57 teams i REC !

Ska träffa Brånalt om en timme, har juryn beslutat nåt i sakfrågan? Är det OK om Fiver kör i båda serierna? Vi är 6 förare på 2 hojar och tänker ställa upp med 3 olika per race. Dock kan det hända att om vi har för lite förare till REC att 1 förare från lördagen är med på söndagen också. Är det moraliskt rätt eller fel?

Är Ni rookies? Enkel fråga ger enkla svar.?

/ Jens

Liten tankeställare till alla snabba förare, det är lätt att glömma bort att det tar lite körtid innan nykomlingarna blir snabba, blir man utkvalad så får man ingen körtid.

Helt klart borde förare i NEC avstå REC dom gånger det är fullt på gridden, ge nykomlingarna en chans så att vi säkrar återväxten.

Man kan även tänka sig att dom 5-10 REC teamen som kvalar snabbast på lördagen erbjuds wild card till söndagens NEC, på så vis blir det fler lediga platser i REC och eventuellt jämmnare race.

Detta är bara lite brainstorming och det finns säkert 100 andra ideer om hur man kan lösa detta, kul är det iaf att intresset är så stort för långlopp.

Om man varit med så länge att man kommer ihåg varför ERF delades upp i NEC plus REC så var det just för att det blev så många team i ERF serien att man till och med kvalade ut team på Anderstorp. Det är trist för nya team att komma till start, kvala, och så åka hem till och med utan att få startavgiften återbetald. (När arrangören har fått fullt startfällt så borde han betala tillbaka till dom stackarna som blivit utkvalade, tycker jag. Ren anständighet. Arrangören tjänar ju "max" ändå. Nå, nog om det, tillbaka till kval...)

Eftersom ERF är en "gärdsgårdsserie" och "For Fun" utan vare sig VM eller SM status så var det en tjusig och ideell tanke att dela ERF upp i två lopp, NEC och REC, så att "alla fick köra". Det var grundtanken i denn "For Fun" serie.

Därför tycker jag att det är konstigt att några snabba REC team vägrar att flytta upp till NEC och därigenom ge plats till återväxt. Om ett nytt REC team kommer till ett lopp, betalar full startavgift, kör kval 15-20 min per man, blir utkvalad och får åka hem, så kommer dom inte igen. Det har vi sett så sent som 2006. Var blir återväxten då?

Det talas om att NEC/REC inte bara är "for fun" men att NEC/REC är tävling och man ska försöka köra ifrån dom andra och komma så högt upp i resultaten som man kan. Då fattar jag inte att det inte också är ambitionen för REC team att komma upp till NEC i den efterföljande säsong????

Själv var jag lika feg, och ville helst köra REC 2007 trots hyfsat resultat 2006. Men min teamkompis övertalade mig att köra i NEC 2007 trots att varken jag eller vår gamla Traja ångvält knappast har talang till det. Men trots att jag nog är bland dom långsammaste, så hade jag kul, höll mina spår, orsakade inga krasher, lyckades med några få omkörningar, och vi kom aldrig sist i något lopp (bortsett från ett stk växellådsras som orsakade DNF). Alla i NEC kör snabbt och snyggt, så jag till och med upplevde det som säkrare att köra i NEC än i REC som ibland blev krach-fest med hårresande vingliga "race-linjer" och spårbyten när man stod och kikade som publik.

Därför har jag svårt att se varför "snabba" killar envisas att köra REC, speciellt på små banor med risk att kvala ut nya team som hjälper till med ekonomin genom att deltaga.

Måste nog säga att om jag varit Brånalt så hade jag tvångskvalat dom tio första REC team från 2007 til NEC 2008. Punkt slut. Man kan aldrig hitta en lösning som alla blir nöjda med. Man får hitta en rimlig lösning som man själv tror är riktig i hjärtat och moralisk. Ibland är det hårt att vara chef eller ledare för ett projekt, med det är därför alla inte är chefer.

