Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Diskuterades långt tidigare och åtgärder vidtogs.2006 diskuterades 1986 chassina gissar jag.
Kan vara. Jag är inget mattegeni. Är du?1996 var 20 år sen!!
![]()
SlabsideNu ska vi nog särskilja diskussionerna på racebanorna och random people ute på gatan.
Jag har aldrig kört på bana och aldrig haft en 80-talare, däremot sista oljekylda.
Kom fram någon garagegranne till mig för 20 år sedan och tuggade om ramarna. De från -89 är väl bättre antar jag?
Exakt.Slabside
750R -85 -87
1100R -86 -88
Slingshot (nya ramen)
750R -88 -91
1100R -89 -92
sen kom vattenkylda modellen med 6vxl för 1100
Jag tillhör den ironiska generationen och det där var ironi.1996 var för 30 år sedan. Prova själv på räknaren 2026 - 30 = 1996
Covid var 3 år sedan : )Jag tillhör den ironiska generationen och det där var ironi.
Ungefär som att Covid var typ 3 år sen. Det var 6-7 år sen
Är du helt säker på att 1100w hade 6 växlar? Jag vill minnas att det var 5Slabside
750R -85 -87
1100R -86 -88
Slingshot (nya ramen)
750R -88 -91
1100R -89 -92
sen kom vattenkylda modellen med 6vxl för 1100
Någorlunda, Nisse Hult har en 94 vattenkokare och hävdar 6, jag ska dubbelkolla och återkomma.Är du helt säker på att 1100w hade 6 växlar? Jag vill minnas att det var 5
Samma sak där....Snart är det 7 växlar...Är du helt säker på att 1100w hade 6 växlar? Jag vill minnas att det var 5
Alla specar jag tittat på säger 5.Är du helt säker på att 1100w hade 6 växlar? Jag vill minnas att det var 5
Gick den verkligen på bakhjulet på alla växlar? Dessutom extremt drevad?Den första turbohojen jag provade var en Blackbird från -97 som MCXpress i Piteå hade byggt. 282 hästar på hjulet.
Den gick gladeligen på bakhjulet på alla växlar, i alla farter, och var trots det riktigt snäll så länge man höll sig norr om 6000 varv, eller söder om 5000. Just när turbon drog igång vid 5300 så kom det väldigt mycket effekt, väldigt hastigt.
Hursomhelst så var jag uppe i 280 på mätaren på E4 an men tyckte det blåste så förbaskat så jag slog av.
När jag kom tillbaka till NHMC med hojen så var Erik Marklund där, han som byggt turbokitet, han frågade vad jag tyckte och jag sa att den var jättesnäll att köra men att det blåste så förbaskat.
- Jamen hur fort körde du då? Frågande han
- Ja, 280 på mätaren
- Okej, sa Erik, du vet att den är rejält drevad, ska toppa ut i ca 360, och hastighetsmätaren tar info från utgående axel...
Det visade sig att jag hade kört 330, så det var inte så konstigt att det blåste, plus att E4 an var lite kurvigare än vanligt...
Jag vet inte hur gammal du är, men JAG hörde inte talas om "gummiramarna" förens så sent som för 20-25 år sedan.2006?
Edit;
Min poäng är att för 20 år sen hade ”gångjärnet” diskuterats i…bortåt 20 år.
Japp, kollade över på spec och rättar mitt inlägg.Alla specar jag tittat på säger 5.
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |