300+ med 20-åring

Jag vet inte hur gammal du är, men JAG hörde inte talas om "gummiramarna" förens så sent som för 20-25 år sedan.
Det är bara till att inse hur ålderstigen man är..60 närmar sig oroväckande fort.

Tidigt 90-tal av folk som körde bana och gata med samma hoj. Då hade de iaf, efter mycket svetsande och testande, kommit fram till hur förstärkningarna skulle sitta.

Gick den verkligen på bakhjulet på alla växlar? Dessutom extremt drevad?
1,2,3 och ev 4 kanske kan jag köpa.

Men det brukar sägas: ingenting är omöjligt

Alltså, vi snackar förgasarhästar här, tänk på det :)

Det var först på fyran man kunde gasa på med hyfsat kontrollerat hjullyft, den gick ganska fort då. Sen lade man i 5 an och framhjulet kom upp, och samma på 6 an, men väldigt lugnt. Sen kommer hjulet ner igen men upp far det när "swoooshen" kommer... :)

Jag har kört tre turbohojar och ägt en själv och framhjulet lyfter när turbon spinner upp, det kommer ganska mycket pulver på kort tid.
Min egna hoj var en GSXR 750 från -97 som var ombyggd till streetfighter. Den hade en liten IHI turbo som laddade från 6000 varv och uppåt. Jag körde bara 0,5-0,6 bar på den så den hade kanske 200-210 hästar på hjulet. Låg jag och tankpressade på landsväg i 280 (mätarfart) på full gas så lyfte framhjulet vid varenda litet krön. Hysteriskt rolig att köra, även på bana, den hjulade överallt! :)

Det som är nackdelen med turbohoj är att oavsett hur mycket pulver man har så efter några repor börjar man leta efter wastegate skruven för att öka trycket, bara lite, lite till, lite till, en liten aning till...

...poof....skrammel...

...fuck...!

Bifogat

• 146_4612_1.JPG
    146_4612_1.JPG
    1.8 MB · Visningar: 19
  • 146_4644_1.JPG
    146_4644_1.JPG
    1.5 MB · Visningar: 19
Jag tillhör den ironiska generationen och det där var ironi.

Ungefär som att Covid var typ 3 år sen. Det var 6-7 år sen
Noga räknat kom Covid til Sverige våren 2020. Fick själv konstigt ont i halsen mitten Mars. Skrev in "ont i halsen" i almanackan. En vecka senare: Det här var väl ingenting. Månadskiftet Mars-April. Fick bara luft sittande och stående. Positivt på webben att de flesta som dör gör det i vecka 3 eller 4.
Så klarade jag bara att stå och sitta till mitten April skulle jag klara det ! Den 11 April var jag feberfri men det tog nog en vecka till innan jag vågade lägga mig i sängen.
Känslan av att inte få luft var så hemsk.

Last edited:
Visst var det trisst Kratoz men jag överlevde. ! Så jag är riktigt nöjd. Trots allt. :)
Hade som tur va en riktigt bekväm soffa :) att sitta i.
Och en son som kom med mat varje dag.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...