3D modell av din design

• Thread starter Thread starter JHE
  • Start date Start date

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tjo

Vore det inte rätt nice få sin design man har i skallen som en färdig 3d modell, exempel ett styre som du vet exakt hur det ska se ut i skallen, sen ritar du ner det med blyerts på papper, och ser skit ut i verkligheten =/

jag kommer bara göra "delar" dvs. i princip alla lösa delar på en hoj..kommer inte göra ex. hela motorer, hela hojar osv. tar för lång tid helt enkelt =)

Enda jag behöver från dig är själva design idéen..
pm:a eller skriv här på tråden era projekt.

Lägger upp några enkla modeller jag gjort så ni vet vad man kan göra. (inte speciellt hojrelaterade)

Gör detta i utbilningssyfte ifall ni undrar om jag har för mycket tid :P

/JHE

Bifogat

• fender9_0062.jpg
    fender9_0062.jpg
    136.2 KB · Visningar: 296
  • gammal cykel5.jpg
    gammal cykel5.jpg
    113.5 KB · Visningar: 272
  • iphone2.jpg
    iphone2.jpg
    118.6 KB · Visningar: 273
  • kedja1.jpg
    kedja1.jpg
    83.5 KB · Visningar: 287
  • nes4[1].jpg
    nes4[1].jpg
    88.7 KB · Visningar: 266
  • sadel1.jpg
    sadel1.jpg
    44.1 KB · Visningar: 239
  • snus2.jpg
    snus2.jpg
    115.4 KB · Visningar: 253
  • wordpress-stereo[1].jpg
    wordpress-stereo[1].jpg
    72.1 KB · Visningar: 252
Last edited:
Bara att investera i en 3D-skrivare, lite dyra fortfarande men gissar att priset snart sjuknker

Kommer säkert sjunka i pris..men materialet kommer säkert alltid vara svindyrt.

Ett tips är att jobba med Autodesk Alias och Catia V5 om du i ett senare skede vill jobba inom industrin.

Om du vill ha en utmaning;
ferrari2dnl.jpg

:D

Jobbar du redan med 3D idag?
Om inte, vad är förhoppningen att ditt 3D-intresse skall leda till? Jobba med film? reklam? spel? produktutveckling? arkitektur?

Kommer säkert sjunka i pris..men materialet kommer säkert alltid vara svindyrt.

materialet svindyrt?

finns skrivare som skriver ut i PA plast och plastgranulat är inte dyrt. visserligen kostar maskinen 5 mille men materialet är billigt. Med tanke på att du kan göra vad som i 3d så länge du kan leva med 1mm "hål" som minst så är det billigt med. Perfekt om du tilverkar små skalor av saker i plast. Eller mockups som du målar eller laminerar.

materialet svindyrt?

finns skrivare som skriver ut i PA plast och plastgranulat är inte dyrt. visserligen kostar maskinen 5 mille men materialet är billigt. Med tanke på att du kan göra vad som i 3d så länge du kan leva med 1mm "hål" som minst så är det billigt med. Perfekt om du tilverkar små skalor av saker i plast. Eller mockups som du målar eller laminerar.
Eller så kan man bygga sig en printer själv: http://reprapbook.appspot.com/

Några av våra studenter har slängt ihop både plast- och sla-printers på sin fritid, skriver enligt uppgift med samma noggrannhet som våran printer i 5-miljonersklassen. :D

Jobbar du redan med 3D idag?
Om inte, vad är förhoppningen att ditt 3D-intresse skall leda till? Jobba med film? reklam? spel? produktutveckling? arkitektur?

Förhoppningen är att jobba som frilansande 3D modellerare. Vill inte "fastna" inom någon speciell genre, utan hellre kunna arbeta med det som erbjuds. Kommer däremot inrikta mig mot nånting, men vad det blir vet jag inte ännu. Antar att det tar många år, innan man ens vet vad som är roligt och mest givande.
Än så länge är man glad hemma amatör :)

Det skall vara helt nya idéer så att säga?
Annars kanske göra något häftigt slip-on. Kanske lite kolfiber på det så får du leka med att ha varierande material på din modell.

Det skall vara helt nya idéer så att säga?
Annars kanske göra något häftigt slip-on. Kanske lite kolfiber på det så får du leka med att ha varierande material på din modell.

Tanken var att hjälpa folk som håller på bygga om sina hojar, att ta fram en "del" som dom kan se 3d. Att bara göra för skoj skull, har jag redan gjort massor =)

Jag arbetar på en reklambyrå sedan typ 15 år tillbaka. För något år sedan tog vi fram 3D modeller via en firma. Dessa "skrevs" ut på en printer med gips. Gipset är bu jättesvårt men består av 80% luft. Vi gjorde så att ett löst 2-komponentslim droppades på tipset och sögs upp. När det hade torkat slipade vi lite lätt och kunde måla och lacka.

Killen som hjälpte oss designade egna mc-delar som han tog fram och använde på hojen med detta tillverkningssätt.

Vi gjorde också tester att applicera flytande elastiskt gummi. Det var rätt kul för gipser antar hela tiden ämnet s egenskaper på det man implementerade. I detta fall blev gipset böjbart.

... Skulle inte så "bu jättesvårt" utan "ju jätteskört"...

Kanske kan du försöka med det jag gjorde i "Skiss, lermodell, gjutform, kolfiber, här gör vi ny bakdel" länken i min signatur.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!