250 Sp

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vilka krav ställs för att en hoj ska kvalificera i 250 SP? Måste kåpor vara av samma snitt som original? Grunnar på att köpa och strippa en Honda CBR 400 RR och förse den med RS/TZ/RVF-kåpor. Regelvidrigt?
 
Nyteknik skrev:
Vilka krav ställs för att en hoj ska kvalificera i 250 SP? Måste kåpor vara av samma snitt som original? Grunnar på att köpa och strippa en Honda CBR 400 RR och förse den med RS/TZ/RVF-kåpor. Regelvidrigt?
me tanke på att typ allt ska vara standard så vette fan om det går...
:va
 
Motorcykeln ska ha importerats av generalagent och du får i princip inte ändra nånting alls. Köp en Aprilia så är du i nivå med alla andra maskinellt. Sen är det bara att åka.
 
Mattias skrev:
Motorcykeln ska ha importerats av generalagent och du får i princip inte ändra nånting alls. Köp en Aprilia så är du i nivå med alla andra maskinellt. Sen är det bara att åka.

Var finns reglementet att läsa? Anar att det skulle vara förenat med en massa trubbel att köra en udda hoj i 250 SP. Synd. Tycker det är kul med små fyrtaktare och lite tråkigt att ha en likadan hoj som alla andra. Men förstås praktiskt. Men tråkigt. Men praktiskt...
 
Mattias skrev:
Motorcykeln ska ha importerats av generalagent och du får i princip inte ändra nånting alls. Köp en Aprilia så är du i nivå med alla andra maskinellt. Sen är det bara att åka.
Så om man hittar en billig gathoj i tyskland t.ex. så får man inte köra på den? :va :(
 
kajlyl skrev:
Så om man hittar en billig gathoj i tyskland t.ex. så får man inte köra på den? :va :(

Jo, om den varit typad i något land i norden..
Vet faktiskt inte om exempelvis rvf400/cbr400 varit typade i exempelvis danmark.
Men, det finns ingen anledning att köra en ovanlig 400'a fyrtakt i sp250, rent dumt om man vill utveckla sig som förare här hemma.
En annan femma om man exempelvis skulle rejsa i england där man kör ss400 som är en stor vansinnig klass där man får köra både trimmade 400'or och trimmade rgv/rs/nsr osv.
 
oFFkeFF skrev:
Jo, om den varit typad i något land i norden..
Vet faktiskt inte om exempelvis rvf400/cbr400 varit typade i exempelvis danmark.
Men, det finns ingen anledning att köra en ovanlig 400'a fyrtakt i sp250, rent dumt om man vill utveckla sig som förare här hemma.
En annan femma om man exempelvis skulle rejsa i england där man kör ss400 som är en stor vansinnig klass där man får köra både trimmade 400'or och trimmade rgv/rs/nsr osv.

Det finns ju några svenskreggade RVF och CBR 400 i Sverige. Innebär inte det att de är typgodkända?

Krångligt eller ej så borde det väl vara minst lika utvdecklande att köra en fyrtakts 400 som en tvåtakts 250?

SS400 - det låter kul som fan!
 
Nyteknik skrev:
Det finns ju några svenskreggade RVF och CBR 400 i Sverige. Innebär inte det att de är typgodkända?

Krångligt eller ej så borde det väl vara minst lika utvdecklande att köra en fyrtakts 400 som en tvåtakts 250?

SS400 - det låter kul som fan!

De är privat/sidoimporterade, typgodkända i andra länder än norden.

Ja, själva körningen är nog säkert lika utvecklande. Men, om du som ensam rvf-åkare vurpar en gång, så kan du inte springa över till grannen och låna ett nytt växel-länkage, eller bromsgrepp/whatever, utan när du då inte haft råd att köpa ett komplett reservdelslager, så kan du vara rätt säker på att den dagen något går sönder, så är det just den biten du inte hade köpt.
Utan då får se på när polarna kör rejset utan dig, och där blir du inte särskilt snabb...
Tyvärr är sporten så dyr att få har råd att vara "annorlunda"
I min "racervärld" så är det i stort sett bara yamaha och honda som gäller, även om det nu finns två stycken svenskar som kör aprilia rsv 250. Men det var inte särskilt kul för dobrich på första sm't i somras när hans tändbox gick sönder och han inte snabbt och enkelt kunde låna någon ny(sen dröjde det lång tid innan han lyckats köpa en hoj till och på det sättet mickla till sig en extra tändbox, då det kostade 50000kr att köpa en ny tändbox rent från aprilia), så för hans del blev det bara ett race i somras..
 
