500cc: Back to the future

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Efter att ha läst otaliga inlägg om 2 takt, 500 2t vs 990/800 4t, 250 2t vs 600 4t och efter att återigen ha tittat på "Faster" och dem gamla "glamourdays" med superläckra sponsorer som West, gauloise osv så väcktes intresset lite för 2t. Till min undran.

Om dem hade fortsatt med 2t, tänker främst på 500cc, hur tror ni att dem skulle ha utvecklats (framför allt motorn)? Mer cc? Knappt någon skillnad? Stor skillnad, mkt mer vrid?

Ge mej sanningen om hur bra 500cc kunde ha blivit.
11358d1188687095-aprilia-rsw-500-v2-sale-post-4592-1188522492_thumb.jpg

Hade man i stället för 990 bara tillåtit 800 cc fyrtaktare i MotoGP från början hade tvåtaktarna varit minst jämnspelta och hade då fortsatt att utvecklas.

Idag hade då 500 cc 2T säkert varit överlägsna.

Tractioncontrol skulle nog dom där 2t 500 maskinerna må bra av, eller så kanske det förtar nöjjet som publik :banana

Ondskefullare maskin får man fan leta efter :Bugar

Last edited:
Effektmässigt hände ganska lite med 500:orna från ca 1990 fram till stupstocken. Redan 1989 så överskred Honda 170 hästar med sin ökända NSR500. Detta visas även av att Shinichi Itoh redan 1992 satte officiellt toppfartsrekord på Hockenheim med 322 km/h (han överskred den magiska 200 mph-gränsen) med den bränsleinsprutade varianten av NSR500. Jag tror aldrig att det rekordet slogs (dock ska sägas att det inte fanns någon bana senare med så bra förutsättningar som Hockenheim att köra riktigt fort på) även om jag har för mig att Loris Capirossi det sista året körde 325 km/h på Suzuka, men det kan ha varit på ett test.

Istället koncentrerade man sig på att tygla den vilda tvåtaktskarakteristiken med andra tändföljder, mycket elektronik,försök med insprutning, rörliga avgasventiler etc i allt sinnrikare konstruktioner.

Man kan genom att titta på 500:ornas moderna historia urskilja att det skedde en revolution nånstans kring 1991-92 som gav varvtiderna en ordentlig skjuts neråt, dels berodde det på det tilltagande däckkriget mellan Dunlop och Michelin och dels introducerades Big Bang-motorn vilket gjorde hojarna mer lättkörda, framförallt i regn. Jag vill minnas att Kevin Schwantz varvrekord från Assen 1992 aldrig slogs innan banan byggdes om ca tio år senare. Det ger klart också en fingervisning om vilken kaliber förarna hade vid denna tidpunkt med Doohan, Rainey och Schwantz som de snabbaste.

500:orna hängde varvtidsmässigt med mycket bra ända fram till slutet 2003 då Proton körde med sina trecylindriga 500:or och framförallt Jeremy McWilliams slaktade gamla 500-rekord på löpande band, dock kunde han aldrig matcha de starkare diesl...fyrtaktarna på rakorna då han hade kanske så mycket som 70 hästars handikapp. Kommer dock aldrig att glömma åkbilderna från Ukawas onboardkamera som var riktad bakåt....McWilliams ligger bakom, försvinner som ett möte vid varje raksträcka för att komma farande som en kanonkula i efterföljande bromsning, därefter ligga centimetrar bakom Ukawa som en ilsken geting, kryssande fram och tillbaka för att hitta en öppning, tydligt uppbromsad i varje böj.....

En modern 500 cc V4 skulle vara chassimässigt vassare än en MotoGP-hoj, de går att bygga oerhört mycket lättare och ännu kompaktare, samma däcks och fjädringsteknologi skulle ju finnas tillgänglig, tyvärr skulle det krävas oerhört mycket teknik för att få dem lika lättkörda som dagens körskole...förlåt MotoGP-hojar och då skulle det ändå vara lika ointressant som idag när tuggumituggande snorvalpar med strumpor på huvudet kommer in och sätter varvrekord på tredje försöket, 1989 skulle dessa ha förpassats till sjukstugan via mellanliggande akrobatisk luftfärd med hälften av benen i kroppen brutna. Läs gärna "Thunder from down under" för att höra vad Doohan tyckte om att försöka tygla en 500:a. "I actually feared the motorcycle, every time i heard them revving it up in the pits it was like "Oh my god, do i really have to throw a leg over this thing".

