500cc: Back to the future

Vad vägde en fulltankad 500:a under de sista åren (32 liters tank va?) och vad väger en 800:a (148 Kg + 21 liter bränsle?)?

Vad vägde en fulltankad 500:a under de sista åren (32 liters tank va?) och vad väger en 800:a (148 Kg + 21 liter bränsle?)?
130kg utan bränsle var väl gränsen på slutet(tidigare 115kg)?Taget fritt ur minnet...

när man läser intervjuer med rossi så vill han nog hellre har tillbaka den gamla hederliga 990 utan elektoniktjafs framför en 500 2t.
Även unga killar som lorenzo vill ta bort elektroniska hjälpmedel från dagens hojar

Han säger än idag att 500 var det absolut roligaste att köra, 990:n upplevdes av många som väldigt tam och tråkig, tex Christian Sarron som körde vansinnes-500:orna från 80-talet "It's ok.......for girls" var hans kommentar om Moto GP-hojen....

Han säger än idag att 500 var det absolut roligaste att köra, 990:n upplevdes av många som väldigt tam och tråkig, tex Christian Sarron som körde vansinnes-500:orna från 80-talet "It's ok.......for girls" var hans kommentar om Moto GP-hojen....

När man såg Capirossi på 990 Duccen så kan man nog tycka att den var allt annat än tam. Grämer mig fortfarande över att han fick stå över race 06 pga skada. Den värdiga vinnaren! ;)

130kg utan bränsle var väl gränsen på slutet(tidigare 115kg)?Taget fritt ur minnet...
Okej, då skilde det alltså ca 18 kilo i torrvikt men 500:an hade ca 50% mer bränsle ombord (32 liter mot dagens 21 = 8.25 Kg (om en liter bensin väger 0.75 Kg) så vi lägger på 8 Kg och skillnaden är då ca 10 kilo. Om vi säger att Rossi väger 60 Kg så skulle hans ekipagevikt på en 500:a vara densamma som Pedrosa (ca 50 Kg) på en RC212V. Att då beskriva 500:orna som superlätta och optimala kurvmaskiner känns lite fel (även om de självklart har mindre gyrokrafter tackvare 300 cc mindre cylindervolym).
När man såg Capirossi på 990 Duccen så kan man nog tycka att den var allt annat än tam.
Självklart. En del gör sitt bästa för att förlöjliga allting efter 2001 och när någon som inte längre kör ska säga vad han tycker så tar en del det som ett bevis.

Last edited:
Ekipagevikten har inte direkt så mycket att göra med hur lättsvängt chassit är, dessutom tror jag inte någon motogp-hoj var nere i minimivikten?
Sen är det mindre roterande vikt i en tvåtaktare förutom de mindre kolvarna.
Men visst gjorde den extra soppan en hel del i början samt att egenskaperna på cykeln ändrades märkbart ju mindre soppa det var i den (märktes stor skillnad på full tank i en 250 kontra 5-6 liter i tanken).

Man komma ihåg att all den utveckling som skett av fyrtaktarna också skulle kommit tvåtaktarna tillgodo. Det hade nog inte hänt så mycket mer just vad gäller motorn på 500 än vad det har gjort inom de övriga tvåtaktsklasserna, 500 hade säkert fortsatt utvecklas långsamt liksom 125- och 250-klasserna och fyrtaktstekniken gjort. Däremot hade förekomsten av traction control, datoriserad motorstyrning, förbättrad fjädring, däck, bromsar och nya material sett till att de förbättrat sina prestanda år efter år, precis som 990/800.

Det är inte konstigare än så.

För övrigt anser jag likt Chis Ash att något gått förlorat. Jag har inte sett ett enda MotoGP-lopp i år.

Tycker de här citaten ur texten är slående..

"So why does he rate the 500 so highly? " The satisfaction of riding the 500 is a big motivation for me, " he explains. " I think it’s necessary to have big balls to ride the 500. The four-stroke may be faster, but for sure it doesn’t give the same sensation. When you’re riding the 500, the most difficult bike in the world, it’s necessary to have a perfect set-up and you’ve also got to ride perfectly all the time. "

It’s all about riding the razor’s edge. The new breed of GP four-strokes may be quicker, but they won’t give that same skating-on-the-edge-of-disaster feeling that racers crave. When a rider gets it right on a 500, he’s climbed Mount Everest."

Sen är det nog så att man måste ha en perfekt set-up även idag för att vinna race.

