4t-revival för talibanen

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Sådär, då var första träningen avklarad med 1000cc-moppen.
Kan ju börja med att skriva att jag trots allt är lite positivt överraskad, så tråkigt var det inte. R1-04 är fanken så mycket trevligare än äldre 1000cc jag kört.
Till att börja med så har jag knappt kört någon hoj sen karlskoga juli 2005, det vart 10-15 varv på brno förra året med 250'in men det är också allt.
Så förbannat rostig gav jag mig ut i mellangruppen på första passet, cykeln kändes inte lika bökig när man tog ut den på banan som den gjorde i depån iaf ;)
Men lite skumt kändes det, hade lite problem med digital gas vid fullt avslag till lite påslag, och att cykeln då vart orolig, men körde också så sakta och på fel växlar för att det skulle bli rätt. Var mycket vingligt och svårt att få något flyt i körningen. Testade såklart att slå på full gas på rakan och varva ur cykeln, och helvete vad det rasar på, svårbedömt hur fort cykelhelvetet går eftersom motorn levererar som en elmotor lugnt och fint.
Sket i att bromsa sent och sådant, känns som man måste rosta av sig mer för det utan mer jobba på att leta flyt/rätt växel/gas ut ur böjen, vilket gick skitdåligt första passet.
Orkade 10 minuter och körde in och undrade om jag någonsin skulle kunna komma på hur man kör hoj igen...
Andra passet så tjatade dessutom min resekompis på mig att jag skulle visa spår, vilket jag först inte var sådär måttligt sugen på eftersom jag körde som skit, och mina spår lever ju trots allt fortfarande i 250-världen, men what the heck.
Så koncentrerade mig på att försöka ha någorlunda rätt varvtal/växel genom böjarna i andra passet och försöka visa spåren. I andra passet började farten in i svängarna stämma någorlunda förutom i torparn där jag körde piss som fan, mycket beroende på att jag inte vet vart fan man ska börja bromsa med åbäket, helvete vad lång bromssträcka det var på aset när man kom upp i lite fart, stoppa tankern kändes det som, dessutom med taskig känsla från framhjulet. Gav fan i att gasa på rakan för att micke skulle kunna hänga på med sin 600'a.
Sen bara hipp som happ under andra passet så började jag hitta runt med cykeln, fick lite bogserhjälp av någon 600 som körde ok, inget större problem att hitta farten in/genom/ut i böjen, dessutom började jag få till så jag slapp digitala påslaget genom kurvorna. Nu började det bli roligt :)

Till tredje passet gick det änu roligare, få som kom ikapp och de som gjorde det kom man ifatt sen iaf. Fick till en rejäl powerslide ut ur esset och lite småsläpp ut ur bergskurvan, så extremt lätthanterat! Dock var däcken rätt slut så pressa hårdare kändes dumt idag, rostig är jag fortfarande, och bromspunkter kommer jag få leta efter nya, blev skitnödig mer än en gång när man tyckte att här kan jag bromsa(van från 250) och det var riktigt tight panik att få ner farten efter långrakan, så måste helt klart ut och köra mer.

Så känslorna kring hojen..
Trots att gathojarna förbättrat sig enormt är de rätt rörliga mitt i böjen och känslan från bromsarna var inte heller direkt förtroendeingivande. Nu är min hoj iofs helt standard i fjädring så det går säkert att förbättra, men klart körbart var det trots det.
Effekten är ju rätt sinnes, men konstigt nog känns det ändå inte så mycket, det är först när man tittar på hastighetsmätaren man hajar hur fort skiten går..
Bromsningarna var lite svårbedömda för mig idag på grund av både rostighet och svårt att bedöma farten på hojen, sen var det dessutom sjukt långa sträckor när man väl kom upp i fart, de där kilona trycker verkligen på från +200km/h. I lägre farter var det klart enklare att bedöma och hantera.

Så som avslutning, det är roligare att köra 1000cc än inget alls, 250r är fortfarande roligare köra, men ska ändå bli kul att lära sig den hör r1'an och se om man kan få till några godkända varvtider.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Kul för dig!

Nu väntar vi på att Nypanik också ska komma över och prata om hur snabb han var.
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
..... <klipp klipp>

Så som avslutning, det är roligare att köra 1000cc än inget alls, 250r är fortfarande roligare köra, men ska ändå bli kul att lära sig den hör r1'an och se om man kan få till några godkända varvtider.

