57 teams i REC !

Men alltså... Om man åker ner för att tävla på lördag och så råkar man kvala för fort och måste stanna en dag till. Verkar inte helrätt.

Nej, men verkar det helrätt att man inte kan kvalle ind til et rookie race pga av a-förare ?
Det var bare et forslag, jag hoppas nogen kan skäre igennem och säge... "nu är det så här... EOD"...

Jag vet vi inte vill ha' problem med kval, men jag tyckar inte det er helt ok... Husk att nya REC teams inte kan ställe op i NEC. Men, det är ingen problem for NEC förere att ställe op i REC :va

Men alltså... Om man åker ner för att tävla på lördag och så råkar man kvala för fort och måste stanna en dag till. Verkar inte helrätt.
Verkar inte helrätt att anmäla sig till REC om man har kapaciteten att köra i NEC om jag få säga det själv.
Tror nog Brånalt & co är flexibla om man som teamchef meddelar att temet man leder är för bra för REC och att man hellre kör ett 6 timmars NEC mot likvärdigt motstånd. Även om man aldig kört varken REC eller NEC innan.

Kan tyvärr leda till att NEC förare ser REC som en billig träning innan race.
Jovisst kan det bli så men man tar ju dessutom en rätt stor risk, man kan ju krascha ut sig så man inte kan köra alls i "rätt" serie dagen efter.

Last edited:
For andre er REC en chance på änu en pokal.
Precis som golfspelare som inte justere sit hcp ned, bare for at få änu en pokal ....

Jag känner att du räknar in mig där och jag vet även att det tjurades en del när jag och DonQ ställde upp i sista racet Atorp.
Vi hade, om jag har räknat rätt, 16:e (SEXTONDE) snabbast varvtid, och lyckades ändå bli tvåa på en hoj som vi själva tankade utan specialprylar till höger o vänster. Vad är problemet?? Sluta gnäll o bara tjata om pokaler (som jag gav bort till nån jag inte ens vet vem det är), utan börja köra hoj istället!!:mad:

Försökte lite lätt (notera) leta efter hur långa passen är på träningen... vet du? Tänkte om det är värt o slita med hojen.

Alicia ska ju köra SP o kanske man då kan ta med sin egen hoj o få lite mer nytta av helgen.

Skulle bli minst 3 ev 4 grupper beroende på antal.
Förra året körde vi 3 grupper i 20 min pass om jag inte minns fel.

och om man bara har med däck för 4 timmar så lånar man av ett nec team som fick köra rec? utkvalning är egentilgen inte så dumt för det höjer nivån på hela tävlingen.

björn
På viket sätt då? :va
Samma snabba NEC team kör både lördag och söndag medan teamen som kämpar för att bli bättre blir utkvalade? Höjer det nivån?

Positivt är ju att överbefolkningen får anses som ett angenämt problem.
Det mest sympatiska tycker jag dock vore om REC-team med förare som ska köra NEC samma helg kvalar om de lediga platserna.

På viket sätt då? :va
Samma snabba NEC team kör både lördag och söndag medan teamen som kämpar för att bli bättre blir utkvalade? Höjer det nivån?

Då botten nivån var alldeles för dålig förra året. Om jag då får välja på pest eller kolera så brottas jag hellre med 5 nec-team. Jag tror dessutom att om det blir kval så kommer nog dom flesta nec-team som körde dubbelt förra året att dra sig för att köra dubbla räjs, men det är ju bara vad jag tror.

björn

Då botten nivån var alldeles för dålig förra året. Om jag då får välja på pest eller kolera så brottas jag hellre med 5 nec-team. Jag tror dessutom att om det blir kval så kommer nog dom flesta nec-team som körde dubbelt förra året att dra sig för att köra dubbla räjs, men det är ju bara vad jag tror.

björn
Då hoppas jag du tror rätt för annars finns nog risken att vi (de lite långsammare teamen) tröttnar o lägger ner. Detta främjar iallafall inte svensk RR.

Då hoppas jag du tror rätt för annars finns nog risken att vi (de lite långsammare teamen) tröttnar o lägger ner. Detta främjar iallafall inte svensk RR.
Tyvärr har vi liknande förhållanden under RR SM, det är knökfullt och utkvalning i Rookieklasserna medans det i A klasserna inte ens är fulla startfält.

Hmm... Jag vet inte om jag har förstått det hela rätt. Handlar det om utkvalningsrisken, eller att NEC-teamen tar pokalerna?
Om det handlar om att kanske inte få köra, vilket det låter som på ditt inlägg, så är det ju bara att neka NEC-teamen när det är fullt startfält.

Tyvärr har vi liknande förhållanden under RR SM, det är knökfullt och utkvalning i Rookieklasserna medans det i A klasserna inte ens är fulla startfält.
Ja, och lösningen på problemet är att tvångsuppklassa de som är tillräckligt snabba att köra i A-klassen.

Har alla glömt vad det handlar om

EnduranceRacingfor FUN.

Spelar väl inte så stor roll om man är snabb eller inte. Vill man köra och det riskerar att bli fullt får man kvala. Enkelt, så är det i alla sporter när deltagar antalet är stort ;)

Hmm... Jag vet inte om jag har förstått det hela rätt. Handlar det om utkvalningsrisken, eller att NEC-teamen tar pokalerna?
Om det handlar om att kanske inte få köra, vilket det låter som på ditt inlägg, så är det ju bara att neka NEC-teamen när det är fullt startfält.
Pokalerna bryr jag mig inte det minsta om (än). Vi körde REC förra säsongen och inser att vi måste träna mer, tävla mer och bli snabbare, smartare och ha en bättre taktik för att kunna fightas om dessa. Mitt "problem" är att jag vill mäta mina krafter och tävla mot de som också är rookies, inte mot "eliten" som kör i korpenklassen för att det är ballt eller vill träna för en billig peng, allt för att sen kunna tävla om pokalerna i en högre serie.

Fyll först upp NEC med de team som är tillräckligt snabba för att köra där. Tillåt inte nån att säga "nej, vi vill inte köra NEC för där kan vi inte vinna". Om ett team är nystartat kan man ranka det genom att titta på vilka förare som är anmälda som förare. RR Sverige är inte större än att det går att hålla koll på.

Om vi sen har 57 startande i REC så okej, då får man ta risken att inte få köra, att bli utkvalad, det tillhör sporten men då ska man också kvala enligt bestämmelserna och inte låta snabbaste föraren ligga ute för att sätta bästa möjliga kvaltid.

Det handlar (for mit vedkomne) om at køre. Jeg har ingen tvekan på att vi kommer kvalle, men kanske andre inte gör for att NEC förare oxå vill köre REC.

Om der inte är fullt startfält kan Rossi få köre om han vill... Men, om der finns kvall pga. NEC förare vill köre båda race, då tyckar jag det kan väre ett problem....
Men, det är ju op til NEC förarene om dom vill köre NEC & REC.

Om ett team är nystartat kan man ranka det genom att titta på vilka förare som är anmälda som förare. RR Sverige är inte större än att det går att hålla koll på.

Om vi sen har 57 startande i REC så okej, då får man ta risken att inte få köra, att bli utkvalad, det tillhör sporten men då ska man också kvala enligt bestämmelserna och inte låta snabbaste föraren ligga ute för att sätta bästa möjliga kvaltid.
Snabba A förare som bildar nya team kan redan nu ansöka om att få wild card i NEC.

Det handlar (for mit vedkomne) om at køre. Jeg har ingen tvekan på att vi kommer kvalle, men kanske andre inte gör for att NEC förare oxå vill köre REC.

Om der inte är fullt startfält kan Rossi få köre om han vill... Men, om der finns kvall pga. NEC förare vill köre båda race, då tyckar jag det kan väre ett problem....
Men, det är ju op til NEC förarene om dom vill köre NEC & REC.

Då kan man ju fråga sig vad folk tjurade över när jag och DonQ körde Atorp där det inte fanns någon risk för utkvalning?!

Då kan man ju fråga sig vad folk tjurade över när jag och DonQ körde Atorp där det inte fanns någon risk för utkvalning?!

Ja, jeg körde inte sista år, så det kan jag inte säge.... Men, kanske andre tyckar det är liten .... uhmm ... unfair ? Jag vet det inte...

For mig är REC kval for NEC ... Om jag kan bli klasset op for NEC till nästa år, så är det perfekt... Men, om jag inte får nogen point for at alla NEC förarne tager dom i REC, så är det ju ett liten problem, ik ? Kanske det är det som folk inte var helt tilfredse med ?

Ja, jeg körde inte sista år, så det kan jag inte säge.... Men, kanske andre tyckar det är liten .... uhmm ... unfair ? Jag vet det inte...

For mig är REC kval for NEC ... Om jag kan bli klasset op for NEC till nästa år, så är det perfekt... Men, om jag inte får nogen point for at alla NEC förarne tager dom i REC, så är det ju ett liten problem, ik ? Kanske det är det som folk inte var helt tilfredse med ?

Som sagt, vi hade 16:e bästa tid i racet... I rest my case!

Angående poängen så kan jag förstå det, men det blir ju lika för alla.

Som sagt, vi hade 16:e bästa tid i racet... I rest my case!

Angående poängen så kan jag förstå det, men det blir ju lika för alla.

16: bästa i racet... hur fik du pokalen ?

Och nej, det är inte lika for alle... for om du får point, kan du så kvalle dig till att köre 2 x NEC nästa år ? Nej, det kan du ju inte... så vad händer ? Ingen rykker op i NEC och der kommer fler och fler REC teams.
Man kunne så säga att ingen point til teams som har NEC förare men det är ju inte fair heller. Vafor skulle man så köre REC ?

Anyway... dette har ingenting med kvall att göre och man hittar nok aldrig en annan lösning än den som är idag. Om man är enig eller ej...

Last edited:
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...