Om man tvångsuppklassade REC team till NEC och det därmed fannas plats i REC serien, så vore det inga hinder för några NEC jeppar att också deltaga i REC utan att kvala folk ut. Mer körtid för alla.

En anna möjlighet var att REC team med NEC förare skal kvala till REC men att alla "rena" REC team automatiskt får garanterad plats till start i REC.

Det finns säkert många lösningsmöjligheter. Själv lutar jag mest åt att man skall tvångs-uppklassa topp teamen från REC.

Det var så mina tankar. Hoppas det inspirerar. Men det finns inte ett enda problem i världshistorien som alla inblandade någonsin har lyckats bliva 100% eniga om. Så att eftersträva full enighet på detta forum är kanske överambitiöst.

När alla har luftat sina åsikter så återstår bara att "chefen" tar en beslutning som han tycker är bäst, punkt slut. Hoppas det blir en bra beslutning för dom flesta.

tjenixen,
Kris

Tävlingsdagar

Ni skriver att REC kör kvalar lördagar i inbjudan står det det väl söndag?
Har jag missat något :)

Om man varit med så länge att man kommer ihåg varför ERF delades upp i NEC plus REC så var det just för att det blev så många team i ERF serien att man till och med kvalade ut team på Anderstorp. Det är trist för nya team att komma till start, kvala, och så åka hem till och med utan att få startavgiften återbetald. (När arrangören har fått fullt startfällt så borde han betala tillbaka till dom stackarna som blivit utkvalade, tycker jag. Ren anständighet. Arrangören tjänar ju "max" ändå. Nå, nog om det, tillbaka till kval...)

tjenixen,
Kris

Mycket välskrivet...

Jag kan inte förstå hur man kan förespråka att man skall köra med halvfullt startfält i NEC och sen kvala ut folk i REC.

Jag ställer samma fråga. Det möjligt att det ligger som förslag men jag förväntar mig ett mail eller telefonsamtal från Brånalt innan jag ändrar min planering.
Hur skall man tolka tilläggsreglerna? Det verkar inte som de lämnar utrymme för kval vilket diskuteras här.

Woho, here we go again! :tungan

Minns du hur det klagades högljutt över att man värvade några snabba förare i teamen:rolleyes:

Mycket välskrivet...

Jag kan inte förstå hur man kan förespråka att man skall köra med halvfullt startfält i NEC och sen kvala ut folk i REC.

Där ligger kärnan till problemet, man borde tvinga upp de snabba REC teamen.

För h.. S såklart ni ska tävla på Lördagar :tummenupp

Last edited:
Efter att ha läst (nästan) hela tråden så ställer jag mig några frågor och drar några slutsatser.

Om man tvångsuppklassar några team på Falken är dom då uppklassade för hela säsongen?
Det kan innebära att man knäcker deras ekonomi för året och dom inte har råd att köra alla race.

Om man "tvingar" upp dom snabbaste REC teamen på varje enskild bana så spricker hela poäng systemet i REC.

Att dom skulle införa en regel som säger 1 förare=1 race/helg är ju en ganska naiv tanke då arrangörerna garanterat vill ha så stora startfält som möjligt.
En sådan regel skulle resultera i 2 halvfulla race på tex Torpet.

Nej jag säger som Oscar (tror jag det va). Neka dom NEC team som vill köra REC om det blir överfullt. Gäller dock inte om det är andra förare som ämnar att köra REC för ett NEC team.

Om det nu är så att REC tilltalar så många team så att det blir överfullt så det nog tyvärr bara att gilla läget.

Sen så spelar det ingen som helst roll vad det står för bokstav på en enskild förares licens.
Det är hela teamets kompetens som ska vara avgörande om dom ska/bör köra NEC resp. REC.

//Robert:martialar

Är Ni rookies? Enkel fråga ger enkla svar.?

/ Jens

2 av förarna är b-förare, våra mekar, den tredje är antingen jag eller skalman. Ja eller nej? Ska det vara tillåtet att blanda a- och b-förare eller ej? Eller våra mekar ska köra samtidigt som vårt NEC-team?