:tummenupp
Sund inställning, bättre med en hoj än ingen hoj även om det inte exakt vad man vill ha.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
...blev skitnödig mer än en gång när man tyckte att här kan jag bromsa(van från 250) och det var riktigt tight panik att få ner farten efter långrakan, så måste helt klart ut och köra mer.

Ja om du bromsar där du bromsade med 250 på rakan så har det nog gått väldigt dåligt, om de inte hade plockat bort däcktravarna såklart. ;)

...men vad var det jag sa!!! Det är skitkul oavsett om det är 125/250 med "knivskarpa" chassin, känsla hit o dit eller om det är en buffel med 180hk.:tummenupp
 

sandstream

Guest
Du skulle ju komma fram och hälsa :mad:

Kul att du är ute och kör igen :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ja om du bromsar där du bromsade med 250 på rakan så har det nog gått väldigt dåligt, om de inte hade plockat bort däcktravarna såklart. ;)

...men vad var det jag sa!!! Det är skitkul oavsett om det är 125/250 med "knivskarpa" chassin, känsla hit o dit eller om det är en buffel med 180hk.:tummenupp

Du, det var panik ett par gånger, men det redde alltid ut sig skumt nog, hade ofta heller inte full fart på rakan utan kortväxlade och tog det lugnt.
Det är dock klar skillnad i chassi, och som du säger, det är en buffel ;)
Men, det var stor skillnad mot gsxr1000 02, samt r1-01, klart trevligare och den gick faktiskt att svänga rätt lätt, kilona kändes mest i bromsningarna.
Sen har jag saknat och köra som fan, så det gjorde det hela mycket roligare igår ;)

Du skulle ju komma fram och hälsa :mad:

Du var faktiskt förbi och snackade, men då visste inte jag att du var du. du kom fram och frågade polarn varför han vurpade i depån :D
Sen var du nånannanstans hela tiden än vid din hoj, och jag ville hålla mig i skuggan så varm som man var ;)
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
...sjukt långa sträckor när man väl kom upp i fart, de där kilona trycker verkligen på från +200km/h.
Jag vet hur illa det är och lär aldrig köra gathoj på bana igen. Mycket hellre 125-racer. Ska bli intresant att se om du är blir ifrånkörd av S.
 

Bifogat

  • proton500_04.jpg
    proton500_04.jpg
    100.5 KB · Visningar: 133
Last edited:

sandstream

Guest
Du var faktiskt förbi och snackade, men då visste inte jag att du var du. du kom fram och frågade polarn varför han vurpade i depån :D Sen var du nånannanstans hela tiden än vid din hoj, och jag ville hålla mig i skuggan så varm som man var ;)
Aha, det var du som hade "Corneliuson" eller liknande på skinnstället?

Jag höll mig också i skuggan :D
Jag vet hur illa det är och lär aldrig köra gathoj på bana igen. Mycket hellre 125-racer. Ska bli intresant att se om du är blir ifrånkörd av S.
Är svåra/tunga inbromsningar något du inte gillar?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Är svåra/tunga inbromsningar något du inte gillar?

Det är inte svårare eller tyngre att bromsa med en 1000, det blir ju tvärtom mindre jobbigt eftersom retardationen blir lägre. Däremot förstår jag att om man är van vid att bromsa senare måste det kännas trist att det inte händer något när man drar i bromshandtaget.

Jag provade grabbarnas RS125 utanför garaget - snacka om smidig hoj! Fanns inget "hull" eller känsla av rörelse i chassit. 250 lär ju vara idealiska racermaskinen, 125:eek:rna är nog lite väl lite effekt. Hade det inte inneburit en jävla massa mecka och otillförlitlighet hade jag kört 250 istället för 600.
 

sandstream

Guest
Det är inte svårare eller tyngre att bromsa med en 1000, det blir ju tvärtom mindre jobbigt eftersom retardationen blir lägre. Däremot förstår jag att om man är van vid att bromsa senare måste det kännas trist att det inte händer något när man drar i bromshandtaget.
Nu får du utveckla, borde inte en tyngre hoj (nästan dubbla vikten) bli jobbigare för kroppen att bromsa?
(Att det inte är jobbigare att trycka i bromshandtaget är ju en helt annan femma.)
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Nu får du utveckla, borde inte en tyngre hoj (nästan dubbla vikten) bli jobbigare för kroppen att bromsa?
(Att det inte är jobbigare att trycka i bromshandtaget är ju en helt annan femma.)

