23-åring fick fängelse efter dödsolycka med mc.

• Thread starter Thread starter VBK
  • Start date Start date
Du är ute och cyklar:gnissla

Vet att personen ifråga garvar åt straffet.

23 år= myndig= vetskap om orsak/konsekvens= straff relaterbart till konsekvens, slutsatts alkohol och körning= fetfel:gnissla

Då hoppas jag att han får stryk som fan av nån,en jävla idiot är vad han är! !

Har funderat fram och tillbaka vad jag tycker.
Hade det varit någon av mina ungar hade jag tyckt att sågning vore ett milt straff, men då är mina känslor inblandade.

Vilket straff han än får så ger det ingen livet tillbaka. Vad beträffar skadestånd så är risken stor att om han är en sk psykopat och/eller har ett förflutet med brott bakom sig så lär han aldrig kunna betala. Det blir brottsofferfonden som betalar ut skadeståndet så länge.

Rent allmänt tror jag inte på hårdare straff som innebär inlåsning på 10-20 år. Går vi den vägen är det bara att titta på USA och deras straffskala. Inte får dom mindre brottbenägna individer där. Vissa har faktiskt inget val och när sen droger/alkohol blir inblandat sker hemska saker.

Vi vet ju inte bakgrunden och vad som gjort att killen gjorde som han gjorde. Mycket är spekulationer.

Min tro är att killen har haft taskiga hemförhållanden. Ingen har påpekat för killen hur han borde förhålla sig redan i skolan och satt gränser redan där. Sedan har det fortsatt och socialen har inte orkat eller haft kompetens att ta sig an killen.

Edit stavfel.

han skulle förutom få mer än 10mån straff, tycker jag nån form av underhållsbetalande dvs han skulle betala underhåll till 46åringen familj i säg typ10 år á 3000kr EFTER skatt.
kan han bara betala 500kr i månaden ja då ökar åren....jag anser att köra ihjäl nån- ha ihjäl en annan människa SKA kännas....det SKA svida så in i helvete och så in i helvete länge så han INTE på NÅGON vis förringar eller gud i himmelen GLÖMMER det han gjort... för jo.....jag tror nog att han med åren kommer att glömma det mesta och det kommer bara vara ett svagt minne han INTE är intresserad att ägna en tanke åt....:mad:

han skulle förutom få mer än 10mån straff, tycker jag nån form av underhållsbetalande dvs han skulle betala underhåll till 46åringen familj i säg typ10 år á 3000kr EFTER skatt.
kan han bara betala 500kr i månaden ja då ökar åren....jag anser att köra ihjäl nån- ha ihjäl en annan människa SKA kännas....det SKA svida så in i helvete och så in i helvete länge så han INTE på NÅGON vis förringar eller gud i himmelen GLÖMMER det han gjort... för jo.....jag tror nog att han med åren kommer att glömma det mesta och det kommer bara vara ett svagt minne han INTE är intresserad att ägna en tanke åt....:mad:
..som jag skrev så kommer han att bli allt mindre benägen att betala/jobba av skadeståndet om det sätts för högt. Då är det bättre att låsa in honom på längre tid om han visar tendens på likgiltighet för vad han gjort.

..som jag skrev så kommer han att bli allt mindre benägen att betala/jobba av skadeståndet om det sätts för högt. Då är det bättre att låsa in honom på längre tid om han visar tendens på likgiltighet för vad han gjort.

jo troligen är det så och kanske man ska ge honom en valmöjlighet att ta x antal år i fängelse och "avbetalning" eller jäkla massa år i fängelse.....och givetvis väljer han det första men vägrar att betala så åker han in med huvudet före och givetvis ska han ha ytterligare en extra tid för att han avbrutit en deal han valt......alltså han ska int ekunna vinna på nånting på bra jäkla länge.

jag tycker svensk lag är under all kritik...skrattretande- pinsamt!:huvet

För några år sedan hörde jag talas om någon i USA som blev dömd för att rattfull ha kört ihjäl någon. Efter rådgivning med offrets familj dömdes den skyldige till att skriva en check på en dollar varje vecka i ett visst antal år och skicka till familjen, för att ständigt påminna honom om vad han gjort. Efter en månad skrev han en check på totalbeloppet och skickade för att han inte orkade bära det.

Det är inte alltid inlåsning eller en stor klumpsumma i skadestånd är det effektivaste straffet.

bör tilläggas att han höll en fart på rätt mycket mer än 100, hojen studsade fram minst 200 meter och kvaddade en bil, eller det kanske sker i 100 också men hade ett par polare som såg det hela och dom sa också att det såg att gå i över 100. Han som körde var av utländskt ursprung och körde r6a om det är intressant..

Vari ligger den konsekvensiella skillnaden? Är det rimligt med fängelse för dödsfall i en trafikolycka? Ja, om alkohol är inblandat. Tio år? Nä.

Det är ju bevisat att trötthet och alkohol ger samma effekt på trafikanter, ska vi se till att alla som är trötta i bilen får sitta i fängelse också? Var ska vi dra gränsen?
Gränsen skall vara som Offsidelinjen i fotboll, flytande.

-
Troligtvis ingen som svarat här i tråden har någon som helst koll på omständigheterna. Ingen(?) har förhört vittnen eller den misstänkte. Hur fan kan man då komma med en dom?
Vet ni ens promillehalten? När provet togs? Vad blev han påverkad utav efter olyckan?

Utan att ha gått igenom alla omständigheter, försäkrat sig om vad som egentligen hände, hur de inblandade känner etc. så bör man knipa käft.
Det kunde lika gärna varit vem som helst i Sverige med ett motorfordon, till och med Du!

Last edited:
Efter 10 mån sitter han på den lokala krogen och festa och
ha skoj.Undrar vad 46 åringens barn tänker då?

Det kunde lika gärna varit vem som helst i Sverige med ett motorfordon, till och med Du!

Där måste jag protestera, det skulle INTE ha kunnat vara vem som helst.

Dom allra flesta sätter sig ALDRIG bakom ratten/styret efter att dom har druckit.

Några få gör det gång efter gång, trots att dom åker dit och får sitta inne för det.

Istället för straffet, varför gav dom inte han en 75:a Absolut och en ny hoj med detsamma? Och vad vet jag, kanske slänga med en Uzi också...

Att köra ihjäl någon på fyllan borde bedömas som dråp.

Man gör ett aktivt val när man sätter sig bakom ratten och är onykter, då skulle man anses ha uppsåt - eller åtminstone eventuellt uppsåt - till det faktum att man riskerar andra människors liv.

Ovan resonemang, samt några med istämmande röster, ligger på en individnivå, och man gör spekulationer i hur killen tänker och hur han mår innerst inne etc.

...

Var jag vill komma med detta resonemang, är vad svensk lagstiftning ger för signaler till övriga samhället.

Enligt mig så är det så, att hårdare straff skulle göra så att Killen tänker efter 7 ggr extra innan han sätter grogglaset till munnen eller sätter sig på hojen.

Du kan tycka vad du vill men du är nog lite fel ute...
Forskning visar inte att hårdare straff har korrelation med lägre brottslighet. Detta är ingen nyhet heller.
Exempel: http://sydsvenskan.se/sverige/article232156/Forskare-avvisar-skarpta-straff.html

Många inlägg här känns som medeltid och ganska förhastade. Visst, drabbar det en själv är det nog svårt att se det objektivt. Men jag skulle personligen inte vilja se den amerikanska modellen tillämpad här. Det känns ändå som att det är ganska civiliserat här och att gå emot forskning och kunskap vore att regredera i utvecklingen!

Att köra ihjäl någon på fyllan borde bedömas som dråp.

Man gör ett aktivt val när man sätter sig bakom ratten och är onykter, då skulle man anses ha uppsåt - eller åtminstone eventuellt uppsåt - till det faktum att man riskerar andra människors liv.

Tänkte precis skriva det samma.

Man är ju som förare av motorfordon såklart ansvarig att ha uppsikt. Men en olycka kan hända alla. Man kanske körde lite för fort just där, kanske bländad av solen. Vad som helst.

Det är självklart lika tragiskt för offret ändå. Men i de fallen behöver inte ett superhårt straff vara rätt väg att gå.

Men att köra på fyllan.. det är ett val du gör. Inget du "råkar" göra.
Speciellt inte om det som skrevs stämmer. Att killen dragit i sig ett par groggar och sen körde ändå. Då var det högst medvetet.

Att det både är olagligt och korkat att köra när man druckit vet om inte alla åtmistone de flesta. Ett sånt "val" skall straffas mkt hårt om nån frågar mig.

Efter 10 mån sitter han på den lokala krogen och festa och
ha skoj.Undrar vad 46 åringens barn tänker då?

Ja tänk vilken skillnad det skulle vara om han efter 10 år satt på den lokala krogen och festa och hade skoj istället. Vilken skillnad för 46-åringens barn.

Någon annans misär kan aldrig ersätta ens egen sorg. Det är självbedrägeri att tro att det funkar på det sättet. Ett hårt straff kanske ger tröst direkt efter, men knappast på längre sikt.

Men jag skulle personligen inte vilja se den amerikanska modellen tillämpad här. Det känns ändå som att det är ganska civiliserat här och att gå emot forskning och kunskap vore att regredera i utvecklingen!

Kan inte tala för alla, men jag kan tycka att de amerikanska straffen är i överkant. Nå´nting i zonen mellan svenska och amerikanska vore önskvärt.

Ja tänk vilken skillnad det skulle vara om han efter 10 år satt på den lokala krogen och festa och hade skoj istället. Vilken skillnad för 46-åringens barn.

Någon annans misär kan aldrig ersätta ens egen sorg. Det är självbedrägeri att tro att det funkar på det sättet. Ett hårt straff kanske ger tröst direkt efter, men knappast på längre sikt.

Delad sorg är halv sorg. Låt han våndas i finkan ett tag till.

Last edited:
Du kan tycka vad du vill men du är nog lite fel ute...
Forskning visar inte att hårdare straff har korrelation med lägre brottslighet. Detta är ingen nyhet heller.
Exempel: http://sydsvenskan.se/sverige/article232156/Forskare-avvisar-skarpta-straff.html

Många inlägg här känns som medeltid och ganska förhastade. Visst, drabbar det en själv är det nog svårt att se det objektivt. Men jag skulle personligen inte vilja se den amerikanska modellen tillämpad här. Det känns ändå som att det är ganska civiliserat här och att gå emot forskning och kunskap vore att regredera i utvecklingen!

Det stämmer det du skriver. Nackdelen är att vissa (behöver inte vara så i detta fall) helt enkelt struntar i domen och fortsätter köra påverkade. De är dessa som jag tycker borde vara inlåsta så länge det finns risk att dom fortsätter köra onyktra/påverkade/riskerar andras liv och lem. Det är inte ett straff utan ett sätt att skydda oss andra.

Kan inte tala för alla, men jag kan tycka att de amerikanska straffen är i överkant. Nå´nting i zonen mellan svenska och amerikanska vore önskvärt.

Delad sorg är halv sorg. Låt han våndas i finkan ett tag till.

Ja, du tycker det.
Som tur är byggs oftast beslutsfattandet på forskning och fakta. Som tur är.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing