57 teams i REC !

För att ni kör som höns!? :crash

Lipa mindre och träna mer så kvalar ni in med lätthet! Me promise :)

Du glömmer nog att det är rätt stor skillnad på REC och NEC, även om man bortser från farten. Att köra sex timmar kräver fler förare och en något större organisation än att bara köra fyra timmar. Tänk dig själv att köra tre entimmespass på Knutstorp. Det skulle ivf jag anse var lite mer än lagom. Särskilt om man inte har någon eller bara en som hjälper till i depån. Det är helt enkelt mycket enklare att rodda ett REC än ett NEC. Vilket naturlitvis är attraktivt för många, typ de flesta...

De flesta som kör REC eller NEC har nog med sig minst två resurspersoner. Vill du kunna påverka din placering i REC så måste du även där vara vass i depån även om du inte har de vassaste sakerna som snabbtank etc....

Tre entimmespass är onödigt om du inte räkna med teamet bara är två? Men det hade varit lite macho på knudan =)

/Urban

Hade vi vetat detta tidigare hade vi kanske agerat och planerat lite anorlunda men utan någon intränad depåpersonal, enbart 2 förare, jeepdunkar, 600 med standardtank...

De flesta som kör REC eller NEC har nog med sig minst två resurspersoner. Vill du kunna påverka din placering i REC så måste du även där vara vass i depån även om du inte har de vassaste sakerna som snabbtank etc....

Tre entimmespass är onödigt om du inte räkna med teamet bara är två? Men det hade varit lite macho på knudan =)

/Urban
Jag tänkte mest på PeleB:s inlägg, som Maverick svarade på. PelleB:s team är inte det enda. Men oavsett hur många man är och hur mycket personal man har så blir det en större apparat att köra NEC än REC. Bara en sån sak som att ordna depåfolk innan racen är ett stort problem för många. Det var alltid ett jätteproblem för oss i de team jag körde med. Jag har iaf lätt att se att det väger en del när man beslutar vilken serie man kör i.

Edit: det med tre entimmespass var just för de fall då man bara är två. Annars finns det inget skäl, om man inte är fakir...

Tänk dig själv att köra tre entimmespass på Knutstorp. Det skulle ivf jag anse var lite mer än lagom.

2005 tror jag det var som Team Highsider (Nicke och Henke) körde en hel säsong med bara två förare, inkl 10 timmar på Mo I Rana... Det är bara du som är gammal och slö Ive.

Och där har vi svaret som retar gallfeber på alla andra. Träna gör man på träningar, tävla gör man på tävlingar. Har man inte farten, träna mer.

björn
Vi (även jag) har farten att tävla i REC, men inte mot team som egentligen hör hemma i NEC.
PelleB vill ju också träna, varför hoppar du inte på honom med dina kommentarer? Jag anser bara att det är bättre att han/dom gör det där dom hör hemma rent fartmässigt, i NEC. Då har vi vars en sandlåda att leka i, du är välkommen, jag lånar ut hink o spade.

Äggsakt!

Varför ska vissa få träna sig snabbare i REC men inte andra?:va

Är det depåarbetet som strular så tränar i.a.f vi det hemma i garaget. I går gjordes ca 10-15 hjulbyten på hojen. Ingen var nöjd så det lär nog bli 50 gånger till innan alla är nöjda. Träna kan man göra hemma också och inte behöver man någon jättebudget heller.:)

Är du så kass på att köra att du är rädd att bli utkvalad så anmäl dig inte till en tävling då! Anmäl dig till en bandag och TRÄNA där. Jag kör i REC för att jag vill tävla. Kval är en del av tävlingen som finns i alla klasser om det krävs. Så vad skiljer REC från alla andra klasser?
Kom inte dragande om att REC är för långsamma förare eller folk som bara vill träna inför NEC. Kommer det NEC förare/team så se och lär. Men framförallt se till att spöa dem.
Jag har själv hamnat före Humlans team mer än en gång. Inte för att teamet jag körde med då har varit snabbare än dem. Men vi har de dagarna haft bättre ordning på grejorna och inte strulat med elfel eller trasiga drevhubbar t.ex.
Det är ju det som är ENDURANCE racing man måste ha koll på mer än bara körningen. Många NEC/REC team har sett grymt vassa ut på pappret men strulat till det i depån.

Så snälla sluta gnälla om kval och se till att träna er snabba inför en REC tävling så kan vi ju höja kvaliteten på serien.

/Henke #129 REC
Du, vi "tränar" nog mer i garaget än du kan ana. Vi tränar även på bandagar så lägg ner det också. Tycker inte du själv att det är bättre att vi har två fulla serier än en som är överfull och en som är halvfull?

