5" med Michelin Supermoto. Går kjedjan fritt?

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Jag har en Husa -03:a med 5" bakfälg. Går kjedjan fritt med Michelins Supermoto däck?

Bifogat

• Michelin.jpg
    Michelin.jpg
    5.1 KB · Visningar: 500
Roger_SWE skrev:
Jag har en Husa -03:a med 5" bakfälg. Går kjedjan fritt med Michelins Supermoto däck?

Så du har köpt dig en motard nu.Hur går den då? Nöjd?

Vilket Michelin Supermoto däck ska jag ha?
Just nu sitter det ett medium fram.
Vilken gummiblandning ska jag ha bak?

Vilken blandning brukar ni åka fram/bak?

Bifogat

• Michelin.jpg
    Michelin.jpg
    5.1 KB · Visningar: 200
Roger_SWE skrev:

Har hört att soft fram samt medium bak är vanligast. Har själv beställt en uppsättning med dessa blandningar...Ska montera däcken idag :tummenupp

Roger_SWE skrev:

Tror bara att de finns i en blandning. Iaf var det så förra året. De tog fram en speciell Supermotomix helt enkelt. Mellan soft och medium om jag inte missminner mig.

Daniel

ypvs skrev:
Tror bara att de finns i en blandning. Iaf var det så förra året. De tog fram en speciell Supermotomix helt enkelt. Mellan soft och medium om jag inte missminner mig.

Daniel
Ap, ap, ap, ap.... :7peta :) Dom finns faktiskt i två, både till bak och fram. Och av någon outgrundlig fransk anledning så kan man inte lista sig till vilket som är vilket m.h.a. beteckningen på dom. Det är nämligen så elegant att, nu kommer jag då inte ihåg vilket som var vilket men, om högre nummer betyder mjukt bak så betyder det hårt fram. Eller så var det tvärt om som sagt. :confused:

Jag har det upp/nedskrivet på någon lapp någonstans. Hittar jag den så postar jag.

.

Enligt däckfirman jag pratade med finns det tre blandningar att välja mellan soft, medium och hård...

Ok, jag var och beställde sådana däck igår och kollade i bladet, det e sant att det finns 3´st olika,
Fram: soft, medium o regn
Bak: Fanns det mediumhard, medium eller regn

Vad man ska ha vet jag inte, det beror väl lite på var du ska köra och vilken årstid mm

Mr R skrev:
Enligt däckfirman jag pratade med finns det tre blandningar att välja mellan soft, medium och hård...
Ajdå, då har dom släppt fler varianter. Jag hittade min fusklapp och på den har jag, efter samtal med hojdäcksansvarig på Michelin Sverige, skrivit att

Fram där lägre nummer innebär hårdare blandning
SMF17A = soft
SMF15A = medium

Bak där högre nummer innebär hårdare blandning
SMR14A = medium
SMR22A = medium/hard

Googlade lite medan jag skrev detta och hittade då även SMF16A och SMRP16A (japp SMRP, extra P där alltså). Hur dom passar in i det hela kan bara en frog får rätsida på. Fram torde väl vara gissningsbart men bak, med ett extra P och allt.....

.

Spider skrev:
Ajdå, då har dom släppt fler varianter. Jag hittade min fusklapp och på den har jag, efter samtal med hojdäcksansvarig på Michelin Sverige, skrivit att

Fram där lägre nummer innebär hårdare blandning
SMF17A = soft
SMF15A = medium

Bak där högre nummer innebär hårdare blandning
SMR14A = medium
SMR22A = medium/hard

Googlade lite medan jag skrev detta och hittade då även SMF16A och SMRP16A (japp SMRP, extra P där alltså). Hur dom passar in i det hela kan bara en frog får rätsida på. Fram torde väl vara gissningsbart men bak, med ett extra P och allt.....

.
Ja, det är lite konstig ordning :confused:. Det här har jag fått fram.

Framdäck
SM F P16A = rain
SM F 17A = soft
SM F 15A = medium

Bakdäck
SM R P16A = rain
SM R 14A = medium
SM R 22A = medium/hard

F = Front
R = Rear
P = Rain :confused:

Priser på Michelin Supermoto däcken:

Hos http://www.stenogrus.com/ i Linköping.
1450:- / 1840:-

Hos http://www.nissesmc-butik.se/ i Uppsala.
1725:- / 1840:-

Har ni hittat bättre priser?

Last edited:
Roger_SWE skrev:

Du ska ha medium fram. Kör du med soft tar det slut fortare än bakdäcket. Skulle vara om det är riktigt kallt...

Bak ska funkar det bra med medium, grymt bett. Är det riktigt varmt eller att du kör på en riktigt snabb banan kan du köra med medium hard. Håller bra mycket längre. Martin L körde med det däcket under något alt några wm. Han kör dock aldrig soft fram. Inte jag heller efter att ha kört slut på ca 4st framdäck på nolltid utan att känna någon skillnad på fäste mot mediumframdäcken.

Stoffy skrev:
Du ska ha medium fram. Kör du med soft tar det slut fortare än bakdäcket. Skulle vara om det är riktigt kallt...

Bak ska funkar det bra med medium, grymt bett. Är det riktigt varmt eller att du kör på en riktigt snabb banan kan du köra med medium hard. Håller bra mycket längre. Martin L körde med det däcket under något alt några wm. Han kör dock aldrig soft fram. Inte jag heller efter att ha kört slut på ca 4st framdäck på nolltid utan att känna någon skillnad på fäste mot mediumframdäcken.
Tack för ett bra svar.

Var köper man Michelin Supemoto billigast?

*/ ?>
Back