23-åring fick fängelse efter dödsolycka med mc.

peppureikä

Guest
Fy fan, man blir ju illa till mods när man läser sånt här.

Hur i helvete kan man få för sig att ta en tur på hojen efter några groggar? Skulle aldrig kunna drömma om att sätta mig bakom ratten (eller styret) och köra iväg när man själv druckit några öl och en whisky en lördagkväll.

Rattfyllerister som har ihjäl folk borde jämnställas med mördare, för det är ju vad dom egentligen är.

Jävla as. Han kunde gott sitta längre, å andra sidan är det ju vi som betalar hans fängelsevistelse.

Det skjuts för lite i Sverige. :mad:

:tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Det här med att det är ett aktivt val att köra på fyllan. Ja, jo, men hur många har inte gjort idiotiska grejer på fyllan? När du tar beslutet är du knappast nykter, inte sant?
Med detta vill jag inte försvara rattfylleri, jag funderar mer över vad som gör att man hamnar bakom ratten/rodret/styret efter några groggar.

Jo, jag har gjort idiotiska grejer på fyllan, men jag har aldrig kört motorfordon på fyllan, det finns spärrar, det är ingen ursäkt att man är på fyllan när man tar beslutet.

I såna fall skulle en skolmassaker vara lika OK om man tog beslutet på fyllan.
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Jag har svårt med folk som kör på fyllan! Tycker det är alldeles för lite nykterhets kontroller i det här landet med det hör väl ihop med att det ger mycket mindre cash än fortkörningsböter...

Men till saken, i princip tycker jag Don Quixote har en poäng med det han säger.
Man kan göra bort sig 1 gång o få chansen o komma tillbaka.
Men sen var det ju nån som nämnde de amerikanska varianten "3 strikes and youre gone for life" grejen.
Tycker det är en rätt bra princip. Har man fuckat upp så man torskat för grova brott 3 gånger e ju chansen att man kommer bidra med något positivt i samhället mikroskopisk o då kan jag gott tänka mig att sponsra med fri logi o mat resten av livet så vi andra får det lite lugnare o skönare.

Men mest känner jag nog medlidande med de drabbades familj, borde inte hända under några omständigheter oavsett om fart eller fylla är orsaken.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Jag har svårt med folk som kör på fyllan! Tycker det är alldeles för lite nykterhets kontroller i det här landet med det hör väl ihop med att det ger mycket mindre cash än fortkörningsböter...

Men till saken, i princip tycker jag Don Quixote har en poäng med det han säger.
Man kan göra bort sig 1 gång o få chansen o komma tillbaka.
Nu är det en väldigt stor skillnad på att göra bort sig och göra bort sig i och för sig...

Men oavsett vilket så kvalar inget in som går att ha överseende med när någon dör pga av detta, i alla fall inte så länge vi pratar om någorlunda vuxna människor och inte barn...
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jo, jag har gjort idiotiska grejer på fyllan, men jag har aldrig kört motorfordon på fyllan, det finns spärrar, det är ingen ursäkt att man är på fyllan när man tar beslutet.

I såna fall skulle en skolmassaker vara lika OK om man tog beslutet på fyllan.

Du pratar ursäkter, jag menar orsaker. Inte samma sak. Vad tror du gör någon till rattfyllerist? Då menar jag inte det tekniska svaret att man dricker och kör, utan den psykologiska biten. Är det så enkelt att man gör det för skojs skull? För att impa på polarna? Att man är likgiltig inför andras väl och ve?

Eller kan det finnas andra, djupare orsaker? Att man mår så psykiskt dåligt att man skiter i allt, både sig själv och andra?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du pratar ursäkter, jag menar orsaker. Inte samma sak. Vad tror du gör någon till rattfyllerist? Då menar jag inte det tekniska svaret att man dricker och kör, utan den psykologiska biten. Är det så enkelt att man gör det för skojs skull? För att impa på polarna? Att man är likgiltig inför andras väl och ve?