Exempel:

Låt oss säga att det är 50 REC team anmälda men endast 40 som får starta, då spelar det ingen roll hur mycket alla tränar eller lånar in kvalpiloter, det blir ändå 10 utkvalade team som får sitta på läktaren.

Det måste väl rimligen vara bättre att snabba A-förare siktar på att fylla dom lediga platserna i NEC istället för att ha lekstuga i REC.
Vet inte om du säger det på ett annorlunda sätt än jag men det är exakt detta jag menar.

Fasiken ibland blir man stolt över att vara din teamchef.

Skämt åsido: Fyll om möjligt NEC men sen är ju faktiskt kval enda alternativet....

/Urban
Det har du helt rätt i och det har jag inga problem med heller. Kval tillhör motorsporten.

Han börjar bli gammal och räddare av sig:tungan

Klart man inte ska se tävlandet som träning! tror inte min team kollega menar det så heller.
Mer som utveckling.
Och kan man minska risken att något team får åka hem igen så är det kanon!

Är det massa lediga platser i Nec så hej då ska det ju fyllas på med team från Rec.
Fulla startfält måste ju som många tycker vara det bästa eller!?
För att vara som du är så är du rätt klok. :pannkyss
Träna var kanske fel ord, utvecklas är bättre.
Kan du utvecklas att hålla dig PÅ banan i år tror du?
Så ska jag utvecklas på att köra nån sekund snabbare.

Hitta en grymt snabb A förare som ni har som reserv, bjud honom på mat och huserum dessutom gärna kvinnor och vin :tuttar
Han ser till att ni kvalar in utan problem, moraliskt rätt eller fel?.
Både moraliskt fel och rätt tradigt, vi har ju vårt team för att vi har kul ihop.
Varför ska man behöva ta till såna knep för att tävla i en ren gärdsgårdsserie som REC?

Last edited:
2005 tror jag det var som Team Highsider (Nicke och Henke) körde en hel säsong med bara två förare, inkl 10 timmar på Mo I Rana... Det är bara du som är gammal och slö Ive.

Halvdelen av loppen 2006 och 2007 körde Triumph Råttorna med två förare i NEC 6-timmars. Vi satsade då på 30-minuters pass så att man inte blev så trött. Man fick vila oftare. De 1-2 minuter extra vi tappade vid varje förarbyte utan tankning omsatte vi till att hålla oss på asfalten mens vi körde. Så man kan köra 6 timmar med två förare utan problem. Men det blev konstigt lätt att köra dom lopp vi hade tre förare. Rena semestern med tre förare. He, he. Alt är ju relativt.

/Kris

Är det inte lämpligt med 2st extra uppsättningar fälgar i NEC ifall man inte ska behöva kränga under pågående race?

Är det inte lämpligt med 2st extra uppsättningar fälgar i NEC ifall man inte ska behöva kränga under pågående race?
Vi har alltid klarat oss med en uppsättning extrafälgar, frågar du Humlan så måste man ha fem långtradare med grejer :tungan

Vi har alltid klarat oss med en uppsättning extrafälgar, frågar du Humlan så måste man ha fem långtradare med grejer :tungan

Om man vill ge sig själv en chans så borde man ha tre set, eller minst två fram och tre bak. Vem vill stå och kränga däck under ett race som man har betalat för att få köra??

Vem vill stå och kränga däck under ett race som man har betalat för att få köra??

Eftersom vi inte "har betalt för att få köra":D
(Njaa, kunde kanske nästan feltolkas.)

Tar vi in fälg & däck till Greven, så fixar han omlägg av däck för en hundring....
Så vi klarar oss på 1 extra set.
Han kommer väl att vara på plats iår igen?

//
Benny

Det är just din inställning till vad REC egentligen är som "retar" mig (ta det inte så allvarligt, jag är inte arg på det sättet).

Vi kommer att göra vår 2:a säsong i REC, vi har köpt "ny" motor till vår ratbike R1:a från -98:a, tre nya set däck, ersatt mycket av det vi klotade sönder under 2007. Vi har betalt serieavgift, kommer att erlägga startavgift på 5 rejs, vi har precis som alla andra resor T o R banan m.m, m.m.

Kommer vi att kunna kvala in på alla rejs? Tveksamt. Varför inte? För att "några" som egentligen borde köra i NEC ser REC som ett "kul", "trevligt", "lagom" träningstillfälle. Ni kommer att kunna kvala in hur lätt som helst och kommer förmodligen att kvala ut oss och andra som går in i REC med samma förutsättningar.

