Kent W
Ny medlem
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Om vi ska tipsa om program att fokusera sin kraft på kan det vara värt att nämna att man bör fundera på vilken bransch man vill jobba inom innan man väljer program att fokusera på. Den etablerade fordonsindustrin till exempel (vilken jag jobbar inom) använder ofta CATIA och Pro-E. Dessutom gärna en kombination av dessa beroende på vilken del av fordonet som konstrueras.
Absolut, Catia har funnits ända sen Cad var förbehållet stordatorvärlden, och SolidWorks använder samma beräkningskärna som Catia, dessutom är det "Dassault" som äger och utvecklar båda programmen, och dom utvecklas mer och mer att likna varandras användargränssnitt, vilket underlättar för den som ska jobba i större organisationer.
Pro-E har jag bara sett tillrättalagda presentationer på, men för fordonsindustrin är deras ytmodellerare säkert mycket användbar.
Men för de flesta Cad-användare är inte en så komplex ytmodellerare nödvändig, och SolidWorks ythanterare räcker väldigt långt. Det viktigagste är att kunna omvändla dessa ytdata till ett maskinspråk som verktygsmaskinerna som sen ska göra pressverktygen och gjutmodellerna kan hantera. Och det har de sk. kallade "midrange" programmen blivit enormt mycket bättre på bara sen 2005.
Jag har "designat" både små plastverktyg och större gjutämnen där filerna från SW gått direkt till Kina för användande i framtagningen av gjutämnen och pressverktyg, med godkänt resultat.
Om skolorna får möjlighet att som med SolidWorks skollicenser, låta eleverna lära sig så mycket dom bara hinner ta till sig, så har dom en mycket bra grund att stå inför framtiden.
/KentW
Började med papper och penna som verktygsmakare 1974.