250 2takts Cross

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Letar.....
Funderar på att skaffa en Cross och börja motionera lite.

Vill ha en 250cc 2taktare - anledningen är att den är lättmekad.

Så vad ska man satsa på ?

Den ska klara Gotland Grand National.

Honda 250 -01 o uppåt. enbart bra erfarenheter av dessa,driftsäkra och,väldigt lättmekade med tex kolvbyte tack vare boxramen.

mvh.

Drkosmos skrev:
2632435 Funderar på att skaffa en Cross och börja motionera lite.

Är inte GGN en ENDURO tävling? :tungan

Man får ställa upp med crosshojar också.

Endast Solomotorcyklar kategori 1 grupp A1 får användas.
Maskinklasser E1, E2 och E3 enligt Enduroreglemente kap.3 och MX2,
MX1 och MX3 enligt Motocrossreglementet kap.3

Last edited:
Drkosmos skrev:
2634474 Hade tänkt mig en 250 2-takt för i "min" lilla värld så är den mer lättmekad för en hemmapulare som mig.
Billigare i inköp, renoveringarna är billigare och lättare att utföra.

Neutral skrev:
2634503 Billigare i inköp, renoveringarna är billigare och lättare att utföra.

2t är the shit på crossbana... Fattar inte varför folk envisas med 4t

Well, yamaha, ktm och honda är vanligast

Jag sitter fast i träsket "som alla andra har" dvs lättast att få delar

ktm/honda/yamaha ligger är störst inom cross i sverige

Ha i åtanke vilken handlare du har närmst till

Last edited:
Ljunghusen skrev:
2634511 2t är the shit på crossbana... Fattar inte varför folk envisas med 4t

Well, yamaha, ktm och honda är vanligast

Jag sitter fast i träsket "som alla andra har" dvs lättast att få delar

ktm/honda/yamaha ligger är störst inom cross i sverige

Ha i åtanke vilken handlare du har närmst till
Det är väl ganska enkelt att få delar till vilket märke som nuförtiden?

Tar en dag innan jag har delar till qvarnan på posten. Sen att det är ett par mil till handlaren är en annan sak, ska ju inte behöva vara där så mycket;)

Loy skrev:
2634544 Det är väl ganska enkelt att få delar till vilket märke som nuförtiden?

Tar en dag innan jag har delar till qvarnan på posten. Sen att det är ett par mil till handlaren är en annan sak, ska ju inte behöva vara där så mycket;)
vad var det nu som du fick vänta på i 6 veckor :va var det inte kolven?

Depåbitchen skrev:
2632507 Är inte GGN en ENDURO tävling? :tungan
Jo men spåret är inget spår utan en crossbana i jätteformat.

Drkosmos skrev:
2632435 Funderar på att skaffa en Cross och börja motionera lite.

Ktm + Karlströms motors onlineshop är en oslagbar kombination när man är i behov av reservdelar.

Last edited:
Neutral skrev:
2634503 Billigare i inköp, renoveringarna är billigare och lättare att utföra.

Hur mycket mekande är det om man jämför 2-takt och 4-takt. Och vad är det för kostnader att hålla igång resp. maskin?

Magnus skrev:
2634837 Hur mycket mekande är det om man jämför 2-takt och 4-takt. Och vad är det för kostnader att hålla igång resp. maskin?
I alla fall 250 4-takt är så hårt trimmade att de inte har bättre tider på delar än en 250 2-takt, en 450 4-takt är kanske något bättre.

På en 2-takt har du en "ny" motor effektmässigt om du byter kolv för knappt tusenlappen, på en 4-takt har du hela ventilmekanismen att ta hand om förutom kolvbytet, en hel del ventilbyten är det dessutom jämfört med gathojar.

En sak är säker oavsett om man kör 2-takt eller 4-takt, det är lika många timmar i garaget som på banan om man räknar in all skötsel som behöver göras. Kollar man den effektiva tiden på banan så spenderar nog i alla fall jag mer tid i garaget. :gnissla

som ljunghusen sa 2takt är bättre en 4takt på crossbanan och samt kräver den mindre service:)
KTM ska du ha!

[

Last edited:
Ktm_exc skrev:
2638038 som ljunghusen sa 2takt är bättre en 4takt på crossbanan och samt kräver den mindre service:)
KTM ska du ha!

det där är ingen exc!

Vafan yrar du om människa!!

Det där är defenetivt en EXC, KTM gjorde väl inga 250 4T crossar 04.

EDIT: Okej du ändrade det, smart!

En 4t ÄR bättre på crossbana, det är ganska bevisat. Är ett bra tag sen en 2t gjorde några riktiga toppresultat i MX eller enduro, 250 4t har allt som oftast bäst varvtider! Jag kör 2t för det är mindre, billigare och lättare mek, alltså mera åka per mektimme.

Snoogans skrev:
2638045 Vafan yrar du om människa!!

Det där är defenetivt en EXC, KTM gjorde väl inga 250 4T crossar 04.

EDIT: Okej du ändrade det, smart!

En 4t ÄR bättre på crossbana, det är ganska bevisat. Är ett bra tag sen en 2t gjorde några riktiga toppresultat i MX eller enduro, 250 4t har allt som oftast bäst varvtider! Jag kör 2t för det är mindre, billigare och lättare mek, alltså mera åka per mektimme.

http://www.enduromx.com/forum/visainlagg.asp?inlagg=60621&topic=9&Sort=Datum&Status=svara&Str=

Kan starkt rekommendera ktm exc 300 än en gång.. Lättmekad tvåtaktare som fungerar lika bra i skogen som på crossbanan och hyfsat lättkörd eftersom man har rikligt med effekt i ett snällt register vilket uppskattas av motionären. :tummenupp

Snoogans skrev:
2638045 En 4t ÄR bättre på crossbana, det är ganska bevisat. Är ett bra tag sen en 2t gjorde några riktiga toppresultat i MX eller enduro, 250 4t har allt som oftast bäst varvtider! Jag kör 2t för det är mindre, billigare och lättare mek, alltså mera åka per mektimme.
Det går ju inte att bevisa på det viset. Alla toppförare är helsponsrade av tillverkarna och bestämmer inte själva vad de ska åka på ändå bytte t ex Ricky och Bubba så sent som det bara var möjligt. Att en 4-taktare än i dag är flera kilo tyngre är ju inte bra och att de ofta är mycket svårstartade efter en vurpa har kostat många toppförare poäng.

Det är ju framför allt amerikanska miljökrav som skiftat utvecklingen från 2-takt till 4-takt och ger man en gris tillräckligt mycket försprång så vinner den ju förstås. :D

Snoogans skrev:
2638045En 4t ÄR bättre på crossbana, det är ganska bevisat. Är ett bra tag sen en 2t gjorde några riktiga toppresultat i MX eller enduro, 250 4t har allt som oftast bäst varvtider! Jag kör 2t för det är mindre, billigare och lättare mek, alltså mera åka per mektimme.

Vet inte om jag har fel.
Men dominerar inte 2-takt i Supercross borta i Staterna?

Jag hade iaf valt 2-takt då det är lättare att meka samt billigare att undehålla.
Som många sagt är det bara att byta kolv så haru i stort sett en ny motor. :tummenupp
Sen när det gäller märke hade jag köpt den som är frächast helt enkelt.
Alla jappsare o ktm är i stort sett jämnlika.

Snoogans skrev:
2638045En 4t ÄR bättre på crossbana, det är ganska bevisat. Är ett bra tag sen en 2t gjorde några riktiga toppresultat i MX eller enduro, 250 4t har allt som oftast bäst varvtider! Jag kör 2t för det är mindre, billigare och lättare mek, alltså mera åka per mektimme.

var det bara jag som läste årets mastercross test i bike? kx 250 vann iofs tätt följd av ktm sxf 525 & 250 men endå!!

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back