Eller kan det finnas andra, djupare orsaker? Att man mår så psykiskt dåligt att man skiter i allt, både sig själv och andra?

I såna fall ska man väl låsas in för psykvård?

Det förklarar ingenting, det gör inte "att det skulle ha kunnat vara vem som helst av oss" och det ursäktar ingenting.

Snubben ska fortfarande låsas in, ju längre desto bättre eftersom dom ofta återfaller i beteendet.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=716710

Han fick 1½år för mordet på två personer, och ryktena i byn säger att man fortfarande gör bäst i att hoppa åt diket när hans bil kommer efter vägen.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Då kan man enligt de flesta som skriver här inne lika gärna öka straffet för rattfylla till 20 års fängelse direkt, lika så fortkörning, slagsmål, droger osv osv allt kan sluta med att någon annan dör pga detta. Tycker inte killen som körde hojen är värre än någon annan som kör rattfull (vilket är lika många som man ser taxibilar), eller för den delen över laglig hastighet när olyckan inträffar. Han hade bara en jävla otur som körde på någon, vilket kan drabba vem som helst oavsett 100års straff i en en mörk källarcell med avföring till lunch.

Sen heter det faktiskt kriminalvård inte koncentrationsläger. Man skall vårda fångarna och inte få dem mer hatiska mot samhället när de kommer ut.

Finns det någon undersökning/fakta om att höga straff skulle minska brottsligheten? Jag tvivlar...
 

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Jo, men det är en viss skillnad att dra hem ett fult kvartitreragg, sätta en vägkon på huvudet eller ta senap på stripsen, mot att sätta sig i en bil och köra.

Det är en jävla skillnad på att göra korkade grejor och att göra fullkomligt idiotiska och brottsliga grejor på fyllan.

Eller är mord med automatvapen också okej om man gör dom på fyllan, som en korkad grej?
Du snodde mitt inlägg!
I såna fall ska man väl låsas in för psykvård?

Det förklarar ingenting, det gör inte "att det skulle ha kunnat vara vem som helst av oss" och det ursäktar ingenting.

Snubben ska fortfarande låsas in, ju längre desto bättre eftersom dom ofta återfaller i beteendet.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=716710

Han fick 1½år för mordet på två personer, och ryktena i byn säger att man fortfarande gör bäst i att hoppa åt diket när hans bil kommer efter vägen.
Du gjorde det igen:Bugar
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Längden till straffet låter jag bli ospekulerat vad som skulle vara lämpligt, men 25.000kr är INTE mycket, för en familjefar?!? Barnen mistar sin far, frun sin man, samt familjen sin (högst antagligen) största försörjare...Sjukt.

Jag tycker även det är ÄNNU värre att sätta sig på hojen än i bilen då man druckit mera än en eller två öl, jämfört med bil. På hoj måste man vara ännu mera koncentrerad och följa med den andra trafiken, samt att det krävs balans! Något som försvinner med desto mer man har druckit..

De e helt enkelt nåt man inte gör!!!
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Längden till straffet låter jag bli ospekulerat vad som skulle vara lämpligt, men 25.000kr är INTE mycket, för en familjefar?!? Barnen mistar sin far, frun sin man, samt familjen sin (högst antagligen) största försörjare...Sjukt.

Jag tycker även det är ÄNNU värre att sätta sig på hojen än i bilen då man druckit mera än en eller två öl, jämfört med bil. På hoj måste man vara ännu mera koncentrerad och följa med den andra trafiken, samt att det krävs balans! Något som försvinner med desto mer man har druckit..

De e helt enkelt nåt man inte gör!!!

Inte för att va sån men hur mycket mindre än en bil är inte en mc? Och om du inte kan hålla balansen, vem förolyckas mest sannolikt? (Föraren) Oavsett vilket fordon man kör är det inget man bör hålla på med efter att ha druckit, det har Robert Aschberg tydligt visat...