Däremot hade förekomsten av traction control, datoriserad motorstyrning, förbättrad fjädring, däck, bromsar och nya material sett till att de förbättrat sina prestanda år efter år, precis som 990/800.
Man ska inte glömma bort att 500:orn hade TC redan i början av 90-talet. Skulle man fråga tex Freddie Spencer hade han säkert tyckt att 500:orna från slutet av 90-talet var rena körskolehojarna jämfört med den hoj han körde i mitten av 80-talet. Skulle du fråga KR Sr så....

tyvärr så är det inte många förare som kört både 2 takt och 4 takt.
en 250 4 taktsmotor med samma vikt och effekt som en 2 taktsmotor i samma chassi hade varit som dag och natt,det har nog få förstått i tråden.
förbrukningen,peaken och tracktionen hade idag varit ett lätt offer för eletroniken.däcksutveckling,bromsutveckling och allt som hänt på chassi och fjädringssidan hade nog gjort de snabbare än 800 kubikarna.
kommer ihåg testerna från v-due,den var ju mycket mer lättkörd än firebladen som var topp off the line då.tror samma senarie hade utspelat sig i motogp.

sedan är 2 taktsmänninskor i grunden bakåtsträvande,de gnäller gärna om att 4 takt blir favoritiserade men själva kan de inte ens montera riktiga ljuddämpare så de förlorar stora möjligheter att visa upp sig och faktiskt tävla med sina fantastiska maskiner,offtopic men jag fattar inte mig på de....

Man ska inte glömma bort att 500:orn hade TC redan i början av 90-talet. Skulle man fråga tex Freddie Spencer hade han säkert tyckt att 500:orna från slutet av 90-talet var rena körskolehojarna jämfört med den hoj han körde i mitten av 80-talet. Skulle du fråga KR Sr så....

både rätt och fel,de flesta hade en förprogrammerad kurva så om motorn rev:ade upp snabbare än vad den förprogrammerat kunde varva ut med växel i så ändrade den tändningen.men en med dagens mått riktig traction,hade de inte

Last edited:
sedan är 2 taktsmänninskor i grunden bakåtsträvande,de gnäller gärna om att 4 takt blir favoritiserade men själva kan de inte ens montera riktiga ljuddämpare så de förlorar stora möjligheter att visa upp sig och faktiskt tävla med sina fantastiska maskiner,offtopic men jag fattar inte mig på de....
Då är vi två.

både rätt och fel,de flesta hade en förprogrammerad kurva så om motorn rev:ade upp snabbare än vad den förprogrammerat kunde varva ut med växel i så ändrade den tändningen.men en med dagens mått riktig traction,hade de inte
Stämmer, den var inte alls så avancerad som dagens TC. Ville bara belysa att TC inte är något nytt och att hjältar som Schwantz och Doohan hade det till viss del. Har som bekant lite svårt för folk som ska försöka romantisera saker som hände förr och alltid hävda att allt var mycket bättre på den tiden.

Det där med "bakåtsträvande" ställer jag mig dock lite frågande till?
Tycker det mesta folket som håller på med tvåtakt vidareutvecklar sina maskiner, likaså de fabrikanter som faktiskt håller på med 2t-utveckling..
Visst är det så att 2t blivit otroligt mycket mer körbart de senaste 20 åren, bredare register och bättre gasrespons.. Yamaha 250 2003 kontra yama tz från 83 är ju som natt och dag..

Det är ju bara två olika spår av utveckling.. ett för 4t och ett för 2t.. Inget står still.

Dock tycker jag att en 2t alltid är mycket mer "sensation" än motsvarande 4t, även de moderna 2t.. cr500 på is är en best, husa 650 hur lätt som helst att köra..

Jag är inte moderator men nu tycker jag tråden blivit väl OT. TS vill ha mer eller mindre underbyggda spekulationer och personliga funderingar i ämnet hur en tvåtakts Gp-hoj skulle ha kunnat se ut idag. Någon som har något att tillföra i ämnet? Annars tycker jag övriga diskussioner kan tas i redan startade trådar i liknande ämnen om tvåtakt vs fyrtakt och dess vara eller inte vara.

Då är vi två.

Stämmer, den var inte alls så avancerad som dagens TC. Ville bara belysa att TC inte är något nytt och att hjältar som Schwantz och Doohan hade det till viss del. Har som bekant lite svårt för folk som ska försöka romantisera saker som hände förr och alltid hävda att allt var mycket bättre på den tiden.

Början på 90-talet har jag iofs inte hört tidigare, däremot lite labbande med det från mitten 90-talet?

Jag är inte moderator men nu tycker jag tråden blivit väl OT. TS vill ha mer eller mindre underbyggda spekulationer och personliga funderingar i ämnet hur en tvåtakts Gp-hoj skulle ha kunnat se ut idag. Någon som har något att tillföra i ämnet? Annars tycker jag övriga diskussioner kan tas i redan startade trådar i liknande ämnen om tvåtakt vs fyrtakt och dess vara eller inte vara.

sant,och svaret gick att läsa i mitt inlägg:
de hade varit bättre ,mer lättkörda och mindre bränsleförbrukande.
utvecklingen hade helt klart kunnat gangna 2 taktaren mer men med ökade ljudkrav och människor som sätter kamremmar över halva motorn istället för en vinkelväxel till slidmatningen så känns det som alla hjärnor som skulle kunna utvekla 2 taktare redan gett upp med det och idag bygger m1:or.
eftersom fabrikanterna saknar argument till att satsa på 2 takt då gathojsmarknaden helt enkelt hellre vill ha 4 takt(mindre service,högre driftsäkerhet bla.) så kommer vi aldrig få se dessa värsting 2 taktare komma.
svårt att tro att någon helt inovativt skulle göra en bra motorcykel värdig M1.
kolla i snöscooter,där har vi utveckling på motorerna med större ljuddämpare etc.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup