3D modell av din design

• Thread starter Thread starter JHE
  • Start date Start date
Om vi ska tipsa om program att fokusera sin kraft på kan det vara värt att nämna att man bör fundera på vilken bransch man vill jobba inom innan man väljer program att fokusera på. Den etablerade fordonsindustrin till exempel (vilken jag jobbar inom) använder ofta CATIA och Pro-E. Dessutom gärna en kombination av dessa beroende på vilken del av fordonet som konstrueras.

Absolut, Catia har funnits ända sen Cad var förbehållet stordatorvärlden, och SolidWorks använder samma beräkningskärna som Catia, dessutom är det "Dassault" som äger och utvecklar båda programmen, och dom utvecklas mer och mer att likna varandras användargränssnitt, vilket underlättar för den som ska jobba i större organisationer.

Pro-E har jag bara sett tillrättalagda presentationer på, men för fordonsindustrin är deras ytmodellerare säkert mycket användbar.

Men för de flesta Cad-användare är inte en så komplex ytmodellerare nödvändig, och SolidWorks ythanterare räcker väldigt långt. Det viktigagste är att kunna omvändla dessa ytdata till ett maskinspråk som verktygsmaskinerna som sen ska göra pressverktygen och gjutmodellerna kan hantera. Och det har de sk. kallade "midrange" programmen blivit enormt mycket bättre på bara sen 2005.

Jag har "designat" både små plastverktyg och större gjutämnen där filerna från SW gått direkt till Kina för användande i framtagningen av gjutämnen och pressverktyg, med godkänt resultat.

Om skolorna får möjlighet att som med SolidWorks skollicenser, låta eleverna lära sig så mycket dom bara hinner ta till sig, så har dom en mycket bra grund att stå inför framtiden.

/KentW
Började med papper och penna som verktygsmakare 1974.

Absolut, Catia har funnits ända sen Cad var förbehållet..mycket vettig text.

Håller helt med dig, och de flesta program jag kommit i kontakt med liknar varandra på ett eller annat sätt, så att lära sig grunderna i CAD-konstruktion ger mycket oavsett program. Det jag ville poängtera var att vill man bli väldigt duktig på ett visst program bör man fundera på i vilken bransch programmet används, förutsatt att man har en målbransch man önskar jobba inom. Har man inte det är det bara att välja det program man gillar bäst.

Håller helt med dig, och de flesta program jag kommit i kontakt med liknar varandra på ett eller annat sätt, så att lära sig grunderna i CAD-konstruktion ger mycket oavsett program. Det jag ville poängtera var att vill man bli väldigt duktig på ett visst program bör man fundera på i vilken bransch programmet används, förutsatt att man har en målbransch man önskar jobba inom. Har man inte det är det bara att välja det program man gillar bäst.

Det är inte bara en gång man önskat att man "växt upp" under 80-talet istället för -50talet, med alla möjligheter som finns idag för en "tekniknörd" som föddes med en skiftnyckel i ena handen och en skruvmejsel i andra. Alla möjligheter som finns idag att utbilda sig inom teknikniska yrkesinriktningar som alla har datorn som gemensamt verktyg för att förverkliga sina tankar och ideer. Har suttit mängder av kvällar och läst iso-kod och försökt hitta var programet "tog luft" och skickade svarvstålet in i axeln istället för att runda av kanten som "tänkt". Sen kom nästa steg datorprogrammering utifrån en 3d Cadmodell, där allt går att simulera på skärmen och verifieras före produktion. Snacka om att spara tid!
Men ändå så har man fått vara med om en fantastisk resa och det är jag glad för, och pensionera mig gör jag aldrig, det får "sankte pär" sköta om, eftersom jag äger mina licenser.

Kan du rita en magkåpa till en kawasaki ZX10R 2005. Den ska vara i samma stuk/stil som bakdelen. Det ska finnas plats för en dämpare som sticker ut, något i stil med R6 2007/08. Tänk streetfighter/caferacer stuk på hojen.
Inte för stor.
Hål för att komma åt oljepluggen.

Min vision som den ser ut nu är att kunna jobba med modellering/animering till film/spel etc. Även produktframtagning. Att jobba fram en modell är väldigt liknande i dom program jag testat, maya, 3dmax, c4d osv. I c4d finns det vissa begränsningar, men då överför man projektet till ett annat program helt enkelt. Varför jag valde cinema är för att dom har så otroligt smarta lösningar på en del grejer..sparar enormt med tid med samma slutresultat.

Kan du rita en magkåpa till en kawasaki ZX10R 2005. Den ska vara i samma stuk/stil som bakdelen. Det ska finnas plats för en dämpare som sticker ut, något i stil med R6 2007/08. Tänk streetfighter/caferacer stuk på hojen.
Inte för stor.
Hål för att komma åt oljepluggen.

Vill gärna ha en skiss från sidan, framifrån, uppifrån. Svårt veta exakta passformen utan referenser.

View attachment 373587
Träna på SolidWorks, blanda inte bort korten med andra programvaror bara för att du tror dom är "lättare" det bara splittrar dig, och resultatet blir lidande.
/KentW

De programvaror som används mest inom produktutvekling är Autodesk Alias och Dassault Systems Catia.

Solidworks är mer för nybörjare/hemmapulare.