Angående straffet så tycker jag det är lågt men samtidigt är 10 år allt för lång tid. Att köra på fyllan är det många som gör och att de skulle bli färre med längre straff har jag svårt att tro; de flesta som gör det är alkisar och bryr sig inte. Däremot tycker jag att en rattfylle-episod = alkolås.

Kan också hålla med om att upprepade brott bör ge längre straff. Inte för att avskräcka (för det har man ju uppenbarligen inte lyckats med) utan för att skydda allmänheten. Dock vill jag aldrig se "three strikes" och livstidsfängelse (i dess rätta bemärkelse) bör inte finnas. Livstids rättspsykiatrisk vård däremot är något jag har full förståelse för.

Angående pengarna så är 25 000kr självklart för lågt. Men skadestånd på flera miljoner lär inte heller göra saken bättre. Hur många skulle känna "fan, den här villan är vi värda eftersom pappa blev påkörd av det där rattfyllot"?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Rättssystemet i sverige alltså!! Suck!
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
så om man vill ha ihjäl nån är den enklaste vägen alltså att göra det i ett fordon och komma undan lindrigt? istället för att ta till vapen och verktyg och riskera 10-15x hårdare straff.

Hm, undrar vad domar´n på HD skulle svara på denna kommentar :va Jäkligt intressant skulle det vara att höra svaret :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Gränsen skall vara som Offsidelinjen i fotboll, flytande.


-
Troligtvis ingen som svarat här i tråden har någon som helst koll på omständigheterna. Ingen(?) har förhört vittnen eller den misstänkte. Hur fan kan man då komma med en dom?
Vet ni ens promillehalten? När provet togs? Vad blev han påverkad utav efter olyckan?

Utan att ha gått igenom alla omständigheter, försäkrat sig om vad som egentligen hände, hur de inblandade känner etc. så bör man knipa käft.
Det kunde lika gärna varit vem som helst i Sverige med ett motorfordon, till och med Du!

Nja. Det man behöver inte vara direkt Einstein för att klara av att hålla reda på grundförhållandena i det här fallet.
Vi vet inte hans promillehalt och vi vet inte den exakta hastigheten förvisso.
Men det vi vet är att han var för berusad för att köra vid tillfället. (Har själv erkänt att kan tagit ett par groggar innan han satte sig på hojen)
Vi vet vidare med ganska hög säkerhet att han kört avsevärt över hastighetsgränserna (En hoj studsar inte så långt i 50 och det finns vittnen som hävdar över 100 km/h på 50 sträckan)
Vi vet att han gjorde en omkörning vid befolkat övergångsställe där en bil stannat för att släppa över fotgängare.

Kör man på fyllan innehåller straffskalan fängelse.
Kör man om vid övergångsställe med fotgängare på så är det vårdslöshet i trafik som också har fängelse i straffskalan.
När han dessutom brakar rätt över ett övergångsställe där det går ett flertal personer bevisar han att han har brustit grovt i att hålla uppsikt och visa hänsyn och omdöme.

Personligen tycker jag att man borde döma ut betydligt hårdare straff för en sådan kombination än man gjort i det här fallet. Förslagsvis maxstraffet för vart och ett av delbrotten.
Jag tycker dessutom att man borde döma honom till dråp då det är vad det är frågan om. Drar jag ut med en pistol på gatan och råkar skjuta någon är det dråp och jag ser ingen skillnad mot den här händelsen som någon skrev tidigare i tråden.

Men det är klart. I Sverige så gör vi inget åt rattfyllerister då dom tydligen inte är så farliga. Det går ju utmärkt att bli dömd för rattfylla vid drygt 60 tillfällen under en livstid då man aldrig verkar notera att en individ inte bryr sig och man då måste tillämpa principen att skydda samhället från personen.

Som fallet var med snubben i Knivsta som hade dömts 63 gånger för rattfylla men inte fått några egentliga straff vilket slutade med att ett medborgargarde satte eld på hans bostad så att han brann inne. I min bok kanske inte en optimal lösning men vad gör man när inte samhället verkar bry sig.

Och om vi skall gå till uttalandet att det kan hända vem som helst så säger jag NEJ.

