Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
JAPP
det gör det.
även många rg 500r finns kvar
JAPP
det gör det.
även många rg 500r finns kvar
130kg utan bränsle var väl gränsen på slutet(tidigare 115kg)?Taget fritt ur minnet...Vad vägde en fulltankad 500:a under de sista åren (32 liters tank va?) och vad väger en 800:a (148 Kg + 21 liter bränsle?)?
herregud, 250whp och dubbla zx10r vridet, ge mig
när man läser intervjuer med rossi så vill han nog hellre har tillbaka den gamla hederliga 990 utan elektoniktjafs framför en 500 2t.
Även unga killar som lorenzo vill ta bort elektroniska hjälpmedel från dagens hojar
Han säger än idag att 500 var det absolut roligaste att köra, 990:n upplevdes av många som väldigt tam och tråkig, tex Christian Sarron som körde vansinnes-500rna från 80-talet "It's ok.......for girls" var hans kommentar om Moto GP-hojen....
Okej, då skilde det alltså ca 18 kilo i torrvikt men 500:an hade ca 50% mer bränsle ombord (32 liter mot dagens 21 = 8.25 Kg (om en liter bensin väger 0.75 Kg) så vi lägger på 8 Kg och skillnaden är då ca 10 kilo. Om vi säger att Rossi väger 60 Kg så skulle hans ekipagevikt på en 500:a vara densamma som Pedrosa (ca 50 Kg) på en RC212V. Att då beskriva 500130kg utan bränsle var väl gränsen på slutet(tidigare 115kg)?Taget fritt ur minnet...
Självklart. En del gör sitt bästa för att förlöjliga allting efter 2001 och när någon som inte längre kör ska säga vad han tycker så tar en del det som ett bevis.När man såg Capirossi på 990 Duccen så kan man nog tycka att den var allt annat än tam.
Man ska inte glömma bort att 500Däremot hade förekomsten av traction control, datoriserad motorstyrning, förbättrad fjädring, däck, bromsar och nya material sett till att de förbättrat sina prestanda år efter år, precis som 990/800.
Man ska inte glömma bort att 500rn hade TC redan i början av 90-talet. Skulle man fråga tex Freddie Spencer hade han säkert tyckt att 500
rna från slutet av 90-talet var rena körskolehojarna jämfört med den hoj han körde i mitten av 80-talet. Skulle du fråga KR Sr så....
Då är vi två.sedan är 2 taktsmänninskor i grunden bakåtsträvande,de gnäller gärna om att 4 takt blir favoritiserade men själva kan de inte ens montera riktiga ljuddämpare så de förlorar stora möjligheter att visa upp sig och faktiskt tävla med sina fantastiska maskiner,offtopic men jag fattar inte mig på de....
Stämmer, den var inte alls så avancerad som dagens TC. Ville bara belysa att TC inte är något nytt och att hjältar som Schwantz och Doohan hade det till viss del. Har som bekant lite svårt för folk som ska försöka romantisera saker som hände förr och alltid hävda att allt var mycket bättre på den tiden.både rätt och fel,de flesta hade en förprogrammerad kurva så om motorn rev:ade upp snabbare än vad den förprogrammerat kunde varva ut med växel i så ändrade den tändningen.men en med dagens mått riktig traction,hade de inte
Då är vi två.
Stämmer, den var inte alls så avancerad som dagens TC. Ville bara belysa att TC inte är något nytt och att hjältar som Schwantz och Doohan hade det till viss del. Har som bekant lite svårt för folk som ska försöka romantisera saker som hände förr och alltid hävda att allt var mycket bättre på den tiden.
Jag är inte moderator men nu tycker jag tråden blivit väl OT. TS vill ha mer eller mindre underbyggda spekulationer och personliga funderingar i ämnet hur en tvåtakts Gp-hoj skulle ha kunnat se ut idag. Någon som har något att tillföra i ämnet? Annars tycker jag övriga diskussioner kan tas i redan startade trådar i liknande ämnen om tvåtakt vs fyrtakt och dess vara eller inte vara.
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |