3D modell av din design

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Tjo

Vore det inte rätt nice få sin design man har i skallen som en färdig 3d modell, exempel ett styre som du vet exakt hur det ska se ut i skallen, sen ritar du ner det med blyerts på papper, och ser skit ut i verkligheten =/

jag kommer bara göra "delar" dvs. i princip alla lösa delar på en hoj..kommer inte göra ex. hela motorer, hela hojar osv. tar för lång tid helt enkelt =)

Enda jag behöver från dig är själva design idéen..
pm:a eller skriv här på tråden era projekt.

Lägger upp några enkla modeller jag gjort så ni vet vad man kan göra. (inte speciellt hojrelaterade)

Gör detta i utbilningssyfte ifall ni undrar om jag har för mycket tid :p


/JHE
 

Bifogat

  • fender9_0062.jpg
    fender9_0062.jpg
    136.2 KB · Visningar: 296
  • gammal cykel5.jpg
    gammal cykel5.jpg
    113.5 KB · Visningar: 272
  • iphone2.jpg
    iphone2.jpg
    118.6 KB · Visningar: 273
  • kedja1.jpg
    kedja1.jpg
    83.5 KB · Visningar: 287
  • nes4[1].jpg
    nes4[1].jpg
    88.7 KB · Visningar: 266
  • sadel1.jpg
    sadel1.jpg
    44.1 KB · Visningar: 239
  • snus2.jpg
    snus2.jpg
    115.4 KB · Visningar: 253
  • wordpress-stereo[1].jpg
    wordpress-stereo[1].jpg
    72.1 KB · Visningar: 252
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Bara att investera i en 3D-skrivare, lite dyra fortfarande men gissar att priset snart sjuknker
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Kommer säkert sjunka i pris..men materialet kommer säkert alltid vara svindyrt.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Tack..Cinema 4D heter det
Grymt bra finish på grejerna. Hållt på mycket och gjort 3d intron i det programmet. Inte lika avancerat som det där dock :hihi
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Ett tips är att jobba med Autodesk Alias och Catia V5 om du i ett senare skede vill jobba inom industrin.

Om du vill ha en utmaning;
ferrari2dnl.jpg


:D
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Jobbar du redan med 3D idag?
Om inte, vad är förhoppningen att ditt 3D-intresse skall leda till? Jobba med film? reklam? spel? produktutveckling? arkitektur?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Kommer säkert sjunka i pris..men materialet kommer säkert alltid vara svindyrt.

materialet svindyrt?

finns skrivare som skriver ut i PA plast och plastgranulat är inte dyrt. visserligen kostar maskinen 5 mille men materialet är billigt. Med tanke på att du kan göra vad som i 3d så länge du kan leva med 1mm "hål" som minst så är det billigt med. Perfekt om du tilverkar små skalor av saker i plast. Eller mockups som du målar eller laminerar.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
materialet svindyrt?

finns skrivare som skriver ut i PA plast och plastgranulat är inte dyrt. visserligen kostar maskinen 5 mille men materialet är billigt. Med tanke på att du kan göra vad som i 3d så länge du kan leva med 1mm "hål" som minst så är det billigt med. Perfekt om du tilverkar små skalor av saker i plast. Eller mockups som du målar eller laminerar.
Eller så kan man bygga sig en printer själv: http://reprapbook.appspot.com/

Några av våra studenter har slängt ihop både plast- och sla-printers på sin fritid, skriver enligt uppgift med samma noggrannhet som våran printer i 5-miljonersklassen. :D
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Jobbar du redan med 3D idag?
Om inte, vad är förhoppningen att ditt 3D-intresse skall leda till? Jobba med film? reklam? spel? produktutveckling? arkitektur?

Förhoppningen är att jobba som frilansande 3D modellerare. Vill inte "fastna" inom någon speciell genre, utan hellre kunna arbeta med det som erbjuds. Kommer däremot inrikta mig mot nånting, men vad det blir vet jag inte ännu. Antar att det tar många år, innan man ens vet vad som är roligt och mest givande.
Än så länge är man glad hemma amatör :)
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
hade varit ett roligt projekt! Men som sagt..inga extrem projekt :)
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Det skall vara helt nya idéer så att säga?
Annars kanske göra något häftigt slip-on. Kanske lite kolfiber på det så får du leka med att ha varierande material på din modell.
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Det skall vara helt nya idéer så att säga?
Annars kanske göra något häftigt slip-on. Kanske lite kolfiber på det så får du leka med att ha varierande material på din modell.

Tanken var att hjälpa folk som håller på bygga om sina hojar, att ta fram en "del" som dom kan se 3d. Att bara göra för skoj skull, har jag redan gjort massor =)
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Jag arbetar på en reklambyrå sedan typ 15 år tillbaka. För något år sedan tog vi fram 3D modeller via en firma. Dessa "skrevs" ut på en printer med gips. Gipset är bu jättesvårt men består av 80% luft. Vi gjorde så att ett löst 2-komponentslim droppades på tipset och sögs upp. När det hade torkat slipade vi lite lätt och kunde måla och lacka.

Killen som hjälpte oss designade egna mc-delar som han tog fram och använde på hojen med detta tillverkningssätt.

Vi gjorde också tester att applicera flytande elastiskt gummi. Det var rätt kul för gipser antar hela tiden ämnet s egenskaper på det man implementerade. I detta fall blev gipset böjbart.
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
... Skulle inte så "bu jättesvårt" utan "ju jätteskört"...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kanske kan du försöka med det jag gjorde i "Skiss, lermodell, gjutform, kolfiber, här gör vi ny bakdel" länken i min signatur.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top