Visst finns det tänkbara scenarion när jag skulle kunna sätta mig bakom ratten berusad men det inskränker sig till att rädda liv. Exempelvis om någon i min familj var akut sjuk och behövde vård snabbt och det inte gick att gå tag på en ambulans. Men jag skulle inte göra omkörning i dubbla skyltade hastigheten på befolkat övergångsställe i tätort.
Och jag skulle aldrig sätta mig på en hoj eller i en bil berusad om det inte gällde livet.

Så det kan inte hända vem som helst. Det kan bara hända idioter som inte bryr sig eller inte fattar vad det är frågan om. Oavsett vilket så borde dom låsas in och förhindras att någonsin igen framföra ett fordon.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Sen heter det faktiskt kriminalvård inte koncentrationsläger. Man skall vårda fångarna och inte få dem mer hatiska mot samhället när de kommer ut.

Finns det någon undersökning/fakta om att höga straff skulle minska brottsligheten? Jag tvivlar...

3 strikes-> Livstid fungerar utmärkt. Ska försöka hitta lite gilltig statistik, men har man läst Freakonomics (bok) så framgår det klart och tydligt.

Skället att det fungerar är ju att drägget åker in på livstid och kan inte begå några fler brott. Jag måste faktiskt säga att 3 strikes är rätt bra system; för ärligt talat, vem begår tre brott vid olika tillfällen av misstag?

Kriminalvården ska vara vård, alltså utbildning och HÅRT arbete, inte sitta och chilla. Jag menar alltså inte koncentrationsläger-hårt, men hårt arbete, liknande det man fick göra i lumpen.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
3 strikes-> Livstid fungerar utmärkt. Ska försöka hitta lite gilltig statistik, men har man läst Freakonomics (bok) så framgår det klart och tydligt.

Skället att det fungerar är ju att drägget åker in på livstid och kan inte begå några fler brott. Jag måste faktiskt säga att 3 strikes är rätt bra system; för ärligt talat, vem begår tre brott vid olika tillfällen av misstag?

Kriminalvården ska vara vård, alltså utbildning och HÅRT arbete, inte sitta och chilla. Jag menar alltså inte koncentrationsläger-hårt, men hårt arbete, liknande det man fick göra i lumpen.

Tycker du att det ska gälla för alla brott? Om man begår fortkörning, snatteri och en misshandel. Är det livstid som gäller då? Eller vart sätter man gränsen?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tycker du att det ska gälla för alla brott? Om man begår fortkörning, snatteri och en misshandel. Är det livstid som gäller då? Eller vart sätter man gränsen?
Enligt min åsikt borde det i så fall vara såhär.
Det ska vara brott där påföljden är fängelse.
Med andra ord. Blir du dömd till fängelse två gånger så kommer det att bli livstid om du blir dömd till fängelse en tredje gång.
För har man blivit dömd till fängelse tre gånger så är man inte intresserad av att sköta sig och man har visat att man inte fattat att man gjort fel och man blir inte rehabiliterad. Då ska samhället istället gå in på principen att samhället skall skyddas från vidare illgärningar från den individen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Intressanta åsikter ni har om hur lagboken borde se ut.

Alla är väl överens om att det oftast är en olycka när någon blir påkörd av ett fordon?

Och vidare är det ju naturligtvis ett brott att framföra ett fordon onykter men hur kan ett brott bli så mycket grövre för att det råkar inträffa en olycka?

Gäller det även fortkörning? Köra för fort med MC gör vi ju alla men blir det brottet grövre för att det råkar hända en olycka? Vad händer den dagen någon på forumet tappar flickvännen från bönpallen i 280km/h?

Begreppet "vållande till annans död" ska ju tydligen bestraffas med arkebusering?

Nej, jag försvarar inte rattfylleri men som någon var inne på tidigare i tråden så är det grövsta brottet just rattfylleriet och kanske borde vi ha högre straff för alla rattfyllerister i så fall för själva olyckan i sig är just bara en olycka.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top