CAD= Design/ CAM= Tillverkning

Min vision som den ser ut nu är att kunna jobba med modellering/animering till film/spel etc. Även produktframtagning. Att jobba fram en modell är väldigt liknande i dom program jag testat, maya, 3dmax, c4d osv. I c4d finns det vissa begränsningar, men då överför man projektet till ett annat program helt enkelt. Varför jag valde cinema är för att dom har så otroligt smarta lösningar på en del grejer..sparar enormt med tid med samma slutresultat.

Ja du har nog verkligen hamnat rätt i tiden.
Snart har man användning för sådant fint detaljarbete som du besitter i spelindustrin. Inom 10 år tror man ju att datorkraften fullkomligt har exploderat med tanke på vad årets nobel-fysikpris gick till...

Du har valt helrätt! Lycka till

Om du ändå skall satsa på film/spel så satsa på Maya eller 3DSMax tycker jag. Det är väl kanske 50/50 i spelindustrin (kanske något vanligare med Max?), och Maya är nog störst för film med ganska stor marginal.

Om du egentligen bara skulle och modellera så kan det nästan kvitta vilket program. Men om du t.ex. tittar på spelindustrin så brukar de ha in-house tools de utvecklat för de 3D-programvaror de använder och då börjar det helt plötsligt spela roll vilket program du använder.

Någonstans måste du nog också bestämma dig vilket av spåren du vill gå åt. Om du vill jobba med att skapa modeller för t.ex. spel så måste du sätta dig in i att bygga optimerat och smart. Alla typer av texturer och shader features som brukar användas, etc.

Last edited:
Om du ändå skall satsa på film/spel så satsa på Maya eller 3DSMax tycker jag. Det är väl kanske 50/50 i spelindustrin (kanske något vanligare med Max?), och Maya är nog störst för film med ganska stor marginal.

Om du egentligen bara skulle och modellera så kan det nästan kvitta vilket program. Men om du t.ex. tittar på spelindustrin så brukar de ha in-house tools de utvecklat för de 3D-programvaror de använder och då börjar det helt plötsligt spela roll vilket program du använder.

Någonstans måste du nog också bestämma dig vilket av spåren du vill gå åt. Om du vill jobba med att skapa modeller för t.ex. spel så måste du sätta dig in i att bygga optimerat och smart. Alla typer av texturer och shader features som brukar användas, etc.

Oavsett vad man håller på med så är principerna detsamma..Maya är nog programmet man ska använda, man är inte låst till nånting då. Däremot programmet jag använder nu gör jag samma modell mkt snabbare, oftast. Den dagen då jag valt vilken riktning jag vill gå efter, anpassar jag mig efter det programmet. Det jag pysslar med nu, väljer jag cinema 10 gånger av 10. Interfacet är så mkt enklare och mer begripligt på alla sätt..större överblick över allting. Att bygga en modell smart är en regel man alltid strävad efter..att flytta punkter utan tanke är att sätta sig i skiten på en gång..man vill inte ha några som helst trianglar i en modell. Texturering och ljussättning är det absolut svåraste, det kommer ta massor med tid att bli bra på det. Krävs teoretiska kunskaper förutom logik att göra en snygg textur eller ljussättning beroende på situtation, realism, ani eller fantasy osv.

Klart du kan ha trianglar i en modell. Men det beror helt på vad den skall användas till. Men jag utgår från att de generella modelleringskoncepten och vanligaste polygonverktygen i C4D är precis samma som i alla andra 3D-programvaror. Då är det ingen jättegrej att byta verktyg när det väl behövs, även om det tar tid att bli helt bekväm med något nytt.

Aah, C4D, mitt favvo-program! Fast jag sitter inte i det så mycket nu längre men det händer nån gång ibland. Grymt intuitivt program, har även 3ds max också men inte lika lätt att komma in i, 3ds max handlar mest om att rendera Inventor-filer och produkter ritade däri till ett ”foto”. =)

Njae, jag skulle inte alltid kalla konstruktion för design, eller när man för den delen sitter och ritar el-scheman. Så det håller jag inte med om.

Var skrev jag att konstuktion = design??:confused: Är inte ett elschema en design lr?

Computer-Aided Design (CAD)

Computer Aided Manufacturing(CAM)

Last edited:
Var skrev jag att konstuktion = design??:confused: Är inte ett elschema en design lr?

Computer-Aided Design (CAD)

Computer Aided Manufacturing(CAM)

CAD = Design och väldigt mycket mer.

Computer-Aided Design eller Drafting (CAD) Föredrar drafting då det som sagt inte alltid är design.

CAD = Design och väldigt mycket mer.

Computer-Aided Design eller Drafting (CAD) Föredrar drafting då det som sagt inte alltid är design.

I mina ögon är all konstruktion även en design

Det är en definitionfråga helt klart, men jag tycker t ex att jag inte designar något när jag ritar av ett objekt som redan är designat. Ett annat ex är om en kund säger till mig att rita en kub som är 3x3cm, det anser jag inte heller är mycket design.

Nu har jag fixat solidworks på min hemmadator så nu har jag både C4D och Solidworks till mitt förfogande. Följer denna tråd ivrigt! (3D-design är ju hur kul som helst)

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!