250-klassens framtid i Sverige?

Endast om man resonerar som så att Rooki600/1000 är instegklasserna... Det finns gott om möjligheter att köra 125R och 250R även som rookie och bägge är utmärkta instegsklasser för talangfulla förare.

Därför att de olika klasserna ger en förbättrad bredd genom att de kräver olika saker. Att köra fort med 125R och 250R hojar är bra träning för att köra fort på bana öht. Att likrikta och enbart ha 600/1000cc klasser anser inte jag är en bra för utvecklingen av förartalanger.

Du kanske har rätt men era tvåtaktmaskiner med alla munnstycken och avgastemp och allt vad det är förstår man ju sig inte på.

Jag är själv Rookie och började köra någon bandag med min dåvarande Honda CBR600RR gathoj och tyckte det var kanon kul så jag köpte en beggad 600 superstock hoj. Skulle aldrig vid det tillfället kunna tänkt mig en 125R eller 250R med allt vad det innebär Rookie klasser måste vara enkelt då man vid det tillfället inte har kunskaper nog för att mecka allt för mycket. Och säga vad man vill men en standard 600 eller 1000 kubiks hoj är betydligt mer driftsäker än en 125R eller 250R

/ Martin

Du kanske har rätt men era tvåtaktmaskiner med alla munnstycken och avgastemp och allt vad det är förstår man ju sig inte på.

/ Martin

Visst kräver en 2-t mer service men på sista raden när allt är summerat är 2-t varken dyrare eller mer tidskrävande för hobbyåka.

2006 så sa man från förbundshåll att dom klasserna man kör med i SM kommer man köra med i en 5-års plan framöver. Dvs 125GP, 250GP, STK600 och NSBK fram till 2011. Det för att förhindra ryktesspridning med smutskastning från andra så att dom som kör i dessa klasser kan planera och investera i lugn och ro utan att bry sig om tex trådar på forum som detta.

Efter den tiden utgått så finns det förmodligen inget som säger att tex någon klass kan gå till andra serier. Tex 250GP till Classic arrangemangen.

Visst kräver en 2-t mer service men på sista raden när allt är summerat är 2-t varken dyrare eller mer tidskrävande för hobbyåka.

Är det verkligen så? Kan ta min situation som ett exempel. Min Pojk Adam
(#68 125j) Har kört Juniorklassen 2 år när säsongen är slut. Han är 15 år i år o han vann sitt första race i år på falken.:) Han gillar tvåtaktare o tycker att hojar ska va lätta.
Hade han fått välja fritt tror jag definitivt att han skulle välja en tvåtaktsklass som nästa steg. Nu är han ganska stor så kanske han t.o.m. skulle passa bättre på en 250 än en 125 racer.
Jag som pappa o närmsta mek har heller absolut inget emot 2-takt. Tycker att de luktar gott o är mer "race" än 4-t.
Men jag måste säga att jag avskräcks av dyrt inköp o dyra driftskostnader på 2-t. Mycket mekande tycker jag åxå det verkar som. Samt att klassen(särskilt 250) är på utdöende.

Som pappa tycker jag steget till 600 är väl stort (såg kraschen i R600 på Karlskoga i helgen.då blev man inte jättesugen på att skicka ut honom där)

Jag vet inte vilket som är bäst som nästa steg. Vet ni?
Skulle ändå tro att det blir 600. Men det skulle kännas bättre med nåt mellansteg.

/Sven

Det handlar inte bara om pengar, jag ville börja tävla och har liten kunskap om meck och motor men tycker det kul att KÖRA. Med min 600SS hoj kunde jag tanka, byta olja och KÖRA en hel säsong. Med vilken 2-takt R hoj kunde jag gjort det? Jag behövde dessutom inte fingra på några luftskruvar och dyligt under hela säsongen, det är ENKELT.

/ Martin

Det handlar inte bara om pengar, jag ville börja tävla och har liten kunskap om meck och motor men tycker det kul att KÖRA. Med min 600SS hoj kunde jag tanka, byta olja och KÖRA en hel säsong. Med vilken 2-takt R hoj kunde jag gjort det? Jag behövde dessutom inte fingra på några luftskruvar och dyligt under hela säsongen, det är ENKELT.

