC

Fasiken ibland blir man stolt över att vara din teamchef.

Skämt åsido: Fyll om möjligt NEC men sen är ju faktiskt kval enda alternativet....

/Urban

Jag räknar inte med att vi ska behöva byta på 4 timmars.
Men vi hoppas på att vi ska kunna köra som wild card i NEC något eller några race.
Eftersom vi inte är tillräckligt snabba på banan när det gäller NEC så gäller det att ha bra flyt i depån.

Blir det väderskiftningar så är det ju guld värt att ha drillat däcksbyte.:)

Kommer vi att kunna kvala in på alla rejs? Tveksamt. Varför inte?
För att ni kör som höns!? :crash

Lipa mindre och träna mer så kvalar ni in med lätthet! Me promise :)

Du glömmer nog att det är rätt stor skillnad på REC och NEC, även om man bortser från farten. Att köra sex timmar kräver fler förare och en något större organisation än att bara köra fyra timmar. Tänk dig själv att köra tre entimmespass på Knutstorp. Det skulle ivf jag anse var lite mer än lagom. Särskilt om man inte har någon eller bara en som hjälper till i depån. Det är helt enkelt mycket enklare att rodda ett REC än ett NEC. Vilket naturlitvis är attraktivt för många, typ de flesta...

Om man däremot har resurserna att rodda ett NEC-lopp och har såpass fart att man inte blir ifrånkörd av den näst långsammaste så fattar inte jag riktig varför man vill köra i REC. Hade jag själv fått välja så hade jag tveklöst valt att köra i NEC. Det är säkrare, roligare och mer lärorikt. Men smaken är som baken, valet är upp till var och en.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!