Kontrasten var när Gerry Nordström provkörde en MotoGP-hoj och tyckte den var "trivsam och lättkörd" som man beskriver en Volvo i Teknikens Värld.

För mig låg en stor del av tjusningen i att det var så farligt och svårkört med en 500, minsta misstag straffades obönhörligen av asfalten och de enda som kunde betvinga dem var en handfull psykotiska hjältar.

Roadracing VM var någonting, det är inte längre.....

Jag är övertygad om att det skulle hänt en hel del på motorsidan även på en tvåtakts 500. Särskilt om det hade varit någorlunda fria tyglar från regleringshållet, se på tvåtakts-snöskotrarna, där knallar det på en del och om man nu får turbo och variabla expansionskamrar att fungera ordentligt så tror jag att tvåtaktsmotorn blir snudd på lika effektiv som fyrtaktarna, om inte bättre med tanke på utvecklingsresurserna som finns inom Moto Gp med möjligheter att labba med olika material mm.
Lägg till fungerande avgasrening som också ser ut att komma ordentligt
till tvåtakt så tycker jag, personligen, att tvåtaktshojarna ska göra omedelbar comeback i Moto Gp. Rossi är väl enda personen som vunnit titel både i fyr- och tvåtakt? Undrar hur många av dagens förare som skulle överleva en säsong och vilka som skulle tillkomma, vore riktigt häftigt och vilket lyft för serien!

Om en teknik kräver halva cylindervolymen, är billigare att trimma, är billigare att underhålla, är lättare att underhålla, så är den oxå bäst lämpad för racing..

Tyvärr vill de flesta konsumenterna ha en liten "bilmotor" i sina hojar.. Kanske även jag själv....fast en tvåtaktare med e-tec skulle vara intrssant att ha i en hoj.

/JPS

....McWilliams ligger bakom, försvinner som ett möte vid varje raksträcka för att komma farande som en kanonkula i efterföljande bromsning....

Det där är väl största problemet med ett effekthandikap. I kurvan där den lilla hojen har en fördel så är den stora hojen ivägen och bromsar upp så att den mindre inte kommer till sin rätt.

Och på rakan är det sedan lätt att köra om när man har ett effektövertag.

Jag hörde senast idag en gubbe på tv som sa att anledningen till att folk säjer "det var bättre förr" är att de själva var unga då. Och det e roligare att vara ung än gammal.
En dålig generalisering.

Fakta i fallet är att den som saknar erfarenheter knappast kan avgöra om det var bättre förr eller inte, eftersom det inte existerar ett relevant förr i erfarenhetsbanken.

Last edited:
En dålig generalisering.

Fakta i fallet är att den som saknar erfarenheter knappast kan avgöra om det var bättre förr eller inte, eftersom det inte existerar ett relevant förr i erfarenhetsbanken.

Bara att fråga Rossi, Capirossi (och vem mer) som kört både 500 2t och 990/800 4t.

På Eicma visades denna skönhet, baserad på Ilmor X3 hojen från 2007, med Patons 500 motor.

Riktad till folk med mkt pengar som gillar bandagar.
Dom hade en viss efterfrågan men skulle utveckla i iaf ett år till.

Bifogat

• patilx.jpg
    patilx.jpg
    64.9 KB · Visningar: 385
när man läser intervjuer med rossi så vill han nog hellre har tillbaka den gamla hederliga 990 utan elektoniktjafs framför en 500 2t.
Även unga killar som lorenzo vill ta bort elektroniska hjälpmedel från dagens hojar

när man läser intervjuer med rossi så vill han nog hellre har tillbaka den gamla hederliga 990 utan elektoniktjafs framför en 500 2t.
Även unga killar som lorenzo vill ta bort elektroniska hjälpmedel från dagens hojar

990 Ägde :tummenupp

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...