/ Martin

Jag har kört på samma bestyckning hela säsongen, men det vågar jag aldrig skriva i tvåtaktsforumet...

/ Martin

Korrekt underhåll av en ss600 är inte att köra den en hel säsong utan underhåll. Det går att göra under en begränsad tid men det leder ofelbart till förtida ras. Anledningen till att du inte ser rookiefolk skruva annat än däckbyten är inte att grejerna är underhållsfria utan att man kör tills det strular, den mentaliteten ser du aldrig i 2-t depån. En 250GP kräver oftare översyn men den är mycket mindre krävande framförallt om man inte skall vinna SM. Fråga Teddy som hobbyåker Honda RS.

Fast till slut håller jag givetvis med, är du inte mer kompetent meck än att du klarar av att byta olja och kränga däck skall du inte åka 2-t.

Jag har kört på samma bestyckning hela säsongen, men det vågar jag aldrig skriva i tvåtaktsforumet...

Det fungerar ju! Jag sa ju till dig i höstas att det är en myt om att det ska vara så svårt med tvåtakt.

Fast till slut håller jag givetvis med, är du inte mer kompetent meck än att du klarar av att byta olja och kränga däck skall du inte åka 2-t.

Man kan nog åka 2-t men inga GP-cyklar. De gathojsbaserade 2-taktarna verkar ju driftsäkra, vissa av hojarna i 125JR och 250SP har ju gått 10 år i racing och är still going strong det får man ju se som driftsäkert... Men säger man att vem som helst kan sköta en GP cykel så ljuger man nog, men absolut de flesta kan lära sig. Det är ju inte "rocket science" och det finns ju manual som är mycket detaljerad.

Är det verkligen så? Kan ta min situation som ett exempel. Min Pojk Adam
(#68 125j) Har kört Juniorklassen 2 år när säsongen är slut. Han är 15 år i år o han vann sitt första race i år på falken.:) Han gillar tvåtaktare o tycker att hojar ska va lätta.
Hade han fått välja fritt tror jag definitivt att han skulle välja en tvåtaktsklass som nästa steg. Nu är han ganska stor så kanske han t.o.m. skulle passa bättre på en 250 än en 125 racer.
Jag som pappa o närmsta mek har heller absolut inget emot 2-takt. Tycker att de luktar gott o är mer "race" än 4-t.
Men jag måste säga att jag avskräcks av dyrt inköp o dyra driftskostnader på 2-t. Mycket mekande tycker jag åxå det verkar som. Samt att klassen(särskilt 250) är på utdöende.

Som pappa tycker jag steget till 600 är väl stort (såg kraschen i R600 på Karlskoga i helgen.då blev man inte jättesugen på att skicka ut honom där)

Jag vet inte vilket som är bäst som nästa steg. Vet ni?
Skulle ändå tro att det blir 600. Men det skulle kännas bättre med nåt mellansteg.

/Sven
Jag tycker absout att ni ska kika närmare på 125R till din grabb. Ta hjälp av någon som har bra kontakter, henrik Nordgren eller Axxexs, för att hitta en bra hoj i STD-skick. En hoj i bra standardskick kan med lite moderata inställningar hålla bra och de äter ju inga däck. 250R är skitfränt men det blir ju dyrare än en 125R men är ju inte svårare men tar lite längre tid eftersom man måste byta två kolvar.
Jag är övertygad om att han kan lära sig mycket bra saker på en 125R som han kommer att ha nytta av senare.
:tummenupp

/ Martin
Visst behöver man meka en del med en 250R men det behöver verkligen inte vara som för undertecknad. :D
Kolla bara på hur lite Teddy mekat genom åren efter att han fick sin hoj ok. Köper man en hoj i bra standardskick och kör med moderata inställningar så är det ingenting som du inte kan lära dig om du inte har tummen totalt mitt i handen.
Fast jag förstår verkligen att folk väljer att fortsätta med det de är vana med från gata. dock är det inte så svårt/dyrt/krångligt som de flesta verkar tro att köra tvåtakt - men det är fruktansvärt kul.

