2016 Speedster

Min nästa fråga är då vilka varvtider är normalt i speedster?

Har inte kört på några av dessa banor så jag har lite svårt att bedöma mig själv, men om man jämför med SMC steg 4 snabbgrupp tex. hur ligger man till då?
 
Min nästa fråga är då vilka varvtider är normalt i speedster?

Har inte kört på några av dessa banor så jag har lite svårt att bedöma mig själv, men om man jämför med SMC steg 4 snabbgrupp tex. hur ligger man till då?

Alltid svårt att generalisera men som jag ser det motsvarar väl ungefär övre halvan i Steg 4 (ex Gelleråsen) den nedre halvan i Speedster.. Typ.. , medan toppen i Speedster skulle klara sig hyggligt i R1000/600 Med undantag för enstaka ytterligheter.. :-)
 
Eftersom många kommer till Speedster via SMC Sport så har jag gjort en liten lista där skillnader i krav på MC/Förare framgår.. Kommentera/rätta gärna om ngt är felaktigt eller jag har missat ngt så uppdaterar jag!

Krav SMC Sport (SMC KM):
”SMC Sport är föreningen för SMC medlemmar som vill testa på MC-sport under ordnade former.
Hos oss kan du delta med din vanliga landsvägshoj*. SMC Sport kan jämföras med Korpen!”

*MC Steg 6 (på steg 5 inget najningskrav då man går igenom det på kursen):

• Övertejpade/demonterade lysen/blinkers
• Registreringsskylt demonterad
• Inga utstickande, vassa eller lösa delar, backspeglar, väskor o liknande tillbehör demonteras
• Gott mekaniskt skick med bra däck och bromsbelägg, inga glapp där det inte skall vara det
• Inga vätske- eller oljeläckage
• MCn ”skall kunna hänga med i tempot på banan”
• Generellt ljudkrav vid förbifart 95dB (klarar de flesta originalsystem, annars säkrad dB Killer)
• Stöd är ok
• Slicks är ok, vid mönstrat skall det vara minst 2,5 mm mönsterdjup över hela slitbanan
Bra att göra men ej krav:
Naja (säkra med ståltråd) lock på vätskor, oljefilter och vissa bultar (se nedan), bromshandtagsskydd, kraschpuckar/skydd. Så många som möjligt av övriga (Svemo) krav nedan är såklart att föredra ur ett säkerhetsperspektiv om man har möjlighet. Miljömatta och brandsläckare rekommenderas starkt!

Förare:
• RR Licens (SMC arrangerar steg 5 där man tar licensen och steg 6 för träning)
• Godkänd skyddsutrustning heltäckande hjälm, mc-stövlar, hårda handskar, skinnställ och ryggskydd
• Delat skinnställ är ok
• Bröstplatta rekommenderas

Tillkommande krav Speedster (Svemo):
”Syftet med Speedster är att underlätta för fler förare att komma in eller tillbaka till roadracing. Klassen ska ge förare en bra möjlighet att testa och utveckla sina färdigheter.”

MC:
• Minieffekt på bakhjulet 35 hk (samt speciella cylinder/kubikregler), från 16 år
• Demonterade lysen/blinkers. Dödarknapp och tippsensor
• Uppsamlingskärl kylarvätska och bensin, säkrat tanklock, skum i tanken
• Båt som kan samla upp motorvätskor (halva volymen) med 2 hål (25mm), skydd på motorkåpor
• Ventilhattar i metall med gummipackning
• Fastsatt eller demonterat stöd, om man har fasta fotpinnar ska de vara avrundade med ändplugg typ plast eller alu.
• Najade bromsoksbultar samt banjobultar till bromsslangar med pressade eller gängade anslutningar. Kameror, laptimers och liknande fastsatta och besiktade. Ej hjälmkamera
• Najad oljeplugg, oljefilter, oljepåfyllningslock, vätskekylarplugg (om sådan finns),
• Kedjeskydd eller hajfena, stöd och passagerarfotpinnar demonteras eller låses
• Tävlingsnummerskylt, vit på grön botten (RAL 6024)
• Glykolfri kylarvätska, WaterWetter eller liknande för korrosionsskydd
• Giltigt MC-ID, Transponder, Wet Race bakljus

Förare:
• Odelat skinnställ för racing (delat tillåtet om kedjan kan fästas i yttermaterialet)
• Namnbricka i kedja
• Generella regler i Svemo SR kap 3 gäller (i princip det som står ovan).

För mer detaljerad information se Svemo NT samt Svemo SR Roadracing
 
Last edited:
Alltid svårt att generalisera men som jag ser det motsvarar väl ungefär övre halvan i Steg 4 (ex Gelleråsen) den nedre halvan i Speedster.. Typ.. , medan toppen i Speedster skulle klara sig hyggligt i R1000/600 Med undantag för enstaka ytterligheter.. :-)

Ungefär som jag misstänkte då :)
siktar på över halvan, sen vidare till Rookie 1000 till hösten... :crash
 
Hej allihop!
Det blir en till i Speedster då min ERF lades på framtiden.

Inte ledsen för det , verkar minst lika kul i Speedster :banana

Ska "bara bli klar" med nye hojen :gnissla
 
Bra lista ovan! Trodde jag läst på men missat bakning av banjoskruvarna till bromsslangarna.

Sen skulle jag gärna se en lista på krav i depån, tex miljömattan, så man inte missar nått där, och en lista med bör och bra att ha som man som nybörjare kanske lätt missar.
 
Ang hur snabb/långsam man ska vara för speedster.

Själv kom jag näst näst sist 1a racet i Anderstorp, blev varvad två gånger.

På Gelleråsen (i regn) kom jag 15e, blev inte varvad och tog poäng! :banana Vilken känsla, racehjälte fifan!

Så kör bara kör, farten (nåja) kommer med tiden. "Let the speed come to you".

Skulle la gissa att jag är nånstans i mitten på SMC steg 6 långsama gruppen, om det körs snabb o långsam grupp. kanske bland dom snabbare steg 4. Men har egentligen ingen aning.
 
Bra lista ovan! Trodde jag läst på men missat bakning av banjoskruvarna till bromsslangarna.

Sen skulle jag gärna se en lista på krav i depån, tex miljömattan, så man inte missar nått där, och en lista med bör och bra att ha som man som nybörjare kanske lätt missar.

Två saker jag tänker på direkt är
krav: brandsläckare
bra att ha: stor klocka, modell köksklocka

Har för mig att Ulvhamne gjorde nån lista här på sporthoj på saker att packa med sig till en racehelg.
Sök efter den i nån speedstertråd.
 
Det där med hur snabb man är har jag också funderat på, men det får bli som det blir.
Har kört snabba gruppen på de senaste banåkningarna med min gamla TL1000R utan att skämmas på Kinnekulle, så det ska nog gå bra hoppas jag.
 
Delar med mig av min lista som ständigt fylls på..
# licens
# SMC medlemskort
# mc ID-kort
# inskrivningspapper
# Resorb
# Foppatofflor
# Skinnställ X2 + galge
# Handskar
# Stövlar
# Hjälm
# mörkt visir
# klocka
# skyddsbyxor
# Bröstplatta
# ryggskydd
# Underställ x2
# Mek- handskar
# Verktyg
# låskätting
# Tältsäng
# Madrass
# Sovsäck
# Lakan
# Tält
# Kudde
# Kläder
# Paraply
# Solglasögon
# Vattenflaska
# Regnställ
# Silvertejp
# Mobilladdare
# Öronproppar
# Stripes
# Spännband
# Kedjespray
# Neccesär
# Handduk
# Bromsbelägg
# Däck
# Däckverktyg
# Däckvärmare
# Depåstöd
# svingstöd
# Skarvsladd lång
# Bensindunk, 20+ 5 liter
# gaffelolja
# måttkärl
# bromsvätska
# bromsluftare
# Skruvmejslar
# blåbackar 3st
# fil till regndäck
# batteriladdare
# miljömatta
# ramp
# transponderladdare
 
Nice! Tackar, mycket matnyttigt där!

Jag skrev listan efter att ha glömt lite olika saker hemma. :hihi
Allt lär ju inte behövas av alla och jag brukar stryka saker efter behov, men då har jag iaf aktivt tänkt på det snarare än att ha glöm det. :D
Anledningen till att släp och sånt är med (för man glömmer knappast bort släp och hoj när man ska till tävling...) är att jag använder listan för att plocka fram allt dagen innan jag packar så det går fort att packa. Och ja, jag har glömt att plocka fram släp och lastband, och sedan ha slarvat bort lastbanden och fått leta tills jag blev tokig efter dem. :gnissla
 
Jag skrev listan efter att ha glömt lite olika saker hemma. :hihi
Allt lär ju inte behövas av alla och jag brukar stryka saker efter behov, men då har jag iaf aktivt tänkt på det snarare än att ha glöm det. :D
Anledningen till att släp och sånt är med (för man glömmer knappast bort släp och hoj när man ska till tävling...) är att jag använder listan för att plocka fram allt dagen innan jag packar så det går fort att packa. Och ja, jag har glömt att plocka fram släp och lastband, och sedan ha slarvat bort lastbanden och fått leta tills jag blev tokig efter dem. :gnissla
Jo, det är lätt att glömma det uppenbara...

Har ju lite på inköpslistan, har inte ens drag på bilen i nuläget, men Fettsnoken och jag känner varandra sen tidigare (hans apriliaintresse är jag skyldig till) så vi ska försöka samåka och köra lite "miniteam"

Håller just nu på med stor föråddrensning och ser vad som går att sälja av all bråte som ändån inte används längre.
 
Miljömatta och brandsläckare inhandlat!
 
Blev spännande att komma hem i natt efter Spurs match i London o se att frostvakt bredvid hojen är avstängd ( säkert runt -10 i natt ) haha .. Är det inte underbart :) Frugan tyckte det var onödigt att den stod på i garaget! Sen att hojen bara har pumpsmörjning i kylen hade jag tydligen inte talat om .. Jo, jag sa, några tusen gånger att den värmaren får aldrig stängas av .. Ska se på förmiddagen om den läcker nått.. Kanske ett omen att jag ändå trots allt ska köpa en annan hoj hehe
 
Last edited:
Blev spännande att komma hem i natt efter Spurs match i London o se att frostvakt bredvid hojen är avstängd ( säkert runt -10 i natt ) haha .. Är det inte underbart :) Frugan tyckte det var onödigt att den stod på i garaget! Sen att hojen bara har pumpsmörjning i kylen hade jag tydligen inte talat om .. Jo, jag sa, några tusen gånger att den värmaren får aldrig stängas av .. Ska se på förmiddagen om den läcker nått.. Kanske ett omen att jag ändå trots allt ska köpa en annan hoj hehe

Tror det är lugnt, har försökt frysa waterwetter till solid is men det blev bara sörja tills det blev riktigt kallt, finns gammal tråd i teknikforumet.
 
Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back
Top