Nej det är tvärtom. En tyngre hoj tar ju längre tid på sig att sänka sin fart, dvs retardationen är lägre. Det jobbiga för dig som förare är att hålla emot din kropp m.h.a (framförallt) armarna för att inte fara över styret när hojen saktar ner. Däremot skulle det med samma bromsar bli jobbigare att dra in handtaget, men de är ju olika dimensionerade å andra sidan.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2986155 Nu får du utveckla, borde inte en tyngre hoj (nästan dubbla vikten) bli jobbigare för kroppen att bromsa?
(Att det inte är jobbigare att trycka i bromshandtaget är ju en helt annan femma.)
Hojen trycker ju inte på dina armar utan det är din egen vikt.
En tung hoj behöver du dessutom bromsa tidigare för att få ner till rätt fart, om man är snabb, vilke tminskar kraften man måste ta upp.
 

sandstream

Guest
Nej det är tvärtom. En tyngre hoj tar ju längre tid på sig att sänka sin fart, dvs retardationen är lägre. Det jobbiga för dig som förare är att hålla emot din kropp m.h.a (framförallt) armarna för att inte fara över styret när hojen saktar ner. Däremot skulle det med samma bromsar bli jobbigare att dra in handtaget, men de är ju olika dimensionerade å andra sidan.
Men om inbromsningen tar längre tid på en tung hoj innebär ju det att min kropp får jobba längre, dvs retardationen är längre, än om jag hade bromsat en kortare sträcka med en lättare hoj :va
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Men om inbromsningen tar längre tid på en tung hoj innebär ju det att min kropp får jobba längre, dvs retardationen är längre, än om jag hade bromsat en kortare sträcka med en lättare hoj :va
Dvs du kan vara mindre stark i armarna men uthålligare för att klara av det.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Men om inbromsningen tar längre tid på en tung hoj innebär ju det att min kropp får jobba längre, dvs retardationen är längre, än om jag hade bromsat en kortare sträcka med en lättare hoj :va
Gör denna jämförelse. Du hoppar bungyjump på två olika sätt.

1. Efter 50 meters fall sträcks linan ut 25 meter och du stannar upp helt efter 75 meter

2. Efter 65 meters fall sträcks linan ut 10 meter och du stannar även nu upp helt efter 75 meter.

Vilket fall känns mest påfrestande tror du? Förstås fall nummer 2 vilket gestaltar skillnaden att bromsa sent som man gör med en racer. Det är undebart skönt att bromsa sådär sent/hårt!
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Men om inbromsningen tar längre tid på en tung hoj innebär ju det att min kropp får jobba längre, dvs retardationen är längre, än om jag hade bromsat en kortare sträcka med en lättare hoj :va

I vilken bil tror du det påverkar kroppen mest när man ställer sig på bromsen. En Ferrari eller en Scania?

Som Nyteknik försöker säga så är det inte vikten på hojen som har någon betydelse för din påfrestning, det är på vilken sträcka energin tas upp.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Du var faktiskt förbi och snackade, men då visste inte jag att du var du. du kom fram och frågade polarn varför han vurpade i depån :D

Är det bara jag som vill höra mer om depåvurpan?

Hur gick det till? Vad är straffet, förutom evig skam, för att vurpa i depån? :)
 

Dr.Bike

Guest
Sådär, då var första träningen avklarad med 1000cc-moppen.. + massa bra och kloka ord samt en välskriven story...


Härlig läsning!! :tummenupp

Kul för dig!

Nu väntar vi på att Nypanik också ska komma över och prata om hur snabb han var.

That'll be the day...

:tummenupp
Sund inställning, bättre med en hoj än ingen hoj även om det inte exakt vad man vill ha.

SOm med fruntimmer då? ;)
 
Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
:tummenupp Härlig läsning !

Och kul att "hon" kan imponera iaf litegrann på en tvåtaktsfantast.
Tipset är att inte glömma att vara hyfsat konsekvent vid nerväxlingarna. Det påverkar bromssträckan ganska mycket på en såndär om man "glömmer" att använda motorbromsen, ..såvida du inte använder fotbromsen förstås.

Bifogar en fin bild från "hennes" förra liv. :)
(OBS ...notera vem som är på efterkälken)
 

Bifogat

  • PB.jpg
    PB.jpg
    108.9 KB · Visningar: 105
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top