Är detta bra? Sprids RR-sporten i Sverige på detta sätt? Får vi fler utövare? Blir kvalitén och bredden bättre? :va
Jag har iallafall svårt att se det som något positivt, i mina ögon ska ni och andra team med samma förutsättningar "träna" i NEC och inte i REC.

Hur ska vi kunna bli bättre och utveckas som ERF-team?
Ni som säger "träna mer", tänk efter, det är ju det vi gör genom att ställa upp i REC.

:tummenupp

:tummenupp :tummenupp

Om du kan läsa så skrev jag att vi gärna ställer upp i NEC framöver men att det under Falkenbergshelgen inte var möjligt. Hade vi vetat att det skulle bli överfullt hade vi säkert agerat annorlunda från början, så har ju dock inte fallet varit tidigare.

Nu har det dock visat sig att jag haft datumen om bakfoten. På Tr för REC står det faktiskt den 3 maj, öppnar man dock och läser lite noggrannare står det ju NEC 3/5 och REC 4/5. Helt plötsligt kan vi "bara" deltaga i NEC (anledningen är att min son kör Honda RR Academy och de kör tävling i Malmö på söndagen). Jag skrev faktiskt och till Brånalt att vi bara kunde deltaga på lördagen när vi fick förfrågan om Wildcard och han reagerade inte heller.

Nu har vi dock som sagt tagit Wildcardet till NEC och "lånat" in ytterligare en förare (från ett annat REC-team, så kom nu inte och gnäll över att han kommer köra i både REC och NEC!) då 3 entimmarspass på falkenbergsbanan känns lite väl tufft.

Hoppas verkligen alla får köra för det är ju givetvis det vi vill. Att däremot börja gnälla så fort det kommer kval på tal tycker jag är lite sandlåda. Citat Björne:"-tävling är tävling!" Och som sagt, vi anmälde oss till ERF för att ha lite kul ihop och köra lite hoj utöver SM-tävlingarna. Utan någon depåpersonal eller Endurance-rutin blir ju givetvis det självklart att anmäla sig till REC.
Lite olyckligt när det blir en sådan "felfördelning" men det kanske är så att de flesta teamen är nya utan rutin, det vet jag inte då vi bara varit med en gång tidigare och inte har någon koll på vilka team som är med år ut och år in.

Vi får se till att hitta farten omgående på den banan som vi aldrig åkt på med andra ord....

Det ska nog ordna sig!

/ Jens #2 Team Green

Japp, samme här.. har aldrig kört på falken...

OT: har du (nogen annan) fået en kvitto fra falkenberg ? Jag tänker mest på träningsdagen fredag d. 2. maj.
Jag har ingen anning om den är fullbooked eller ej ? (jag betalte i marts/starten av april)

Men du gav inte bort din pokal din egotrippade f-n!:mad:

Det beror ju på hur många i teamet som normalt sett kör i de klasser som du nämnde. Om jag tex skulle vilja köra ERF med min gamla mek Pålle, ska vi då köra i NEC för att jag har A-licens?

Lika barn leka bäst. Det stämde väl iförsig när ni körde rec i a-torp förra året.
Ni hade nog inte haft en chans mot dom snabba killarna i Nec. Så det va rätt beslut av er att köra Rec för ni hade inget i Nec att göra.

Så i år när du kör med lite snabbare killar som robban o humlan kanske du har en chans att ta hem en pokal där oxå. Hoppas !!

Japp, samme här.. har aldrig kört på falken...

OT: har du (nogen annan) fået en kvitto fra falkenberg ? Jag tänker mest på träningsdagen fredag d. 2. maj.
Jag har ingen anning om den är fullbooked eller ej ? (jag betalte i marts/starten av april)

Träna är fegt. Får nog träning på kvalet ;)

/ Jens

Men hur många REC-team är anmälda till Falkenberg?

Ja det är en bra fråga, vad jag vet så går det inte att se nånstans?

Om det är så många så blir det komplicerat med kval också? Blir två kvalgrupper och då spricker nog deras tidschema?

Vi får se jag tror och hoppas att Brånalt har nåt smart på g som han snart vill delge.

/Urban

Falkenberg 3-4 maj

15. Startavgift
SEK. Betalas på bankgiro 361-4724 senast 24/4-08
NEC 2.800:-
REC 2.400:-.
SP BOTT 1.300:-

Så kommer der vel snart en startliste ?

Du kör ZX10 .... Jag kör ZX6 :D ... Jag behöver al den träning jag kan få om vi skal kvalle til racet

Kör nog faktiskt inte ZX10 på Falken utan ZX6a. Om vi inte får till bullret nu på fredag på Mantorp när vi testar DB-killern.

Då jävlar ska en massa hästkrafter få släppa loss!!

/ Jens

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...