500cc: Back to the future

Måste kommentera ljudspekulationen. Det är en myt att 2-taktarna låter mera. Bara för att man inte gillar ljudet blir det inte högre. Vi har upprepade mätningar som visar att det inte är någon större skillnad mellan klasserna under en tävlingsdag, enda undantaget är förstås 125Jr som är klart tystast. I övrigt var det väldigt lika, man kunde se en intressant skillnad mellan R1000 och SBK som antagligen beror på att SBK-förarna vrider ut hojarna mer än vad rookiesarna förmår. I 600 var det inte samma skillnad, förmodligen beroende på att det inte finns samma överflöd av effekt. Men att 125R och 250R skulle låta mer är en myt. Tvärtom dör 2-taktsljud av fortare med ökat avstånd så utifrån att det är våra bangrannar som klagar så är det 4-taktarna som är problemet!

Eftersom vi diskuterar MotoGP dessutom så finns det ingen ljudnivå i reglementet ens men helt klart är att de nuvarande hojarna låter betydligt mer än 500:orna gjorde.

Last edited:
sedan är 2 taktsmänninskor i grunden bakåtsträvande,de gnäller gärna om att 4 takt blir favoritiserade men själva kan de inte ens montera riktiga ljuddämpare så de förlorar stora möjligheter att visa upp sig och faktiskt tävla med sina fantastiska maskiner,offtopic men jag fattar inte mig på de....

Det verkar som dom är rädda för utveckling som kan hota deras identitet så pass att man förtränger verkligheten och desperat söker för osanna argument som stöder ens egen tolkning.
990:n upplevdes av många som väldigt tam och tråkig :D

Last edited:
Det verkar som dom är rädda för utveckling som kan hota deras identitet så pass att man förtränger verkligheten och desperat söker för osanna argument som stöder ens egen tolkning.
990:n upplevdes av många som väldigt tam och tråkig :D
Sicket dravel, måhända kvalificerat då du är doktor men likväl dravel. :)

" I have just two more GPs in which to ride a real bike. "

Ahhh...vad skönt det är att få vatten på sin kvarn....

Mer 500-spekulationer och anekdoter och mindre agiterande från touringfolket tack, vi har hört det till leda i tusen andra trådar, jag är inte inne och spammar i era lastbilstrådar.....

Back on topic så hade jag gärna sett att man tog bort 130 kilosgränsen och återgick till den gamla 115-kilos, den reglerades upp därför att chassina bantades för mycket vilket med dåtidens teknik innebar att de blev för klena och uppförde sig som bångstyriga hästar. Med dagens teknik hade det varit en baggis att bygga galet bra chassin som klarade den totalvikten. Protons KR3 vägde ju in på prick 115 kilo med tre cylindrar....det chassit räckte för att köra åttor runt kantarellharvarna.

En modern 500-klass innehållandes ultrahårda regler för elektroniska hjälpmedel, 200 hästars V4:or och 115 kilos chassin hade nog blivit ett brutalt uppvaknande för många av de stomatolleende wonderboysen, och ändå hade det varit peanuts jämfört med 1989.

Minns Doohans uttalande om 500:orna 1998, "Det är ingen match att köra en 500 längre, de är snälla nu, vem som helst kan köra dem" i nästa andetag kallade han dem Super-twofiftys.....

Tänk efter, var är alla highsiders idag? Den kraschen som Doohan beskriver som "en resa till helvetet" var den som skiljde agnarna från vetet. Många yngre förmågor gick upp och körde ett antal snabba varv på en 500, när sedan självförtroendet nådde lite för höga höjder tog hojen och visade vem de försökte tygla och kastade av dem i en benknäckare, ett-par tre sådana så var de flesta psyken knäckta och man blev aldrig riktigt snabb på grund av rädslan. Men ett fåtal förare klarade sig igenom denna skola och blev mästare i sin konstform, man hade inte energin att dalta runt med klubbor och fjanta sig framför kameran när man satt och funderade på i vilken kurva man skulle bli avkastad nästa gång. Även dessa mästare betvingade aldrig hojen fullt ut, Kevin Schwantz highsidade ett flertal gånger i betryggande ledning på den erkänt elaka RGV:n.

Jag har heller inte sett ett MotoGP-race på ett par år, jag är nämligen intresserad av roadracing, inte cirkus.

Är jag ensam om min övertygelse att vi hade sett samma fyra förare i topp 2009 (Rossi, Pedrosa, Stoner och Lorenzo) oavsett om de varit 500:or utan elektroniska hjälpmedel eller dagens MotoGP-hojar?

Här är min, ytterst personliga åsikt och uppfattning i ämnet.

Problemet för oss "tvåtaktsmänniskor" är att "vi" önskar att fenomenet tvåtakt fortfarande fanns kvar i en lite större utsträckning än vad det gör numera och, framför allt, att utvecklingen skulle vara mer omfattande än i dagsläget. "Vi" tycker (oftast) inte att allt var bättre förr utan uppskattar mer känslan av att köra tvåtakt och dess upplevda känsla av att vara närmare "gränsen" på en tvåtaktare än på t.ex en fyrtaktshoj. De som gillar tvåtakt och som jag träffat och diskuterat saken med har ofta lika kul på en moppe som på en hundratusenkronorshoj då "gränskänslan" kan komma att upplevas lite med vad som helst. Att vi sedan handlar dyra leksaker är en annan sak men det hör egentligen inte hit i det här resonemanget.
Jag personligen struntar fullkomligen i varvtider så länge som det känns som om det går fort när jag kör. Möjligen kan varvtider på, just då, aktuella maskin vara aktuell när jag ställer den mot förra varvet eller polarens på samma maskin.
Se det som en glorifiering av något som, lite grann, materialiserar/personifierar vår längtan efter att ha kul och uppleva en härlig känsla.

Sedan det här med att dela in folk i "Vi och Dom". Det har gjorts förr i både större och mindre skala. T.ex konflikten mellan Palestina och Israel, Tredje Rikets ideologi, Klu Klux Klan, Islam och Kristendom osv.
Jag vågar påstå att det är direkt fel och knappast främjar någon form av konstruktiv utveckling eller samvaro. Frågan är varför folk fortsätter begå samma misstag som föregångarna gjort även om det, ibland, är i mindre skala, t.ex "tvåtakt vs fyrtakt"...

Last edited:
Är jag ensam om min övertygelse att vi hade sett samma fyra förare i topp 2009 (Rossi, Pedrosa, Stoner och Lorenzo) oavsett om de varit 500:or utan elektroniska hjälpmedel eller dagens MotoGP-hojar?

Rossi hade givetvis varit med i toppen men annars skulle förmodligen resultat listan sett annorlunda ut. Tror du att vi skulle se samma namn i täten om det var 250, eller Superbikes de satt på?

Det fanns en anledning till att snabba 250 förare som Pedrosa och Lorenzo har kunnat gå direkt in i toppen på MotoGP.
De som dominerade 500 klassen under 80- 0ch 90-talen hade ofta en annan bakgrund.

Skulle var mycket intressant att sätta dagens förare på 1993 års 500cc hojar och se vilka som skulle ha mod och teknik nog att åka fort med dem.
Rossi skulle garanterat klara det, kanske Stoner och Hayden som har en viss Dirttrack bakgrund.

Vad får dig att tro att det inte hade varit några andra förare än just dessa fyra?
Jag tror att de besitter en känsla/ett kunnande som är lite över de andra i klassen. Jag tror det krävs otroligt mycket mer än vad folk tror för att åka sinnessjukt fort på en 800:a. Att Gerry Nordström lyckas ta sig runt en bana utan att krascha är inte riktigt samma sak som att pressa de sista hundradelarna ur ett monster på 240 Hk.

Det fanns en anledning till att snabba 250 förare som Pedrosa och Lorenzo har kunnat gå direkt in i toppen på MotoGP.
Rossi och Biaggi är väl två bra exempel på att de gick utmärkt att gå från 250 till 500 och vinna?

Last edited:

Inte direkt ensam, det är ju de som ansetts ha mest talang som kommit upp från tidigare klasser.
Däremot hade man nog sett fler nollresultat än man gör idag.

Mycket handlar ju om känsla... för sådär 15-16 år sen så körde jag en trimmad rg500 (gathoj) ~125-130hk, ~135kg. Den kändes helt jäkla galen mot polarns trimmade 1100r (170-180hk).

Sen är det ju fler än Gerry som provkört dagens GP-hojar.. De flesta tycker ju de går sanslöst fort, men de psykotiska superlativen som haglade när samma chaufförer körde 500'or saknas..

Det man undrar är ju om/hur mycket det ligger i pratet om att moderna båt-/skotertvåtaktare skulle vara lika rena/renare än motsvarande 4t ?

Är det någon som har fakta ?
...och det räcker ju inte med att en utsläppstyp är renare om andra fortfarande är kass.

Last edited:

Självklart VM i highsider var den optimala racingen :rolleyes:

Såg föresten ett 500cc lopp på ESPN för en stund sedan Catalunya -92 allt kändes verkligen föråldrat som en grå tid och racet bestod d sista tio varven av att varva allt för många andra förare.. En kul sak var att sex av d tio första i mål var Amerikaner.

Det man undrar är ju om/hur mycket det ligger i pratet om att moderna båt-/skotertvåtaktare skulle vara lika rena/renare än motsvarande 4t ?

Är det någon som har fakta ?
...och det räcker ju inte med att en utsläppstyp är renare om andra fortfarande är kass.

Vet att det iaf finns långt gångna försök av att bygga fungerande katalysatorer till tvåtakt. Sök på Tikkanen för en kille här i Sverige som verkar vara duktig.

För mig låg en stor del av tjusningen i att det var så farligt och svårkört med en 500, minsta misstag straffades obönhörligen av asfalten och de enda som kunde betvinga dem var en handfull psykotiska hjältar.

Roadracing VM var någonting, det är inte längre.....

Nu är det ju iof en något amputerad handfull hjältar som det står mellan hela tiden, men det är väl inte positivt. Ju fler som kan vara med i toppne desto roligare racing.
Hur kul är det om bara 2 pers kan köra och resten krashar och slår sig hela tiden?

Rossi och Biaggi är väl två bra exempel på att de gick utmärkt att gå från 250 till 500 och vinna?

Absolut, det finns ju alltid utantag. Rossi är utan tvekan en av de största talangerna genom tiderna. Biaggi (som alltid bespottas på det här forumet) är i mina ögon en större talang än Lorenzo och Pedrosa, däremot lyckades han aldrig anpassa sin körstil fullt ut och bli lika snabb i 500 som han var i 250.

Båda tog också klivet upp till 500 i slutet på nittiotalet när man lyckats få 500:orna något mindre svårhanterliga.

Faktum är att de som slogs om titlarna under 80/90-talen hade en annan bakgrund en Lorenzo och Peddo. Tror fortfarande inte att de skulle vara i täten om vi snackade en helt annan typ av maskiner som 500 2T utan massa hjälpmedel.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup