Bubbas
nähä, om man skulle...
Trötthet händer helt naturligt och kan vara svårt bedömma när man är för trött då det kryper fram gradvis. Men det är nolltolerans mot alkohol bakom ratten, en rätt tydlig gräns som vem som helst borde fatta. Om man ändå väljer att köra rattfull så motiverar det i mina ögon ett betydligt högre straffvärde. Ett straff närmare dråp än "olycka" iaf. 10 månader för mig signalerar just det, att oj, han menade inte det. Tjena. Går jag omkring med laddat vapen o siktar på folk på skoj och råkar snubbla och trycka av, då är det dråp. Vad den här killen gjorde är samma sak i min bok. Enda försvar vore om killen var efterbliven.
Vi har inte nolltolerans mot alkohol i trafiken.
Vi har rätt låg tolerans mot hastighetsöverträdelser.
Et lagbrott är ett lagbrott, sedna får man skilja på lagen och moralen.
Jag är glad för att vi har domstolar som dömer och inte pöbeln.
Det går ju alltid att överklaga. När det kommer till skadestånd så beror det till stor del på målsägandens äskande.
Någon nämnde tidigare att lagens hårdaste straff efter tre gärningar. Alltså tre fortkörningar= grov vårdslöshet i trafik och framkallande av fara.
Hårdare straff har visat sig fungera dåligt rent preventivt. God kriminalvård ger bättre resultat på återfallen, men det är svårare att förstå att om kriminalvården lyckas i sitt uppdrag undgår jag att falla offer för ett brott. Nu har Sverige förvisso långt kvar att vandra på den vägen.
Last edited: