500cc: Back to the future

Faktum är att de som slogs om titlarna under 80/90-talen hade en annan bakgrund en Lorenzo och Peddo.
Nej förare uppväxta i Ducados Opens mopedklasser gjorde ju sällan något större väsen av sig i 500.Lite erfarenhet från dirttrack samt fyrtaktsracing verkar också ha behövts för att kunna bemästra svårkörda 2t 500:or.

Inte direkt ensam, det är ju de som ansetts ha mest talang som kommit upp från tidigare klasser.
Däremot hade man nog sett fler nollresultat än man gör idag.

Mycket handlar ju om känsla... för sådär 15-16 år sen så körde jag en trimmad rg500 (gathoj) ~125-130hk, ~135kg. Den kändes helt jäkla galen mot polarns trimmade 1100r (170-180hk).

Sen är det ju fler än Gerry som provkört dagens GP-hojar.. De flesta tycker ju de går sanslöst fort, men de psykotiska superlativen som haglade när samma chaufförer körde 500'or saknas..

du kan inte jämföra en blysläde från forntiden med en modern fyrtacktare.
på den tiden det begavs sig var tvåtacktare överlägsa vikt/effekt....
sen har du det usla registret som får en 500 att motsvara en gammal turbobil med en effekt kick, vilket gör att det känns att det går mycket djävligare än det gör, ägde tidigare en söndertrimmad RD500, skitkul.... men en modern fyrtacktshoj är grymt mycket bättre/snabbare, roligare det vette f.. :D

Last edited:
du kan inte jämföra en blysläde från forntiden med en modern fyrtacktare.
på den tiden det begavs sig var tvåtacktare överlägsa vikt/effekt....
sen har du det usla registret som får en 500 att motsvara en gammal turbobil med en effekt kick, vilket gör att det känns att det går mycket djävligare än det gör, ägde tidigare en söndertrimmad RD500, skitkul.... men en modern fyrtacktsmotor är grymt mycket bättre/snabbare, roligare det vette f.. :D

Har ägt och kört moderna fyrtaktare också.. Saknar fortfarande rg'n ;)
Och precis bytt 03 m3'an mot en bil med stor turbo från 1986, gissa vilken som är galnast och snabbast runt banan ;)

nu försöker du allt luras:D måste vara ihopklippt:)
Du känner inte till Chili/Doohan-highsidern på Nürburgring 1990?

”The result for Chilli was a fractured heel and dislocated collarbone and for Doohan a fractured finger of the foot and a dilocated shoulder. And a new repetition of the slope. Both riders said after the slope that they might have stepped some strange substance before the bend. At the same lap the Italian Scatola have entered in boxes to change the water pump and fill the radiator of the Paton with water. A possible explanation.”

Lorenzo gjorde dock själva luftfärden med lite mer stil, det får medges.

Bifogat

• lorenzo-china-highside.jpg
    lorenzo-china-highside.jpg
    115.7 KB · Visningar: 147
Det man undrar är ju om/hur mycket det ligger i pratet om att moderna båt-/skotertvåtaktare skulle vara lika rena/renare än motsvarande 4t ?

Är det någon som har fakta ?
...och det räcker ju inte med att en utsläppstyp är renare om andra fortfarande är kass.

De är lika rena som 4t.. I USA där man gillar utombordare, gärna 2-3 st på akterspegeln, där utvecklas 2t hela tiden. E-tec från Evinrude är den mest uppmärksammade. Det finns en hel del på youtube om detta. E-tec är även på gång på snöskotrar. Tur är väl det, för man höll ju på att drunkna i giftig rök förr i tiden! Såg någ ruggiga mätvärden av utsläpp nån gång runt -96 -97.

/JPS

”Samtidigt som den här hojen får allt annat att blekna så är den trots det förvånansvärt snäll och lättkörd.”

Gerry Nordstöm, Bike

http://www.bike.se/content/240/

Han beskriver väl den inte som tam och tråkig.

Sicket dravel, måhända kvalificerat då du är doktor men likväl dravel. :)

Precis som inom vetenskap utvecklas saker i en riktning av olika anledningar som redan diskuterats.
I slutändan kommer vi som konsumenter dra nytta av att fyrtaktarna utvecklas istället för tvåtaktarna.
Själv har jag ägt 2 st RD350 och kört säkert 1500mil med dessa och var en av de roligaste hojarna som fanns då.

Last edited:
eftersom vi alla är olika och tycker om olika saker tex 2t och 4t..

Jag skulle vilja veta vad det är som är så fascinerande 4t?

/JPS
Jag gillar bägge, min Polini 49cc har två lägen, full gas eller full broms, min Gixxer 1000 har mellanregister och bra topp, min Mille-R har mos i mitten.

Precis som inom vetenskap utvecklas saker i en riktning av olika anledningar som redan diskuterats.
I slutändan kommer vi som konsumenter dra nytta av att fyrtaktarna utvecklas istället för tvåtaktarna.
Själv har jag ägt 2 st RD350 och kört säkert 1500mil med dessa och var en av de roligaste hojarna som fanns då.
Fast det här var ju inte vad du skrev och som jag kommenterade som dravel. :)

O snyggt av spanska "pöbeln" publiken att kasta flaskor och det regnade i stort sett allt över på ambulansen som fraktade en skadad förare nedaför läktaren :va

Mottagaren hade ju torpederat deras hjälte, det och hettan blev för mycket för det spanska tempramentet. Inte föredömligt!
Annars stod ju domaren för raserandet av ett bra race! Han måste ju fått betalt av Repsol för att döma ut Biaggi o Barros..

/JPS

Annars stod ju domaren för raserandet av ett bra race! Han måste ju fått betalt av Repsol för att döma ut Biaggi o Barros..

/JPS

Dommaren sabbade inte bara racet, han sabbade troligtvis hela världsmästerskapet. Det där racet är historiskt. Eftersom en av favoritdebatterna här på forumet är Biaggi-Är-Ingen-Världsmästare-Ha-Ha-Ha-Haaaaa kan det vara intressant för alla historielösa färjekaptener att veta att Biaggi i just det ögonblicket var på god väg att ta VM-titeln från regerande mästaren Doohan, att just det domslutet är mycket omdebatterat vilket fått konsekvensen att man sedan dess ser annorlunda på liknande situationer. Hade samma situation uppstått tidigare hade Biaggi inte blivit svartflaggad och historieböckerna hade troligtvis sett annorlunda ut. Svartflaggan var förvisso regelrätt men också orättvis och totalt meningslös, den betydde ingenting förutom att Biaggi förlorade 25 poäng, en helt rättvis seger och kanske ett helt världsmästerskap.

"At that time Biaggi on the Kanemoto Honda was leading the World 500cc Championship by 2 points over Mick Doohan and by 7 over Alex Crivill�, one of the riders down in turn one that day."
Läs mer här:
http://moto-racing.speedtv.com/article/noyes_did_race_direction_miss_the_call_on_rossis_yellow_flag_overtaking

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...