Om man varit med så länge att man kommer ihåg varför ERF delades upp i NEC plus REC så var det just för att det blev så många team i ERF serien att man till och med kvalade ut team på Anderstorp. Det är trist för nya team att komma till start, kvala, och så åka hem till och med utan att få startavgiften återbetald. (När arrangören har fått fullt startfällt så borde han betala tillbaka till dom stackarna som blivit utkvalade, tycker jag. Ren anständighet. Arrangören tjänar ju "max" ändå. Nå, nog om det, tillbaka till kval...)
Eftersom ERF är en "gärdsgårdsserie" och "For Fun" utan vare sig VM eller SM status så var det en tjusig och ideell tanke att dela ERF upp i två lopp, NEC och REC, så att "alla fick köra". Det var grundtanken i denn "For Fun" serie.
Därför tycker jag att det är konstigt att några snabba REC team vägrar att flytta upp till NEC och därigenom ge plats till återväxt. Om ett nytt REC team kommer till ett lopp, betalar full startavgift, kör kval 15-20 min per man, blir utkvalad och får åka hem, så kommer dom inte igen. Det har vi sett så sent som 2006. Var blir återväxten då?
Det talas om att NEC/REC inte bara är "for fun" men att NEC/REC är tävling och man ska försöka köra ifrån dom andra och komma så högt upp i resultaten som man kan. Då fattar jag inte att det inte också är ambitionen för REC team att komma upp till NEC i den efterföljande säsong????
Själv var jag lika feg, och ville helst köra REC 2007 trots hyfsat resultat 2006. Men min teamkompis övertalade mig att köra i NEC 2007 trots att varken jag eller vår gamla Traja ångvält knappast har talang till det. Men trots att jag nog är bland dom långsammaste, så hade jag kul, höll mina spår, orsakade inga krasher, lyckades med några få omkörningar, och vi kom aldrig sist i något lopp (bortsett från ett stk växellådsras som orsakade DNF). Alla i NEC kör snabbt och snyggt, så jag till och med upplevde det som säkrare att köra i NEC än i REC som ibland blev krach-fest med hårresande vingliga "race-linjer" och spårbyten när man stod och kikade som publik.
Därför har jag svårt att se varför "snabba" killar envisas att köra REC, speciellt på små banor med risk att kvala ut nya team som hjälper till med ekonomin genom att deltaga.
Måste nog säga att om jag varit Brånalt så hade jag tvångskvalat dom tio första REC team från 2007 til NEC 2008. Punkt slut. Man kan aldrig hitta en lösning som alla blir nöjda med. Man får hitta en rimlig lösning som man själv tror är riktig i hjärtat och moralisk. Ibland är det hårt att vara chef eller ledare för ett projekt, med det är därför alla inte är chefer.
Om man tvångsuppklassade REC team till NEC och det därmed fannas plats i REC serien, så vore det inga hinder för några NEC jeppar att också deltaga i REC utan att kvala folk ut. Mer körtid för alla.
En anna möjlighet var att REC team med NEC förare skal kvala till REC men att alla "rena" REC team automatiskt får garanterad plats till start i REC.
Det finns säkert många lösningsmöjligheter. Själv lutar jag mest åt att man skall tvångs-uppklassa topp teamen från REC.
Det var så mina tankar. Hoppas det inspirerar. Men det finns inte ett enda problem i världshistorien som alla inblandade någonsin har lyckats bliva 100% eniga om. Så att eftersträva full enighet på detta forum är kanske överambitiöst.
När alla har luftat sina åsikter så återstår bara att "chefen" tar en beslutning som han tycker är bäst, punkt slut. Hoppas det blir en bra beslutning för dom flesta.
tjenixen,
Kris