Nyteknik skrev:
Det finns ju några svenskreggade RVF och CBR 400 i Sverige. Innebär inte det att de är typgodkända?

Krångligt eller ej så borde det väl vara minst lika utvdecklande att köra en fyrtakts 400 som en tvåtakts 250?

SS400 - det låter kul som fan!

Enl. SVEMOs RR-reglemente för 2003-2004 så står det så här i paragraf 3.5.4:
"Endast MC från homologiseringslista framtagen av SVEMO, DMU, NMF och SML får användas"
Var den listan finns att läsa vete tusan, men jag vet att man åtminstone för nå´t år sedan körde med CBR400 i SP. Borde gå att kolla med Kenneth Lodnert eller någon annan i RR-kommittén...
 
racerskalman skrev:
Enl. SVEMOs RR-reglemente för 2003-2004 så står det så här i paragraf 3.5.4:
"Endast MC från homologiseringslista framtagen av SVEMO, DMU, NMF och SML får användas"
Var den listan finns att läsa vete tusan, men jag vet att man åtminstone för nå´t år sedan körde med CBR400 i SP. Borde gå att kolla med Kenneth Lodnert eller någon annan i RR-kommittén...

Tack för svar. Hoppet att bli motvalskärring i SP 250 är inte helt ute. :dummer :D
 
Robert körde en ZXR400 i 250SP, han borde veta hur kul det var med en annorlunda hoj. Sen har jag för mig (är inte hemma så jag kan inte kolla) att standardreglementet säger att kåporna ska utseendemässigt se ut som original, dvs inte tillåtet att sätta på TZ-kåpor på en CBR400RR. Men som alla andra så refererar jag till Kenneth Lodnert, mailadressen finns på www.svemo.se .
Skulle vara kul med en 400 fyrtakt i klassen, kämpa på!
 
Nån vann ju danska mästerskapen med en ZXR400. Var det Robert? Eller var det Staffan Gademan? Alzheimern slår till...
 
"då det kostade 50000kr att köpa en ny tändbox rent från aprilia), så för hans del blev det bara ett race i somras.."

Verkar inte vara de ekonomiskt sinnade som kör Aprilia...

Kul att det finns de som gör det iaf.
 
Chris Ash skrev:
"då det kostade 50000kr att köpa en ny tändbox rent från aprilia), så för hans del blev det bara ett race i somras.."

Verkar inte vara de ekonomiskt sinnade som kör Aprilia...

Kul att det finns de som gör det iaf.

Dyra och svåra att ställa in, men ruskigt snabba när de går som de ska. Ingen nybörjarcykel direkt, och inget för någon med liten plånbok.
 
oFFkeFF skrev:
Dyra och svåra att ställa in, men ruskigt snabba när de går som de ska. Ingen nybörjarcykel direkt, och inget för någon med liten plånbok.

Vad är det för några Dobrich har? 00:a? Vad kostar en såpass ny?Lindfors har väl nåt nyare på G han med?

Grymt läckra är de hursomhelst....
 
Chris Ash skrev:
Vad är det för några Dobrich har? 00:a? Vad kostar en såpass ny?Lindfors har väl nåt nyare på G han med?

Grymt läckra är de hursomhelst....

00'a, den som gick sönder och är fixad är en 97'a och till salu för 85000:- ruskigt ball cykel ;)
 
Chris Ash skrev:
Inte mer ändå...fast jag misstänker att det bara är en första "avbetalning" :rolleyes:

Nja, hojen är din för 85´, sen är det ju den vanliga driften och den är faktiskt inte så särskilt mycket dyrare än att köra en kittad honda. Däremot lite mer avancerad att få till bestyckning på och slidtiming och justera in vevarna på osv.
 
oFFkeFF skrev:
Nja, hojen är din för 85´, sen är det ju den vanliga driften och den är faktiskt inte så särskilt mycket dyrare än att köra en kittad honda. Däremot lite mer avancerad att få till bestyckning på och slidtiming och justera in vevarna på osv.

Äh, jag passar nog ändå.... :rolleyes:

Vore fett om nån från forumet köpte den dock.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top