Hade en diskussion med Brånalt, alla han kontaktat om att köra i NEC istället för REC har tackat nej. Varför vill man inte köra NEC om man har möjlighet? Har man ambitionen att vinna i REC och tror att man blir sist i NEC? Så är inte fallet! Är man i topp i REC har man kapacitet att vara kring 10:e i NEC om man inte gör bort sej.

Ännu har väl inte ett enda team blivit utkvalat, och jag tror o hoppas att det kommer förbli så och att team anmäler sig där dom hör hemma. det lär ge sig...

2 av förarna är b-förare, våra mekar, den tredje är antingen jag eller skalman. Ja eller nej? Ska det vara tillåtet att blanda a- och b-förare eller ej? Eller våra mekar ska köra samtidigt som vårt NEC-team?

Hade en diskussion med Brånalt, alla han kontaktat om att köra i NEC istället för REC har tackat nej. Varför vill man inte köra NEC om man har möjlighet? Har man ambitionen att vinna i REC och tror att man blir sist i NEC? Så är inte fallet! Är man i topp i REC har man kapacitet att vara kring 10:e i NEC om man inte gör bort sej.

Tror en del tvekar inför NEC då det känns som om man behöver lite annat material för att hävda sig där. I det Rec-team jag ingår i så kör vi för att få lite extra träning för rookie600.

I Rec klarar vi oss på en 600:a, man klarar sig på en uppsättning däck och det duger med dunk som tankutrustning.

Vi fick en förfrågan, och som jag skrev tillbaka till Brånalt så ställer vi gärna upp i NEC framöver istället. Dock kan vi i nuläget inte göra detta i Falkenberg då jag är borta på andra "uppdrag" NEC-dagen. Vi kikar efter någon lösning men som det ser ut nu är det REC eller inget som vi har möjlighet till i just Falkenberg. Hade vi vetat detta tidigare hade vi kanske agerat och planerat lite anorlunda men utan någon intränad depåpersonal, enbart 2 förare, jeepdunkar, 600 med standardtank och inga som helst snabbfästen samt tanken att vi gör det mer för skoj och tränings skull tyckte vi att 4-timmars rec vore lämpligast. Att man kör med 2 A-förare talar ju knappast om att depåstoppen funkar av sig själv.

Vi fick en förfrågan, och som jag skrev tillbaka till Brånalt så ställer vi gärna upp i NEC framöver istället. Dock kan vi i nuläget inte göra detta i Falkenberg då jag är borta på andra "uppdrag" NEC-dagen. Vi kikar efter någon lösning men som det ser ut nu är det REC eller inget som vi har möjlighet till i just Falkenberg. Hade vi vetat detta tidigare hade vi kanske agerat och planerat lite anorlunda men utan någon intränad depåpersonal, enbart 2 förare, jeepdunkar, 600 med standardtank och inga som helst snabbfästen samt tanken att vi gör det mer för skoj och tränings skull tyckte vi att 4-timmars rec vore lämpligast. Att man kör med 2 A-förare talar ju knappast om att depåstoppen funkar av sig själv.

Inte speciellt svar till Pelle, men bara generella komentarer ut i luften...

I 2005, 2006 och 2007 körde vi med en gammal Triumph 955 "ångvält" från 1997 som väger 30 kg för mycket och som saknar 20-30 hk. Allt är standard, motor, tank och tanklock med nyckel. Billigaste möjliga fix av fjädringen. Inga "snabb"-grejer någonstans. När vi byter framhjul så skruvar vi av/på bromsoken och najar om dom. Om vi tankar 15 sek snabbare eller långsammare spelar ingen roll. Bara vi inte spiller bensin och får 2 minuter stop-and-go. Jag kör långsamt och min teamkompis körde snabbare. Så vi brukade hamna mitt i fältet efter 6 timmer. Därför var vi "tvungna" att köra NEC 2007. Vi har inte kommit sist ännu. Bara man inte ligger i vägen allt för mycket. Jag märker att jag kör i en helt annan (dåligare) klass än dom proffsiga från f.ex. superbike.

Tror inte man måste heta fantomen för att köra NEC. Alla kan ju inte vinna. Vi har kul ändå. Jag tvekade länge inför NEC 2007 men det gick bra ändå. Andra kan nog klara det också, utan Rossi eller "snabba" kit-prylar. Det är ju ändå inte VM. När några Pro Superbike killar kör NEC som träning så kör dom ändå i en klass för sig, utan att "vi" andra normala kommer i närheten.

ERF har NEC och REC bara för att det är flera team än att dom får plats samtidigt på banan. Därför kör vi i två omgångar på två dagar. Man behöver inte ha så stor respekt och vara rädd att köra i NEC. Vill påstå att det till och med är säkrare att köra NEC för då slipper man dom 2-3 absoluta nybörjare i REC som inte vet vilka spår dom ska köra och ibland plötsligt och omotiverat byter spår för att "ge plats". Eller inte har vett att köra ikapp Safety Car. Eller prövar att vinka förbi dig under gul flagg med garanterad straff. REC är farligare än NEC med rutinerade förare.

Det var mina 5 ören. Hoppas få se flera team i NEC.

/Kris

Last edited:
Tror en del tvekar inför NEC då det känns som om man behöver lite annat material för att hävda sig där. I det Rec-team jag ingår i så kör vi för att få lite extra träning för rookie600.

I Rec klarar vi oss på en 600:a, man klarar sig på en uppsättning däck och det duger med dunk som tankutrustning.

Men om ni kör för träningens skull så kan det väl inte spela någon roll att ni inte kan hävda er i NEC?:va

Jag skulle NÄSTAN kunna ta gift på att de som ligger i toppen i REC och som har tackat nej till NEC, har tackat nej just för att de hellre håller sig i toppen i en lägre serie än som medelmåttor i den högsta.

Det är en skröna att man måste ha specialtank, snabbfästen och 25 stycken crew members för att köra i NEC, många NEC team kör vanliga rejshojar, men det är klart om målsättningen är att stå på pallen så krävs det extra allt och en hel del flyt.

Visst är det bra med en 24 liters tank på Anderstorp eller Mantorp, men på Knutstorp och Falkenberg så tar oftast föraren slut innan bensinen gör det.

Med standardhoj har man ju dessutom något att skylla på :tungan

Jag skulle NÄSTAN kunna ta gift på att de som ligger i toppen i REC och som har tackat nej till NEC, har tackat nej just för att de hellre håller sig i toppen i en lägre serie än som medelmåttor i den högsta.
Litet diskussionsunderlag:

Vad räknas till toppen i REC? Hur ska man se på det? Är det totalpoängen efter samtliga race? Är det antalet pallplatser? Eller är det tider? Eller är det resultat per förare?

Vi slutade 14 (av 66 team enligt erf.nu) i REC förra året och körde inte samtliga race, kan man då klassas som "toppteam" eftersom det gick "bra" när vi väl körde (Race2-12p, Race5-17p, Race6-21p)? Eller hur ska man se på det?

Litet diskussionsunderlag:

Vad räknas till toppen i REC? Hur ska man se på det? Är det totalpoängen efter samtliga race? Är det antalet pallplatser? Eller är det tider? Eller är det resultat per förare?

Vi slutade 14 (av 66 team enligt erf.nu) i REC förra året och körde inte samtliga race, kan man då klassas som "toppteam" eftersom det gick "bra" när vi väl körde (Race2-12p, Race5-17p, Race6-21p)? Eller hur ska man se på det?

Man skulle ju kunna göra en bedömning av lagets genomsnittliga prestationer. Om man kör ett race och vinner så kan man ju flytta upp. Om man kör tio race och snittar en 5:e-plats så kan (ska?) man flytta upp. Jag anser iaf att ni kan flytta upp med de resultaten ni gjorde.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman