300+ med 20-åring

Nu ska vi nog särskilja diskussionerna på racebanorna och random people ute på gatan.

Jag har aldrig kört på bana och aldrig haft en 80-talare, däremot sista oljekylda.

Kom fram någon garagegranne till mig för 20 år sedan och tuggade om ramarna. De från -89 är väl bättre antar jag?

Nu ska vi nog särskilja diskussionerna på racebanorna och random people ute på gatan.

Jag har aldrig kört på bana och aldrig haft en 80-talare, däremot sista oljekylda.

Kom fram någon garagegranne till mig för 20 år sedan och tuggade om ramarna. De från -89 är väl bättre antar jag?
Slabside
750R -85 -87
1100R -86 -88

Slingshot (nya ramen)
750R -88 -91
1100R -89 -92

sen kom vattenkylda modellen.

Edit: Tog bort info om att 1100W hade 6 vxl, felinformerad

Last edited:
Slabside
750R -85 -87
1100R -86 -88

Slingshot (nya ramen)
750R -88 -91
1100R -89 -92

sen kom vattenkylda modellen med 6vxl för 1100
Exakt.
Sista 1100orna är jäkligt fina, även om de har vattenkylningen. Fanns en vit och blå i nittiotalets skrälliga övergång mellan färgerna, en fröjd för ögat. Blåa fälgar tror jag.

Har dock missat att 1100an var 6-växlad.
Inte lika stryktålig? Smalare drev?

Är du helt säker på att 1100w hade 6 växlar? Jag vill minnas att det var 5
Någorlunda, Nisse Hult har en 94 vattenkokare och hävdar 6, jag ska dubbelkolla och återkomma.
Vissa snubbar hävdar också att det går att flytta över en 750 låda till ett 1100 block.

Är verkligen en gammal gixxer svajig på en raka? Och hur ofta går det i 200++ i en kurva? På Svensk mark. Vid bankörning. Svajig i kurvor på bana med slicks i lägre farter, kan nog stämma.

Att det går att flytta över växellådor har jag hört förut. Vet inte om det gäller både luft/oljekyld och/eller vattenkylda.

Den första turbohojen jag provade var en Blackbird från -97 som MCXpress i Piteå hade byggt. 282 hästar på hjulet.
Den gick gladeligen på bakhjulet på alla växlar, i alla farter, och var trots det riktigt snäll så länge man höll sig norr om 6000 varv, eller söder om 5000. Just när turbon drog igång vid 5300 så kom det väldigt mycket effekt, väldigt hastigt.
Hursomhelst så var jag uppe i 280 på mätaren på E4 an men tyckte det blåste så förbaskat så jag slog av.
När jag kom tillbaka till NHMC med hojen så var Erik Marklund där, han som byggt turbokitet, han frågade vad jag tyckte och jag sa att den var jättesnäll att köra men att det blåste så förbaskat.
- Jamen hur fort körde du då? Frågande han
- Ja, 280 på mätaren
- Okej, sa Erik, du vet att den är rejält drevad, ska toppa ut i ca 360, och hastighetsmätaren tar info från utgående axel...
Det visade sig att jag hade kört 330, så det var inte så konstigt att det blåste, plus att E4 an var lite kurvigare än vanligt...
Gick den verkligen på bakhjulet på alla växlar? Dessutom extremt drevad?
1,2,3 och ev 4 kanske kan jag köpa.

Men det brukar sägas: ingenting är omöjligt

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!