Last edited:
Jag tycker absout att ni ska kika närmare på 125R till din grabb. Ta hjälp av någon som har bra kontakter, henrik Nordgren eller Axxexs, för att hitta en bra hoj i STD-skick. En hoj i bra standardskick kan med lite moderata inställningar hålla bra och de äter ju inga däck. 250R är skitfränt men det blir ju dyrare än en 125R men är ju inte svårare men tar lite längre tid eftersom man måste byta två kolvar.
Jag är övertygad om att han kan lära sig mycket bra saker på en 125R som han kommer att ha nytta av senare.
:tummenupp

Ok. Det kanske skulle funka. :tummenupp

Nu är det såhär att vi faktiskt har fått ett erbjudande om att få låna en Honda125r. Tror det är en -98. Funderade på att anmäla honom till 125-400 klassen på Sviesta. Ska ju ändå dit o köra 125j.
Men jag vet inte hur den bajken är skött. Om det är bytt kolv o ringar i tid.
Det känns ju dåligt om det händer nåt när man lånar grejer.
Vad skulle man behöva göra för att vara lite mer säker på att det skulle hålla?
Ska man ta av cyl. o känna på vevstakslager t.ex.? Ger det ett hum om nåt eller är det döfött ändå? Man kanske bara kan va säker om man vet att det är bytt? Ska man byta ringar/kolv, eller det kanske blir så dyrt att det inte är värt det att låna för bara ett race?

Vill be trådskaparen om ursäkt att jag är lite OT här:rodnar
För att hålla oss lite mer till ämnet kan man ju ställa frågan: Vad kostar en 250r respektive 125r, om vi säger att vi håller oss till årsmodellerna runt sekelskiftet? En hoj man kan ta SM-poäng med även om det skulle va fler än 15 på gridden.
Anyone?

Last edited:

Det ska finnas information om hur långt allting gått (mil). Får du den informationen så finns det riktlinjer på hur långt olika delar ska gå.

Har delarna inte gått allt för långt är det inte svårare än att lyfta topp och försäkra sig om att det inte ser allt för jävligt ut.

Räkna dock inte med att helgen blir jätte bra resultatmässigt, kan ta ett bra tag att komma in i hojen. Svåra att starta med osv.

För övrigt så är en STD Honda från 98 inga problem alls att ta hem ett SM med, kostar väl i inköp ungefär som en svensksåld 125Jnr.

Att likrikta och enbart ha 600/1000cc klasser anser inte jag är en bra för utvecklingen av förartalanger.

Mycket av det du skriver håller jag helt med om, men denna meningen är enligt mej helt tokig. Det luktar snobbism lång väg. Av vilket skäl skulle det vara dåligt för en förartalang att köra 600/1000?

Äkta talang kan bara skönjas genom blått skimmer :D

Det är samma visa här som i bilracing-världen. De rättrogna tror att äkta talang/racing bara finns i viss typ av racing. Här är det 2-takt som är det sanna, hos bilfantasterna är det open-wheelers.

Själv tror jag att talang är mera generell. Grannes kompis här var först lovande i fotboll, sedan golf, därefter motorcross men efter skada så kör han formelbil nu med framgång.

Last edited:
Mycket av det du skriver håller jag helt med om, men denna meningen är enligt mej helt tokig. Det luktar snobbism lång väg. Av vilket skäl skulle det vara dåligt för en förartalang att köra 600/1000?
Jag menar inte att man inte kan bli duktig på 600/1000 kubikare utan att vi kan få fram fler talanger med olika spetskompetens om inte alla kör 600/1000 eftersom oliak hojtyper kräver olika metoder för att köra fort. Dåligt formulerat av mig.

Äkta talang kan bara skönjas genom blått skimmer :D

Det är samma visa här som i bilracing-världen. De rättrogna tror att äkta talang/racing bara finns i viss typ av racing. Här är det 2-takt som är det sanna, hos bilfantasterna är det open-wheelers.

Själv tror jag att talang är mera generell. Grannes kompis här var först lovande i fotboll, sedan golf, därefter motorcross men efter skada så kör han formelbil nu med framgång.
Visst är talang genrellt, dvs de som är snabba är det oftast oavsett hoj. Däremot så lär man sig olika saker med olika hojtyper.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...